Bråkar
Hej! Jag har nämnt i mitt tidigare inlägg https://chinchilla.ifokus.se/discussions/5e2b5047ce12c46a9800127c att mina chinchillor bråkar med varandra. Efter flera olika metoder så fortsätter de å bråka, eller en (Happy)blir sur att min andra (stitch) kommer i närheten så Happy börjar göra massa ljud vilket resulterar till att stitch börjar jaga honom. Jag har iaf beslutat mig att jag måste separera dem, för det tar mer i mitt hjärta att de inte äns hälsar på varandra i majoriteten av tiden å de behöver ju en kompis. Så, hur går man till vägnad? Jag vill ju inte sälja min hane ensam, utan att han ska få komma till en kompis och ett bra hem. Min andra hane behöver en ny kompis (som behöver vara max 4 månader eller hur?) Spelar det någon stor roll om vem av dem som får lämna baserat på hur de betett sig? De har funkat jättebra i 3 år som bröder men nu triggar Happy igång nått i Stitch som får han å börja jaga Happy. Som tur är har ju skadats men päls flyger å happy är på bakbenen när de ses, så vill inte att de ska eskalera till ett bråk. Tacksam för så mycket info som möjligt och allt! (Bor i stockholm)
Spontant tänker jag att det är då bäst att den som blir jagad är den du har kvar och ger en bebiskompis, gärna så ung som möjligt (10 veckor) och omplacerar den andra till någon som kan skaffa en kompis så att den redan finns i hemmet, eller kastrera honom så han kan gå med en hona.
SE*Cosmos Chinchilla
CAS - Chinchilla Association Sweden
Ja, kände lite att de kunde vara bäst så oxå. Finns det nått man ska tänka på när man omplacerar dem, tänkte så de inte bara slits iväg eller om det spelar någon roll? Är här bästa forumet att hitta ett nytt hem till han? Tänkte om någon uppfödare vill ta hand om honom eller om man ska kolla på blocket osv? Vill som sagt att han kommer till ett bra hem där folk kan ta hand om honom iom att han får en ny kompis :(
om du har facebook så finns det en grupp där som heter Svenskt chinchillaforum, ser många som söker chillor där emellanåt även om annonser inte är tillåtet, men att skriva privat till varandra är ju ok. På CAS hemsida, caschilla.se hittar du kontaktuppgifter till våra uppfödare, annars är det ju typ här eller blocket du kan lägga ut honom. Du kan ju ställa kontrollfrågor eller be den som vill ta hand om honom att beskriva hur han kommer få bo, då får du ju snabbt en bild av hur mkt personen kan om chillor osv. Viktigast är väl att det inte är ett barn som vill ha ett gulligt djur utan vuxna som faktiskt förstår vad som krävs inte bara i hantering utan kost, buren, skötsel av päls osv.
SE*Cosmos Chinchilla
CAS - Chinchilla Association Sweden