Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett: 06-burar-och-inredning
Läst 753 ggr
MissTess
0

Biter i fleecehängmattan!

Jag har haft mina två chinchilla pojkar nu i över ett år och när de flyttade in fick de även sina hängmattor i fleece som hänger på krockar i taket. De verkade älska hängmattorna och sov alltid i dem.  Tidigare har de bara dragit ner dem från krockarna, men sen låtit de vara där. Men för någon månad sedan började de bita hål i fleecen och dra sönder den så bitar trillat av… De har pinnar att tugga på och de beter sig som vanligt, så jag förstår inte varför de gör såhär! 

När de har vart ute och sprungit tycker de om att lägga sig i hängmattan och sova en stund, men sen när de väl vaknar igen börjar de bita i den och då känner jag att det är ingen anledning att ha den där om jag bara måste sy ihop den hela tiden. 

Någon som har någon fundering på vad det kan vara?

Alwyn
0

Det är inte ovanligt att gnagare gnager på lite allt möjligt, särskilt på textilier, så det finns säkert ingen annan förklaring till varför. Har de tillräckligt med bomaterial, som de själva kan samla ihop och boa med? Typ remsor av mjukt toapapper eller liknande. Annars kan det vara ett försök att tillverka det själv :- P

Rafflan
0

#1 chinchillor boar inte som tex hamstrar så dem behöver inte bo material, ger man dem toapapper kommer dem bara äta upp det :P

Alwyn
0

Nä men gud, jag tänker Råtta nu haha, då skulle det varit mer sannolikt *S* I vilket fall inte ett konstigt beteende för en Chinchilla, att gnaga på tyg. Helt normalt skulle jag säga men någon kanske har en smart lösning?

Rafflan
0

#3 misstänkte det, men precis som råttor gillar chinchillor att gnaga på saker :)

TS prova tvätta hängmattan i tvättmaskinen och se om dem slutar?

MissTess
0

#3 Haha, inte lätt med alla dessa djur ;) Men ja, jag får se om jag kommer fram till någon bra lösning! #4 Det ska jag testa! Tack :)