Chinchilla utan hö?!
Hej. Den här frågan är varken för att vara dum eller reta upp någon!
På sena 80-talet ägde jag 2 st chinchillor, köpt med stamtavla av en chinchillafarm. Eftersom jag inte klarar hö fick jag kostråd från farmaren om olika pellets, russin, jordnötter (inte nötter utan jordnötter) mm, jag minns verkligen inte balansen eller proportionerna etc. Men mina chinchillor mådde prima, fick t o m en unge, innan jag sålde dem efter 2-3 år.
Nu pratar dottern om en chinchilla… En stor skillnad nu mot 80-talet är Internet och Google. Med samma allergi nu som då kollar jag nu på nätet för kost till chinchillor. Överallt står det hö, hö, hö.
Därav min blåögda fråga. Krävs hö? Verkligen att det KRÄVS hö? Eftersom det funkade utan hö för 35 år sedan. Hur mycket av hö-rönen är husdjurstradition och hur mycket är faktiskt nya kunskaper som inte fanns då om att chinchillor verkligen måste ha hö? Jag köper såklart inga chinchillor om de inte kan må bra hos oss, men jag ser gärna en öppenhjärtlig tråd om detta som INTE tar avstamp i en åsikt baserad på tradition eller mun-till-mun att det är HELT OMÖJLIGT. Finns det vägar runt höet som garanterar att djuret får kost, näring etc och verkligen mår bra?
Och som sagt: den här frågan är varken för att vara dum eller reta upp någon!
Ja chinchillor behöver hö
Du hade tur att de inte fick tandproblem och andra problem med den kosten
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Hmm, här, på den här sidan, står det om HÖBRIKETTER angående chinchillamaten.
Google skickade mig till…
https://www.teddytassen.se/webbshop/chinchilla/chinchillafoder--nyttigt-godis/hohokuberhohackar/oxbow-hobal-for-allergiker---timotej-992g-5314.html
"Lämplig till de hussar och mattar som är allergiska mot vanligt hö. "
Någon snäll kunnig som vill dela en erfarenhet om detta?
Ja chinchillor måste ha hö, får dem inte hö kommer dem bakre tänderna i munnen växa fel och orsaka problem, skador och smärta för chinchillan. Det kan ta allt från 1-5 år, men en chinchilla utan hö kommer inte leva i 10-15 år som en frisk chinchilla som får hö kan bli. Det finns risk att chinchillorna du sålda dog i förtid pga att dem inte fick hö.
Utan hö riskerar chinchillorna även diarre eller förstoppning vilket snabbt kan leda till döden för en chinchilla.
Höblock/briketter kan funka för att slippa framtänderna eller som godis, men det kommer tyvärr inte åt dem bakre tänderna i munnen, vilket gör att ger man chinchillan enbart höblock/briketter kommer tänderna längre bak att växa fel och orsaka skada och smärta för chinchillan.
Tyvärr måste chinchillorna ha hö, annars förkortar man deras livslängd.
Beroende på hur allergisk du är kanske man kan skaka av höet utomhus? så man blir av med dem småbitarna och dammiga i höet, och bara har kvar dem långa fina stråna? :)
Här är en veterinärsida där det står:
https://evidensia.se/djurvardguiden/skotsel-av-chinchilla/
"Basen i chinchillans kost bör alltså vara gräs och hö."
"Hö ska vara fräscht och fritt från mögel."
Vanliga sjukdomar, förvuxna tänder "Den vanligaste orsaken till förvuxna tänder är för liten hö/gräs-giva."
Chinchillor ska dock inte äta gräs, men annars stämmer det :)
Också denna från en veterinärsida, skriver av en av Sverige bästa chinchilla veterinärer:
https://www.malarensmadjur.se/Chinchilla.htm
"Grundutfodringen bör utgöras av ett gräshö av god kvalité. Hö ska alltid finnas i fri tillgång och bör utgöra merparten av den totala dieten."
Däremot har hon fel i att man kan ge chinchillor grönsaker. Det hon skriver i början stämmer dock "I naturen lever de på en näringsfattig och fiberrik diet i form av bark, gräs, blommor, örter och annat som växer på de karga bergssluttningarna.", vilket är det vi ska försöka efterlikna i fångenskap :)
Det låter som att det inte blir chinchillor för dottern.
Stort tack framförallt till Dionz; det var exakt den sortens sakligt inlägg som inte endast baseras på "traditioner" som jag hoppades få.
Jag tycker inte om budskapet. Men är ödmjukt tacksam för att budskapet levererades! <3
#4 sorgligt att ni inte får uppleva dessa fantastiska djur, men det värmer mitt hjärta att se att ni också tar ett beslut som grundas i det bästa för djuren och inte det egna egot <3
SE*Cosmos Chinchilla
CAS - Chinchilla Association Sweden
Ja det är fantastiska djur, men finns andra djur som kanske kan funka, tex hamster? :)