Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett06-burar-och-inredning
Läst 1780 ggr
emiliaotodd
0

Bra chinchilla bur?

Hej! Till nästa år ska jag köpa en chinchilla! Jag har suttit hela veckan och kollat på olika burar till hen och jag har hittat två olika burar som jag skulle tänka mig att välja. Men jag vet inte riktigt vilken. Så då frågar jag er kunniga chinchill-människor om vilken bur som är lämpligast?

Bur 1 http://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/burar_hagar/rattburar/463098?rrec=true

Bur2 http://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/burar_hagar/chincillaburar/279189

Do not forget to smile!

Backafall
0

Jag har annars burar till salu. Trä burar

Miiwijoy
0

Hade jag varit du hade jag antingen kontaktat någon som kan snickra ihopa en bur eller köpt en Critter Nation (tror modellen heter så) Finns även många som säljer burar på nätet, ofta begagnade men finns några undantag. 

Nu har jag vara kollat lite snabbt på länkarna, men jag är osäker på om Bur nr 2 är godkänd.

~Some of my best friends, never say a word to me~ Hjärta

Miiwijoy
0

[melinda_rydell]
0

#2 critter nation säljs inte i sverige vad jag vet

silversessan
0

Det allra bästa är att fixa en träbur. Det finns många fler fördelar för både dig och chinchillorna då. Detta är dock inte alltid så lätt så om du inte kan få tag i en träbur så tycker jag att den första länken är lämpligast då den är högre.

Miiwijoy
0

#4 Jaså inte? Vår närmaste zoobutik kan beställa hem critter nation burar som dom då säljer 🙂 Det gjorde dom dock inte när jag skaffade chinchillor, så vi köpte bur av en snickare.

-Aida-
0

Bygga egen bur av trä eller av en garderob är riktigt roligt, jag hade buren i första länken, riktigt bra bur, man behöver inte ta med grejerna som finns till den, att byta ut botten mot plåt är att rekommendera då de som kommer med är i plast, billigt strunt plast bör tilläggas, hade en stor spricka i ena botten.
Mitten våningen kan man också kasta bort och sätta in en massa trä hyllor istället, chillan är en hoppare så breda trä hyllor dom kan hoppa mellan.

emiliaotodd
0

#7 Köpte du den buren ifrån Zooplus? Kom den till dig i bra skick isåfall? :)

Do not forget to smile!

-Aida-
0

#8 Jag beställde från zooplus, dom skickar den ihop vikt i samma förpackning som dom får den i till deras lager, man får liksom bygga ihop den själv,  dom som levererade plingade på och ställde den i köket åt oss.
den hade lite böjda galler som man kunde böja tillbaka, de va inte hela världen, själva buren är i kanon skick, men de är botten i strunt plastet som har störst risk att gå sönder, de känns som typ frigolit nästan, så man ska inte anta att botten kommer klara sig, min pappa kände en plåtslagare som gorde en ny botten åt mig emot betalning.

Dionz
0

Båda dem där burarna funkar bra till chinchillor :)
Självklart får du ta bort eventuella galler stegar och byta ut plast hyllplan emot trä :)