Etikett17-butiker-och-länkar
Läst 1386 ggr
Rayxter
2015-12-12, 15:11

Två chinchillor i Butik i Skåne

Var på Zoogiganten, som ligger mellan Lomma och Lund, idag och såg att de hade fått in två chinchilla honor.(Trots att de flera gånger uttalat sig om att de inte ska sälja fler chinchillor där.) De matas med kaninmat,  har plaströr och plastbadkar i buren som de gnager på. De bor i en väldigt stressig miljö, med 50+ högljudda fåglar i rummet precis intill.

Det skär mig i hjärtat att jag inte kunde plocka med mig de två fina töserna hem, eftersom jag redan har 4 st, och har fysiskt inte mer plats i hemmet för en tredje enorm bur. Chinchillor ska INTE säljas i djuraffär, det är YTTERST sällan personalen i affären har vad som krävs för att hålla en chinchilla vid god hälsa.

Hade tänkt testa och se om det fanns någon chinchilla-kunnig person i Skåne som har plats, tid, pengar för dem.

Odd
Odd 
2015-12-12, 15:55

Finns det inget bättre sätt att hantera situationen än att köpa dem? (Om det nu var det du hoppades på att någon skulle göra) Tänker att köper man dem från butiken "uppmuntrar" man ju dem till att hämta hem fler.

Om de inte följer de regler som krävs kan man kanske anmäla dem istället?

~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Rayxter
2015-12-12, 16:17

ja, jag tänkte också att om man köper dem så uppmuntrar man dem. Zoogiganten är på inget sätt ett dåligt ställe, tvärt om, dem är EXTREMT duktiga med djur. Men chinchillor bör ju inte säljas i djuraffär.

Jag vet faktiskt inte om det finns lagar i Sverige gällande plast i buren, eller deras mat. Aldrig tänkt på det innan, för jag har alltid tyckt det varit så uppenbart.

-Aida-
2015-12-13, 09:42

Man bör ju inte ha något i buren som äventyrar chillans liv men det är nog inte olagligt att ha plaster i buren.
Jag såg en djurbutik som behandlade sina chillor på samma sätt, jag skickade länsstyrelsen på dom, chillorna va fula i pälsen också, dom chillorna rök därifrån direkt efter det, en djuraffär som jag brukar åka till säljer också chinchillor men inte i butiken, dom beställer från grosist om någon vill ha, det är väl bättre än att ha dom i butik men då kan ju alltid grosisten sälja till en annan butik.

thea_thea
2015-12-27, 16:26

#2 Nu måste jag lägga mig i, Zoogiganten är INTE duktiga med sina andra djur.

Upp till toppen