Hur är det att äga chinchillor
Hej, Vill få reda om leta information om chinchillor. Själv så äger jag 3 kaniner, två utekaniner och en frigående inne. Vilket är helt underbara djur. Men har börjat kolla upp information och fakta om chinchillor. Tänker nog skaffa ett par men vill först, se om de är något för mig och hur man ska ta hand om dem. Är de lite grann som att ta hand om kaniner? Känsliga magar, behöver kvistar att gnaga på och stort utrymme att komma ut och leka (komma ut från buren och springa omkring) mm. Vart kan man hitta bäst fakta/ information om chinchillor? Vart kan man hitta burar till chinchillor och tillbehör såsom burinredning (hängmattor, hus, hyllor), foder, sand mm? Vilket blir den billigaste alternativet bygga själv (är ingen vidare på att bygga men det stoppar en aldrig) eller köpa? Hur mycket blir månads kostnaden att äga en chinchilla? Hur sociala kan en chinchilla bli? Kan de bli lika sociala som en kanin men fast på deras egna speciella sätt? Det var några frågor jag undrar :)
I skötseln så är de lika kaniner, jag har själv haft chinchillor en gång i tiden och nu har jag kanin. Men kaniner är mycket lugnare, chinchillor är mer i full gas och kan föra mycket oväsen på nätterna, många brukar ha burarna i något annat rum än sovrummet. De sover på dagen och vill gjärna inte bli störda, så kan de få ett kontor vore de perfekt, där de inte är mycket ljud och plötsliga rörelser och höga dunsar.
här hittar du bra info: http://www.chinchilla.se/
Buren gör du bäst i att bygga själv från en garderob från jysk eller ikea, du kan hitta stora men billiga, eller köpa en begagnad garderob, väldigt få burar är lagliga att hålla chinchillor i. På zooplus kan du hitta bland annat Savic Royal Suite som är laglig för två men då skippar man andra våningen så blir de plattformar istället.
Det är mycket bygga själv och göra hyllor de kan hoppa mellan, dom gnager mycket på inredning så att ha riktigt trä är att rekommendera, plast blir så vassa flisor utav. Några trähus och fleecekorgar, fleecebäddar, de brukar finnas att köpa av privatpersoner som tillverkar för chillor eller marsvin, annars kan du hitta kojor på typ dollarstore eller pickaboo, dom kissar gjärna där dom sover, så att ha en uttagbar dyna du kan tvätta slipper du ta ut hela korgen.
Dom kisssar gjärna på hyllor och pluttar exakt ÖVERALLT, så man får städa hyllorna vid behov så de inte kladdar runt i sitt eget kiss. Mina blev toatränade av sig själva, så där kan jag inte ge tips, dom tenderade bara att hoppa in i buren för att gå på toan och sen skutta de ut igen. Men mina djur i övrigt som jag ägt och äger tenderar också att bli toatränade av sig själva. 🤔 Förutom hamstern. 😂
Foder och sand hittar du i vilket djuraffär som helst, köp större mängd sand så de blir billigare i längden, här kan du läsa om mat. Sila sanden så slipper du kasta alltihop, sil hittar du på vilken ica eller coop som helst.
https://chinchilla.ifokus.se/articles/4d713381b9cb46221d04aa15-foder-till-chinchillan?articles-1
Chinchillor kan vara otroligt sociala, dom är väldigt individuella i deras beteenden, så de är lite lotteri ifall man får en tjurig en som inte vill veta av en eller en som är snäll, trevlig och gillar att umgås.
Dom är mer för att gå på egna äventyr än att sitta med sin ägare, dom har VÄLDIGT mycket energi, de susar runt som små luddbollar, man hinner knappt titta på dom. De vill gjärna gömma sig under saker också.
Chinchillor är mästare på att lära sig tricks också.
Kolla upp vad månadskostnaden skulle bli för just dig, vad tänkte du använda för bottenmaterial? Vad kostar höet du ska köpa? Pelletsen? Försäkringen? Slå ihop de på miniräknaren. De äter MYCKET hö, så de kan rusa iväg där.
Vart ligger din närmsta veterinär för exotiska djur? Tänder tenderar att krångla på dom och försäkringarna tar oftast inte tänderna.
Tack, för svaren. Chinchillor verkar som ett roligt husdjur att äga :)