bottenströ för chinchilla
Jag funderar på att skaffa chinchillor men jag undrar hur man ska inreda buren för att chinchillorna ska må så bra som möjligt. Vilket bottenströ man ska ha osv.
Mycket hyllor, mycket trä saker, inge plast grejer, de är dålgit om dom gnager på de, dom gnager på de mesta, dom uppskattar fleece filtar och hängmattor av fleece, de är ett ofarligt material för dom.
Mycket stor och hög bur, för att den ska vara så ergonomisk som möjligt för ägaren är de bra om de är dörrar på den som man bara kan öppna och rengöra buren, annars är de väldigt jobbigt i längden om man måste plocka isär den.
Du bör ha en vatten flaska på utsidan då dom får svamp i huden om dom är fuktiga i pälsen ifall man har vattenskål i buren.
Jag rekommenderar alspån som botten material, de tar bort lukt och dammar ingenting men de finns spån man kan använda också om man vill, det står på förpackningen vad de använt för slags träd, spån dammar oftare däremot och är de gort på barrträd så är det cancer framkallande och kan orsaka problem med lungorna pga dammet, spånet innehåller terpentin från barrträden.
Så man lär kolla vilket träd spånet är gort på.