Chinchilla pälsen
Hallå! Jag har två st chinchilla killar, ca 4 år. Jag köpte dom för ca 4 mån sedan. Ända sen dag 1 så har den ena varit så ful i pälsen och mager och den kissar så fort man bär upp honom. jag har aldrig sett nån av dom använda sandbadet. Vad kan detta bero på? Jag har en liten teori om att de inte gillar sand behållaren. Pelletsen jag fick med av dom jag köpte chillorna av verkar inte vara någon favorit. Igår påbörjades burbygget, de ska få en fin fräsch bur. Ny fin inredning och ett nytt sandkar. Tacksam för svar och tips och råd. Mvh Cathrin
Vad är det för sand samt pellets du ger dom?
~Some of my best friends, never say a word to me~ 
Jag köpte pellets på pickaboo o sand beställde jag fr zoo plus, det såg ut att vara både jätte små korn och en aning större korn. Mvh cathrin
Hej!
Vet inte vilken sorts märke du använder men jag skulle rekommendera att testa Witte Molen chinchillasanden, använder den själv och gör mina små tjejers päls otroligt fin och ger inga problem med huden.
Gällande pelletsen så skulle jag också kunna rekommendera Mästers chinchilla pellets. Dock ska du inte börja med nya pellets direkt utan vänja dem långsamt. Mästers är tydligen en av de absoluta bästa på marknaden. :)
Precis som ovan så tycker jag att du borde testa att byta till Witte Molen chinchillasand. Använder mig själv utav den och mina chinchillor har alltid sett fina ut i pälsen. Det är även den sand som brukar rekommenderas av uppfödare.
Vad gäller pellets finns det 3 sorter som är "lite bättre än alla andra", Mästers, Bello och något mer som jag inte minns namnet på. Själv har jag använt bägge men ger för tillfället Bello då jag har lättare för att få tag på det.
Både Witte Molen chinchillasand och Mästers chinchilla pellets går att beställa från gnagarboden.se, annars är det bara att fråga i närmaste zoo butik om dom kan beställa hem åt dig.
~Some of my best friends, never say a word to me~ 
Tack för era svar. Kan jag beställa pellets från någon hemsida? Och sanden? Mvh Cathrin
Mästers chinchilla pellets och Witte molen sand kan man beställa från gnagarboden.se :)