höhäck
Jag skulle vilja ha någon form av höhäck till mina chinchillor så att dom får jobba lite för att komma åt höet (men ska självklart inte vara för svårt).
De höhäckarna jag hittills har sett i butik har känts som att de är för lätta för chinchillorna att fastna i eller varit för simpla. Någon som har tips på vart man kan köpa eller hur man kan bygga en bra höhäck som gör att chinchillorna får jobba lite för att komma åt höet men som de inte riskerar att fastna i?
Kanske är en idé att köpa en hövagn och vända den upp och ner? Jag har en till marsvinen, åt rätt håll. Utan hjul och handtag för att de ska komma åt lättare. Hittar ingen bild nu, men du kanske förstår vad jag menar iallafall! Annars finns det en modell (höhäck) som precis som hövagnen är i trä. Den är byggd med ett lock uppe på, stängda sidor och galler framme där djuren ska komma åt höet.
Puffback: förstår tyvärr inte riktigt vad du menar då jag aldrig sett eller vet vad en hövagn är. Kan du inte ta en bild på den nu har om du inte hittar nån bild på en? :)
Jag tycker att höet ska vara mycket lätt för chinchillorna att få tag i.
Deras hälsa hänger på att de får i sig så mycket som möjligt och stråna ska vara hela och långa och matas in i chinchillans mun. Stråna ska malas sönder av kindtänderna,
Aktivering är bra, men bör nog inte ligga i momentet att äta hö.
Fundera på om du istället kan göra så att de aktiverar sig när de ska ha sina pellets.
Puffbuck: den höhäcken såg ju jättesmidig ut! Ska kolla lite närmare på den :)
#3 Hade det i åtanke och funderade också på om man kunde aktivera med något annat. Tror du att de jag länkade kan funka eller blir det ändå för svårt/jobbigt för dem att få tag på?
Tänk även på att miljöberika! Det är väldigt nyttigt för alla djurslag!
Jag tror det blir väldigt lätt för dom att få tag på höet i den höhäcken men den verkar ändå vara riktigt bra tycker jag :) gör att man iaf slipper ha höet på golvet i buren
#7 Du kan ju alltid testa! Äter de mindre hö/får ett avvikande beteende kan du ta bort höhäcken/hövagnen och se om de mår som vanligt sen.
Jag har en såndär höhäck och jag tycker att den fungerar jättebra, sen har jag satt upp lite höbollar också 😃
Risken med höhäck (även dem av trä) och höboll är att dem fastnar i dem och skadar sig, tex bryter benen :/
Den höhäcken jag har kan dom nog inte fastna i för att det är lock ocanpå och det enda dom kan göra är att dra ut hö dom kan liksom inte fastna mellan pinnarna där då det sluttar och dom kan inte sitta där/ramla där. Det är lite svårt för dom att fastna i höbollen också då den sitter högst upp vid taket i ett hörn och då är det för lågt för dem att hoppa högre där. Det fanns inte så många andra lösningar för mig att ha höet i 🙂
#11 om dem får fart kan dem hoppa emot väggar, och hoppar dem då emot höhäcken är det lätt att ett bakben slinker in, och pga farten och att chinchillor har skört skelett kan benet gå av.
Är det långt emellan gallret kan dem få in huvudet och fastna, det är väl ca 1 cm skillnad på bredd emellan gallret på höhäck på kompostgaller? och en helt chinchilla kan lyckas ta sig igenom ett kompostgaller håll, då borde huvudet lätt få plats i höhäck?
Jag hade höhäck förut men byte ut det emot hölådor och hade aldrig någon olycka med höhäck, men man ska veta om riskerna.
Rafflan: vad är hölådor? Låter smidigt för att slippa ha höet på burgolvet