Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett09-hälsa-sjukdomar-veterinärer
Läst 1810 ggr
wolfgirl82
1

Kastrera Chinchilla?

Har en ensam pojke här hemma som självklart vill få bo med andra chinchillor.

Har börjat fundera på att kastrera honom men har aldrig kastrerat en chinchilla men varit med om många kaniner och marsvin utan några problem men en chinchilla är ju en helt annan sak så klart.

Hur känsliga är chinchillor för narkos och allt som har med en kastrering och göra.

Vill gärna ha lite mer kött på benen innan jag bestämmer mig.

Tusen Tack på förhand!

- Ida

Omplaceringsdjur - Ja Tack!

Backafall
0

Jag har kastrerat två och det har gått kanon båda gångerna. Men så vet jag dom som det gått mycket dåligt för och man fått åka hem utan chilla.

Spjetan
0

Du kan ju fundera på att istället prova att skaffa en bebiskille åt honom.  Då behöver han inte kastreras.

Rafflan
0

Jag har kastrerat 2 chinchilla hanar, inga problem någon av gångerna. Dock är det en väldigt stor risk att kastrera en chinchilla, både att dem ska dö i narkosen, att dem dör i uppvaket eller att dem dör när man kommit hem.

Finns det någon anledning att du inte vill köpa en bebis hane som kompis? det funkar oftast att ha 2 chinchilla hanar ihop om den yngsta är max 4 månader när man sätter ihop dem, och man inte har chinchilla honor i samma rum :)

wolfgirl82
0

För att han har suttit med en liten kille och det funkade inte och det är anledningen till att han är tillbaka här hos mig och inte kvar i det nya hemmet som vi alla hoppades på för att han just skulle få bebiskompis.

Därför funderar jag på kastreringsalternativet om han kanske trivs bättre med en hona.

- Ida

Omplaceringsdjur - Ja Tack!

Rafflan
0

#4 okej, jag ska kastrerar en av mina hanar i höst/vinter av samma orsak :)
Det viktigaste dock om man ska kastrerar är att verkligen göra det hos en veterinär som kan, många säger tyvärr att dem kan :/

AnnsofieW
0

Jag kom precis hem med våra två pojkar från veterinären efter just kastrering. Allting gick bra både under och efter nu är vi hemma och jag sitter och håller ett vakande öga på dem. Jag hoppas de går som de ska och att de inte blir några infektioner eller andra problem men har en känsla av att de kommer gå bra. :)

Nolle
1

Ska man åka till ett djursjukhus om man ska kastrera nån?

Rafflan
0

#7 du ska åka till en chinchilla kunnig veterinär, sjukhus eller mindre klink spelar sällan roll, bara dem har rätt utrustning :)

[Emma J]
0

Efter min ena kille kastrerades fick han en varböld vid såret, men den var lätt att åtgärda och han blev helt återställd. Det finns alltid risker med narkos, oavsett vilket djur det gäller, men så farligt skulle jag inte säga att det är. Risker finns ju överallt :)