Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett: 05-att-äga-en-chinchilla
Läst 1052 ggr
JenniFridaJosefin
0

2 chinchillor, bara en ska ut.

Hej! Jag har nyligen skaffat 2 chinchillor hemma, dom är underbara. Två honor, den ena är 2 år och den andra är drygt 3 månader. Uppfödaren sa attden lilla är för liten för att rastas utanför buren, vilket jag kan förstå. Den stora älskar ju såklart att vara utanför buren, så min fråga är hur andra har gjort i en sån här situation? Den lilla förstår att hon inte ska ut, klättrar på oss och blir lite upprörd när hon inte får gå ut och hennes "nya mamma" är ute och inte i buren. Tacksam för svar! :)

Dionz
0

Låt den lilla springa ute med den stora, men bara korta stunder så hon inte springer för mycket :)

-Aida-
0

jag släpper ut båda samtidigt, den lilla va inte ute mer än ett par minuter sen sprang han in igen, när han blev äldre så va han ute längre stunder.

UlrikaD
0

Den vuxna chillan är ju bebisens enda trygghet nu när dom flyttat. Jag hade absolut låtit den lilla följa med den stora. Så länge du är med och håller koll. Sen så brukar dom små oftast bli trötta ganska snabbt och vända om.
Sen kan du ju försöka hålla den lilla vid dig precis runt buren så den kommer ut lite i taget. Jag brukade ha en mindre hage till småttingar. Lite leksaker i, och så sprang burkompisen omkring lite utanför och så den lilla i hagen. Funkade bra hemma:)

JenniFridaJosefin
0

Ok tack så jättemycket för tipsen! Ska se om jag kan göra någon form av minihage för henne! :) Nu kommer hon bli glad! ;D

Spjetan
0

Anledningen till att uppfödare har börjat varna för att släppa ut bebisar är att bebisar väldigt lätt överanstränger sig och tar helt slut på sina energiresurser och får krampanfall. Dödsfall i samband med detta har förekommit.  Så när den stora chinchillan springer kan ni passa på att kela lite med den lilla och låta den bekanta sig med er.

AnnsofieW
0

Förlåt att jag lägger mig i tråden men kan även en vuxen chinchilla få krampanfall av överansträngning? Min kille har en chinchilla som fått kramper vid bara två tillfällen på ungefär 6 månader och veterinären hitta inga fel på honom, han är 4 år och kastrerad för 1 år sen.

silversessan
0

Hur gammal rekommenderar ni att en chinchilla är när den börjar gå ut? 🙂

Spjetan
0

Även vuxna chinchillor kan få krampanfall av att rastas.

Prova att låta honom vila lite från rastning och kanske bara korta stunder. Ge tillskott av kalcium o form av en mineralsten för chinchilla och en halv matsked vetegroddar/dag (vitt pulver som man köper i matbutik). Anfallen brukar bli färre då och oftast upphöra helt.

AnnsofieW
0

Tack för svaret! De ska jag testa :)