Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett: 07-mat-utfodring-och-godis
Läst 1512 ggr
Roxivia
0

Chinchilla och havregryn?

Hej! Jag undrar om det går att ge en chinchilla havregryn, och om inte, vad finns det för annat nyttigt som man kan ge dom som belöning istället för russin? Vill inte ge min Chinchilla russin för det innehåller för mycket socker…

Tack i förväg!

Rafflan
0

Mina chinchillor gillar: 1 tsk vetegroddar, 1 russin (max 1 par/vecka), en nypa torkad persilja, eller torkade små kvistbitar av äppelträd :)

Tänk dock på att inte ge för mycket godis för ofta, det jag har skrivit ovanför kan man ge 1 av dem/dag, så ger du tex 1 tsk vetegroddar skulle jag inte ge nåt mer godis den dagen, det enda man kan ge flera ggr/dag är bitarna av äppelträd :)

Miiwijoy
0

Havregryn tror jag inte att man ska ge till chinchillor eftersom det sväller i magen sedan. 

Johannesbröd, torkade nypon, torkad persilja och ärtflarn (osäker på om det heter så?) tycker mina råttor om + att allt ihopa finns att köpa billig i närmaste zoo butiken.

~Some of my best friends, never say a word to me~ Hjärta

Roxivia
0

#1 #2 Tack så mycket! 😃

Zuzziquie
0

Torka egna rosenblad på sommaren (obs, obesprutade) eller köp i hälsokosten. Populärt, doftar gott och är inte fullproppat med socker :) Jag har grenar som jag klippt ner till 5 cm längd som jag ger som "godis". 

Angående havregryn så är anledningen precis som nämnt ovan för att det sväller i magen och kan leda till förstoppning, vilket däremot kan utnyttjas. Har en chilla diarré bör man ge massor med hö och så kan man ev ge lite just havregryn. 

Däremot så har du tillgång till (känner hästfolk?) hel havre så kan man däremot ge det som godis.

Vänliga hälsningar Susanna
Värd på Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor