Tappat hull
Hej! Jag har en chinchillahona som är 8,5 år, ungefär (omplacering så jag vet inte så jättemycket om henne). Jag vet att man inte ska ha dom ensamma, men när jag tog över henne för 2 år sen så hade hon levt ensam sen hon var 2, alltså i drygt 4 år. Var i kontakt med ett par uppfödare och andra kunniga personer, men alla trodde att det skulle vara svårt att sätta ihop henne med en kompis efter så lång tid och att hon därför skulle ha det bättre ensam. Ville bara förklara det, så det inte blir massa diskussioner om att man inte ska ha dom ensamma, jag vet redan om det. Nu till den riktiga frågan! Jag tycker att hon har magra av lite det senaste. Idag fick jag tummen ur och vägde henne. Ska i ärlighetens namn säga att jag inte brukar väga henne särskilt ofta, senast var väl för 1,5 år sen då jag tog henne till vet. Har då för mig att hon vägde runt 8-900 g. När jag vägde henne ikväll vägde hon bara 560 g. Hon känns mager över ryggraden, revbenen och höftbenen (bäckenbenen). Hon är fin i pälsen, pigg och klar blick. Hon är lika pigg och framåt som vanligt. Avföringen är som den brukar, och hon äter och dricker bra. Har inte ändrat något i buren eller med fodret. Heller inte ändrat något utanför buren som kan orsaka stress eller oro. Så, vad kan denna viktnedgång bero på? Är det kanske att åldern börjar ta ut sin rätt? Kan jag ge henne annat foder/tillskott för att hon ska gå upp i vikt lite bättre? För som det är nu så känner man revbenen, ryggkotorna och höftbenen genom pälsen, känns därför som att hon är alldeles för mager. Alla tips och råd är välkomna, jag känner att jag behöver hjälp!
Önskar jag kunde hjälpa dig mer men jag kan bara säga att det inte kan vara åldern som orsakar viktförlusten! Själv har jag en chinchilla som tydligen är hela 16 år och han har normal vikt. Jag har också läst att det är normalt att man känner lite ben på ryggraden men som sagt det ska inte vara så mycket som du säger.
Om det just är som du säger att du inte har ändrat på något inne eller utanför buren så kan du pröva att flyta runt på saker. Chinchillor (Eller iallafall det jag har läst och det min chinchilla tycker) gillar omväxling i deras miljö.
Men jag kan inte tala för alla chinchillor, för att andra kan reagera annorlunda än hur min lilla gubbe gör.
Jag rekommenderar dock att du åtminstone skickar ett email till en veterinär och frågar om rådgivning! 👍
Oftast visar inte en chinchilla några tecken utåt när den är sjuk. Men viktförlusten är stor och måste bero på något.
Och angående ålder, så måste man förstå att alla chinchillor inte har samma livslängd. En chinchilla som är över 8 år räknas numera som relativt gammal. Långtifrån alla når numera en så hög ålder. Så visst kan det vara åldern som gör detta.
Jag tycker du ska fundera på om din chinchilla visar tecken som tyder på tandfel. Tecknen är vikförlust, rinnande ögon (fuktig, liggande päls runt ögonen), mycket söndersmulad mat i matskålen, blöta framtasar och haka, hals, främre delen av magen. Om dessa tecken finns så beställ tid för röntgen av tandrötter eller avlivning. För det är en mycket plågsam sjukdom som inte går att behandla.
Och även om inga symtom på någon sjukdom finns. Bör tid till veterinär beställas, för att få en kunnig åsikt om vad felet kan vara.
Jag håller tummarna för henne och att hon ska krya på sig!
Chinchillor visar inte att dem är sjuka så jag tycker du ska boka tid till chinchillakunnig veterinär för att kolla tänderna + ta lite blodprover. Tycker inte det borde vara ålder…