Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett06-burar-och-inredning
Läst 3248 ggr
orecus
0

Vad är 'Trixie' för träslag?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har sett att många har hus av märket Trixie, eller iaf väldigt lika. Jag har funderat på vad det är för träslag och och man skulle kunna köpa fler tillbehör därifrån. Jag menar eftersom många har husen, borde det ju inte vara ngt konstigt?

Jag har försökt att googla, men utan lyckat resultat. Ngn som vet?

Bifogar även en bild på ett hus, om ni inte vet vilka jag menar..

Josefin76
0

Jag har tittat på samma typ av hus och även frågat i zoo affären. De har inte kunnat svara mig på vad det är för träslag. Tyvärr.

LadyS
0

Jag har också kollat med diverse djurbutiker om vad det är för träslag med det är ingen som vet.

Verkar nästan som att du får ringa tillverkaren och fråga dem.

orecus
0

Jo, jag har kollat i djurbutiker också, men ingen som har en aning.. Men det kan väl inte vara så farligt eftersom det är så pass många som har husen? Och andra tillbehör borde väl logiskt nog vara i samma träslag?

Tillverkaren ligger i Tyskland, jag känner mig inte jättepepp på att ringa dit. Tror inte tyskan från högstadiet täcker så långt, haha.

Tack ändå!

LadyS
0

Jag tror inte husen är nog direkt fara. Jag har själv två st. Ett i varje bur till mina djur. Och alla de lever fortfarande ;)

Och jag planerar att köpa fler =) Jag tror faktiskt de mesta de gör är i samma träslag. Av de olika hus och dylik så har det sett ut att vara samma träslag.

Så funderar du på att köpa något så kör på.

Vad heter tillverkaren av husen då? Oj i Tyskland… nja min högstadie tyska är nog heller inte så bra att slå dem en signal och fråga. Men man kan väl alltid mail dem?

Zuzziquie
0

#4 De heter Trixie och har en hemsida, tror att den var http://www.trixie.de borde gå fint att maila dem på engelska också tycker jag :)

Vänliga hälsningar Susanna
Värd på Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor

CatchFatch
0

Kan det vara ek? För på deras hemsida som 5# delade med sig så om man gå in på husen till smådjur så står det på de översta Eckhaus. Nå?

Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se

Zuzziquie
0

#6 Ja, såg också det, men funderar på om "eck" står för något annat? Typ Eckhaus = hörnhus?

CatchFatch
0

Hmm.. Ja kanske..

Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se

Zuzziquie
0

#8 Främsta anleningen till att jag överhuvudtaget tänker att det skulle varanågot annat är för att jag har för mig att ek inte är nyttigt för chillor och då borde de inte tillverka dem i det… 

Provade googla på "Eckhaus" och då får man upp eh vad som skulle kunna ses som "trekantiga" hus, så det kan nog stämma

LadyS
0

Hmm… ja då är ju den bästa frågan kvar… Vad kan de vara för träslag??

Tror ju som du skrev Susanna att "Echhaus" är hörn/kantiga hus och inte ekhus. Tycker liksom inte riktigt det ser ut som ek på mina hus. Det är det alldeles för mörkt för att vara.

Men jag kan absolut inget om träslag så jag har ingen aning om vad det skulle kunna vara. Vet bara att mina är väldigt glad för att tugga upp dem och det är inte mycket kvar utav dem =)

orecus
0

Ecken betyder hörn på tyska.

Jag har använt google-translate-funktionen för att översätta deras hemsida men jag har inte hittat ngt om träslag. Så för att vara på säkra sidan är det nog bäst att maila dom..

Det får bli imorgon. =)

Josefin76
0

Jag har mailat och frågat. MEn antar att de inte jobbar idag, utan väntar svar imorgon.

LadyS
0

Jag mailader igår och frågade :D
Återstår att se om vi får något svar =)

Och det kanske är bra att det är fler som mailar och frågar. Då kanske vi kan få dem att skriva ut vilket träslag det är på deras saker.

orecus
0

Oh, vad bra!

Ja, det kan ju faktiskt vara bra att veta så man inte ger sina djur fel saker. Det är ju det sista man vill!

LadyS
0

Jo det är ju verkligen det sista man vill… ge något som är skadligt för dem.

Nu hoppas jag bara att vi får svar på våra frågor också!

UlrikaD
0

Fast när man tänker på hur länge de har funnits och hur många som har dessa hus till sina djur så borde det ju inte vara något skadligt.

Då borde man väl hört något om det.

Har inte såna hus till mina chillor, men till hamstrar, möss och sjusovare. Hamstrarna använder ju dessa som tandpetare mest tycker jag, men det är ingen som mått dåligt iallafall.

LadyS
0

#16 Ulrika , jag tror heller inte de är skadliga för djuren… det är ju som du säger.. då hade de ju inte sålts eller man hade hört något om dem.

Jag har sådana hus till mina chillor och damerna har gjort som dina hamstrar använt de som tandpetare. Finns nästan inget kvar =)

UlrikaD
0

#17 Man kanske kan köpa dem som godis istället:)

Josefin76
0

Här kommer svar på mitt mail:

Most of our natural living articles like # 62051 – Hanna House are made of Chinese pine wood. This material is completely safe for you animals.

We hope we could help you.

With kind regards,

Mrs Irina Carlsen

LadyS
0

Det va samma svar som jag fick på mitt mail =)

emiliaotodd
0

Är detta träslaget säkert? Eller? Så jag kan köpa det utan att få skuldkänslor?

Do not forget to smile!

-Aida-
0

Jag hade runt 4 eller 5 sådana hus av olika designer i buren, dom gnagde för fulla muggar på husen och bäddade bakom för i husen kan man ju inte sova. <<
hade inga problem alls med dessa produkter, förutom att de är lim runt kanterna där delarna sitter ihop så man får hålla koll vart dom gnager och hur mycket dom gnagit, om de gnagit så långt nästan in till limmet så tog jag isär huset och tog ur spikarna och gav planket som gnag trä istället.
de va nångång jag hade två såna hus jag kunde plocka isär och byggde ett helt nytt av delarna som lossnade.

Alwyn
1

Det är intressant det här. Dessa hus är gjorda av Tall och jag har sett en bro från dem som är gjord av Pil. När man talar om säkra trädslag för smådjur brukar barrträd (Pine) och Pilträd (Willow) nämnas för sådant man ska undvika. De innehåller olika ämnen som kan vara irriterande för djurens magar och luftvägar. Många djur har som ni säger, gnagt på dessa utan att dö. Det man får fråga sigsjälv är om ägare verkligen skulle upptäcka lite magont hos djuret som orsakas av dessa träslag, det är inte säkert att det märks…eller har de noll påverkan och är det då en överdriven åtgärd att välja bort trä som Tall, Pil och Ek?

Zuzziquie
3

Tall/Furu (Pine) brukar man väl säga är okej så länge det är ordentligt torkat. Alla vanliga brädor som (iallafall jag) använder som hyllplan är också furu.

http://chinchildrenchinchillarescue.yolasite.com/safe-wood-chew-stuff.php

[Mia-67]
0

Enligt google översättning så kan willow också vara vide och sälg (sälg sägs ju vara helt ok för chillor). 

En av mina chillor hade haft otur med ett köpehus, han fick i sig en liten spik. Han fick upp den som tur var men inga hus med spik (eller lim för den delen)  efter det.

Jag hade tur och hade en bekant som jobbade med trä. Han fick lite extrajobb av mig att gröpa, svarva o "håla" Asp-hus till min chinchillor. 

(Håla, eftersom husen gjordes i ett stycke så behövdes det lite "korsdrasgshål" utöver ingången.)