Hjälp
Hej, två år sedan tog min mamma och jag in två chinchilla hanar. Det var då min systers och hon sa att vi kunde ge tillbaka dem när som helst. Efter ett år började jag skolan igen och hade då inte längre tid att ha hand om dem. Men min syster gick då igenom hälsa relaterade problem och kunde inte ta tillbaka dem. Nu har det gått ett till år, min mamma och jag känner oss jätte hemska då vi inte har tid för dem. Vid flera tillfällen har vi diskuterat att ge bort dem, men med tanke på att de flesta inte vet mycket om chinchillor och vi har båda sett/hört om chillor som dött i fångenskap p.g.a fel mat o.s.v. så har vi inte vågat. Och p.g.a. att vi tycker om att ha dem ute i ett rum så de kan hoppa runt, och inte så mycket hålla i dem och gosa, är de inte tränade på det sättet. De är även två äldre hanar, så inte de lättaste att hitta hem till.
Vi älskar dom innerligt, och vill mest av allt att de ska ha det bra. Vet inte vem/vad vi ska vända oss till som kan/vill ge dem ett bra hem.
Det är svårt att omplacera chinchillor ibland, och det finns inget omplaceringshem direkt att bara lämna dem till.
Det man kan göra är att försöka omplacera dem och kolla med nya ägaren att dem är pålästa ang chinchillor.
Eller har dem kvar, dem behöver inte rastas utanför buren varje dag, det går att ge dem aktiverings leksaker i buren som dem kan roa sig med istället :)