Rädd chinchilla
Hej! För 4 dagar sedan/ 5 maj fick jag hem 2 chinchillor i åldern 8 år och 6 månader. Kommer från en barnfamilj. Båda är honor och funkar jätte bra tillsammans och sover med varandra. Jag skulle behöva hjälp/ få tips för min 6 månaders gamla tjej är rädd och vågar knappt gå någon stans i buren, hon sitter antingen under en trapp ,i en kruka eller i ett hörn bakom en låda. Hon äter och dricker lite men rör sig knappt. Brukar ha buren öppen på dagarna även på kvällarna när jag är i rummet för frihet att springa runt o busa men hon springer ibland ut och gömmer sig under sängen o sitter där. Min 8 åriga tjej är jätte aktiv och springer runt i rummet, hoppar o klättrar osv, hon försöker också att få ut min 6 månaders gamla tjej och springer till henne då o då. Det har ju bara gått 4 dagar men vill försöka att få henne att bli som min 8 åriga chilla. Har försökt att locka med mat men funkar inte, vill inte va för på henne. Ge tips vad jag kan göra!
Har det blivit någe bättre? det tar ju oftast tid att finna sig tillrätta i ett nytt hem :)
Om lilla tjejen fortfarande är rädd kan du köpa godis som tex torkade nypon, johannes bröd, en liten bit knäckebröd eller torkade rosenblad ur handen så kanske hon vågar sig fram mer :)
Va i ett mindre rum om möjligt, huvudsakligen i ett rum som du kan sitta med dem och som innebär att de inte kan gömma sig under eller bakom något (mer än dig då). Detta kan du göra med båda två i början, därefter själv med den ena. Detta har vart effektivt för mig att bonda med mina pojkar.
Var försiktig med godiset i och med chinchillor har känslig mage och får lätt allvarliga problem.