Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett18-köp-och-sälj
Läst 611 ggr
hamham
1

Chinchilla sökes, Västsverige

Söker sällskap till min chinchilla Mickelina då båda hennes föräldrar gått bort (de har bott ihop alla tre utan problem). En eller två stycken, gärna födda runt 2006 så att de är jämnåriga med Mickelina. De bör inte vara för dominanta eftersom Mickelina är det. ;) Antingen honor eller kastrerade hanar. Mvh Carolina, Uddevalla

Dionz
0

Rekomenderar inte att du sätter ihop 2 eller 3 vuxna honor ihop, och du bör inte ha mer än max 1 kastrerad hane.

Alt på ihopsättningar:
1: Mickelina + en bebishona på MAX 4 månader
2: Mickelina + en kastrerad hane (måste ha kastrerats för minst 4 veckor sedan)
1: Mickelina + två bebishonor på MAX 4 månader (kan dock bli lite tjafsig ibland när dem yngsta blir runt 1 år och finns då en ökad risk att dem börjar bråka och inte funkar ihop längre)

hamham
0

Tack för synpunkter. Jag har räknat med det, det har ju hela tiden funnits en risk att trion vi hade skulle sluta fungera ihop. & det var flera som menade att det inte alls skulle fungera, men det gick bra i 9 år. :) Vi har dock plats för en till bur, eller fler, om det skulle behövas. Bor i stort hus. En ung chinchilla är inget alternativ, så det optimala vore alltså en okastrerad hane som vi själva kastrerar innan ihopsättning. Kan ju vara svårt att tajma in annars.

UlrikaD
0

Finns ju folk som säljer /omplacerar kastrerade hanar också.

Dionz
0

#2 precis, trios på honor kan funka i många fall, men det finns en ökad risk när man går från 2 till 3 :)

Ska du kastrera ska du vara medveten om att det är stora risker att chinchilla dör under narkos, inte vaknar efter narkos, att tarmen inte kommer igång eller den får infektion och dör pga det. Jag har kastrerat 2 hanar och planerar att kastrera min 3:dje nu till höst, och för mig har det alltid gått bra, men det är en risk det ska man vara medveten om. Och efter man övervägt alla riskerna och ändå valt att kastrera är chinchilla kunnig veterinär super viktigt!

Ibland händer det att folk säljer vuxna kastrerade hanar :)

hamham
0

Ja alltså jag kan ju tänka mig vad som, utom bebisar/ungdjur. Men jag förstod det som att de skulle vara nykastrerade. Vi kastrerade pappan i trion & han kom igång fort efter narkosen, men fick sedan en pälsring så vi fick åka in & ta bort ringen. Tycker att blå stjärnan i gbg är bra så i så fall blir det dit vi vänder oss. Sen går det ju som det går, vi löser det efter hand. Hade vi bott mindre så hade vi nog tänkt om, men nu har vi ju plats för diverse olika lösningar. De kan t om få varsitt rum om det skulle va så ;) Ulrika, hej undrar om det är dig jag känner igen från förr? Utanför gbg? Jag hängde mkt på chillaforum förr, under namnet hamuchi :)

UlrikaD
0

#5 Ja, det är jag:)

Hon menade att hanen inte fick vara kastrerad senare än fyra veckor innan ihopsättning. För då kan det bli bebisar iallafall.
Men när som helst annars går bra.

hamham
0

Åh, vad roligt. Kul att se dig igen :) hoppas att du & djuren mår bra :) Aha nu fattar jag :)

hamham
0

Om allt går som det ska så kommer Mickelina få flytta ihop med 2 bebistjejer i början på nästa vecka. :)