Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett09-hälsa-sjukdomar-veterinärer
Läst 1269 ggr
Chinchilla_lover
0

Veterinär

Hej skulle ni kunna ge tips om chinchilla kunniga veterinärer i Skåne? :)

-Aida-
0

Chilla kunniga veterinärer finns tyvärr inte i alla städer/kommuner, om de finns i Skåne vet jag inte.
Här kommer listan från chilla föreningen iallafall.
http://www.chinchilla.se/index.php/2012-05-08-19-01-28/veterinarlistan

Dumle92
0

Finns de ingen chinchilla kunnig veterinär så åk till den bästa veterinär stationen som ni har där omkring och be dem kontakta Roslagstull eller mälarens veterinärklinik så att klinikerna har kontakt med varandra och kan hjälpas åt med en undersökning på chinchillan.

Rafflan
1

Om jag minns rätt har jag hört att veterinär Cecilla Trägårdh på http://www.fagelkliniken.se/hem ska vara duktig på chinchillor, men har aldrig vart ditt själv

Rafflan
0

#1 den där listan stämmer inte till helt, Strömsholm kan tex inget om chinchillor…

Chinchilla_lover
0

Okej, hur mycket tror ni det hade kostat? :)

Rafflan
0

Beror på problem men för mig har det gått på emellan 1.500-4.000, men kan lätt bli dyrare än så :/

Chinchilla_lover
0

Jag ville bara ta henne på en häslochek så att jag vet att hon mår bra hon är rätt liten och hennes syskon i en bra storlek(?) haha Så jag ville bara veta att hon mår bra och om jag ska ge vitaminer eller byta mat eller så. :) hur mycket skulle de kunna ligga på? :)

Rafflan
1

Dem frågorna borde du kunna få svar på här :)

hur gamla är ungarna?
hur många var dem i kullen?
födelsevikt?
vad väger dem nu?
vad väger föräldrarna?
vad ger du för mat?

Man behöver aldrig ge vitaminer till chinchillor om man ger rätt foder, men finns lite tillskott man kan ge vid behov :)

Spjetan
0

En hälsocheck hos veterinär tror jag inte skulle ge så mycket.

Som Jenny skriver. Berätta för oss hur gamla ungarna är o.s.v, så ska vi se om allt verkar okej eller om vi kan ge dig några bra tips.

Och vi vill gärna se bilder! 🙂 Älskar bilder av chinchillor!

Chinchilla_lover
0

Det är inga ungar haha jag räddade dom från ett hem i degeberga de är 1,5 år gamla Hon har 2 syskon Jag ger vitakraft just nu men jag har letat som en galning efter bellos. Vitakraft är dåligt det vet jag men ända sen jag har skaffat mina 2 första (i november) har jag letat efter bellos men har ej hittat. Vet någon vart jag kan få tag i det? :) 2 Chillor väger 485/500 och 1 väger 583. Vill ni fortfarande se bilder på dem även om de inte är bebisar? ;)

Chinchilla_lover
0

Skrev fel hon minsta väger 457 och hennes syskon mer därför jag är orolig :/

Spjetan
0

Klart att vi vill se bilder!

Bello finns i Kristianstad. Ger du dem hö?

Rafflan
0

Hon kan ju vara naturligt liten i storlek? känns hon tunn jämför med syskonen?

Det går ju att beställa Bello chinchillapellets :)
Ge bättre pellets + bra hö, känns hon mager och inte går upp i vikt efter det kan ett veterinärbesök med blodprover vara en bra idee :)

Chinchilla_lover
0

Nä hon känns inte mager. Självklart ger jag dom Hö! Haha Hö från en bonde Jag bor 15min från kristiandstad. Vart kan man hitta det? :D

Chinchilla_lover
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Detta är Är Marchmellow :)

Chinchilla_lover
0

Och detta är Kindra :)

Chinchilla_lover
0

Och detta är den lilla örat :) för hon har bara ett öra

Spjetan
0

Jag tror att det heter Kristianstad Zoologiska.

Jättesöta är dina chinchillor!

Rafflan
0

http://www.gnagarboden.se/ kan man beställa mästers pellets som är det bästa, eller bello pellets som är det näst bästa. Dock är hemsidan nere just nu men kommer upp igen om några dagar :)

Chinchilla_lover
0

Jag ska åka in nästa helg och köpa nya leksaker då passar jag på att köpa bellos. Eftersom jag har försökt beställa men det var så krångligt. Tack så mycket !!