Bur till chinchillor
Hej, jag har några frågor angående burar till chinchillor och lite säkerhets grejer.
Jag undrar först och främst om man kan ha chinchillor innanför nått sorts "galler" i en del av sovrummet där det finns ett fönster vid golvet (som kommer vara öppet när det är varmt ute och med galler iför)? Eller blir det för kallt?
Vad är måtten för en laglig bur till chinchillor? Och om man ska göra en bur av en garderob, vad ska man använda sig av för slags garderob? Kan man ha garderoben liggandes och fixa så att dörrarna är av galler så att chinchillorna har någon slags ventilation?
Kan man ha eluttag vid buren om man har något iför de så att chinchillorna inte kan skada sig? Om man kan ha det så skulle det vara bra med lite förslag på saker att ha iför eluttagen.
Vad kan man ha som bottenmaterial i buren? Kan man ha ett tjockt lager av fleecefiltar och någon sorts plastmatta av något slag under filtarna?
Vad ska man göra om det finns lister där buren ska vara? Kan man täcka de på något sätt?
Hej!
Chinchillor är känsliga för drag så jag skulle inte ha dem som du beskriver intill ett fönster på det sättet. I vissa hem går det inte ens att ha burarna för nära fönster beroende på hur mycket drag där blir, chinchillan kan lätt få lunginflammation vilket är väldigt kritiskt, och de är känsliga för temperaturskillnader så att hålla det öppet även en vindstilla sommardag kan ha negativa effekter.
När det varit som varmast har jag öppnat upp i övriga rum för att få in svalare luft om kvällarna men försökt undvika att öppna fönster direkt vid burarna.
Minsta tillåtna mått för en chinchillabur är 0,5 kvm i bottenyta, med minst 1 meter i höjd. Ingen sida får vara kortare än 50 cm, så standardmåtten brukar man säga är 100x50x100 (bredd, djup, höjd)
PAX-garderober från IKEA har en stomme som är perfekt enligt dessa måtten, den är ca 200cm hög, 60 djup och 100cm bred. Till denna bygger man sen antingen egna stommar för själva burdörrarna, eller köper till de dörrar som följer med garderoben och sågar ut hål i dem för galler. En del sågar även ut ventilationshål på sidorna.
I ett rum är det nog det jag rekommenderar mest, en burstomme för att slippa skydda lister, väggar osv då chinchillan gnager på allt. Ska man ha ett uttag i närheten som de kan komma åt måste det vara oerhört säkrat med galler för så de ej får sig en stöt om de kommer åt att tugga. jag personligen skulle inte lita på att ha eluttag i "gnagzon".
Som bottenmaterial är fleecestrimlor och plastmatta en dålig ide för dig såväl som för djuren. Fleece börjar lukta direkt när det kissas på och du kommer behöva byta det med några dagars mellanrum och plastmattan kommer de med stor sannolikhet gnaga på så att du måste byta ut den ofta med, plus att deras magar inte kommer må bra av att få i sig det materialet. Kutterspån, alspån osv är bättre bottenmaterial och har du dem i en garderobsbur som den jag nämner ovan är träet redan behandlat så då tar det längre tid innan kisset tränger igenom om städning och underhåll av buren sköts regelbundet.
Ang att lägga en garderob ned, menar du då att den ska stå på högkant eller med botten mot golvet och sen när uppåt som kanter? det låter väldigt bökigt att lösa det med tak, dörrar osv. Kanterna behöver vara så pass stabila att de håller för att fästa hyllplan och eventuell skruva fast hus emot.
Att hålla chinchillor "frigående" rekommenderas nog mer i ett rum där du kan bygga om så att golvet skyddas och väggarna kan "förstöras" genom att fästa hyllplan osv på dem utan att tapeter och annat kan gnagas sönder. Ett källarrum tex vore bättre lämpat för sådant.
Om du söker direkt här på forumet, tex sökord "burbygge" bör det komma upp några trådar där du kan få tips, inspiration samt se bilder på hur olika burar kan se ut. det är nästan lättast att bygga en egen och behöver varken vara dyrt eller svårt, om man kan få hjälp eller har verktygen och platsen som behövs under bygget. det är nästan bara fantasin som sätter gränser så länge man har chinchillans behov och säkerhet i fokus. Tänk också på att försöka säkra upp så att fallhöjden i buren aldrig blir längre än ca 40 cm, så att hyllplan osv går omlott med varandra. En del chillor kan vara väldigt klumpiga eller för snabba när de vill hoppa rundor, så man vill undvika olyckor så gott det går. har man en hög bur kan man sätta ett helt hyllplan i mitten och såga ut två eller fler hål i varsitt hörn där chillan tar sig vidare till nästa nivå. Då får man liksom ett stopp och där kan man ju då också placera matskål, sandbad, något hus osv eftersom man då får extra plats istället för att samla allt sådant bara på burens botten.
Hoppas något var till hjälp, du får gärna hojta till om det är mer du undrar över :)
SE*Cosmos Chinchilla
CAS - Chinchilla Association Sweden
Är det här en bra garderob att bygga en bur av?
https://jysk.se/forvaring/garderober/garderober/basic/garderob-hagendrup-144x176-kombi-vit
Tack för svaret!
#2 många garderober har tunna bakskivor som chinchillorna snabbt kan gnaga sig igenom, så många gånger måste man byta ut dem när man gör om dem till chinchillaburar :)
Om du hittar en begagnad PAX garderob från ikea så kanske det blir billigare, här är bild på dem på deras hemsida, finns dock olika varianter på dörrarna :)
https://www.ikea.com/se/sv/p/pax-garderob-vit-bergsbo-vit-s19127706/