Lite frågor :)
Hej jag har nyligen blivit intresserad av chinchillor och tycker de är fantastiska djur. Tyvärr är det så att jag inte har möjlighet att äga några för att jag bor hemma och vet inte vad gör/var jag är om några år och då kanske jag inte har tid eller plats för dem :(.
Dock gör det inte mig mindre nyfiken på hur det är att äga dem. Jag har några frågor till er chinchilla-ägare och är tacksam om ni har lust att svara (: .
Har chinchillor koll på hur högt/hur långt ifrån de kan hoppa? Eller måste man vara noga med att inte låta dem vara för högt upp?
Luktar de? Även fast man städar buren regelbundet?
Händer det ofta att de bits?
Sista frågan, det här med maten, är det okej att ge dem grönsaker eller frukter i små mängder?
Chinchillor brukar har rätt bra koll på hur högt de är och hur långt de kan hoppa men de vill gärna testa sina gränser så man ska vara vaksam med, speciellt då de är små då vill de gärna testa de mesta! Jag städar burarna en gång i veckan och de luktar inget alls ifrån mina :) nja de är sällan men de är olika från chinchilla till chinchilla om de bits mina brukar varna mig med att antingen buffa med tänderna eller nypa till lite i huden på mig om de inte gillar de jag gör lyssnar man inte så biter de till rätt hårt men otroligt sällan att de biter håll på huden. Sedan så ska man helst undvika att ge dem färska saker då de är vana från sin natur att äta tortt foder och fibrrikt foder. jag ger aldrig mina frukt kan bli något enstaka russin men de är de ända :)
Tack så mycket för ditt svar! :)
Har chinchillor koll på hur högt/hur långt ifrån de kan hoppa? Eller måste man vara noga med att inte låta dem vara för högt upp?
Dem brukar ha ganska bra koll, men kan testa endel som yngre + dem kan ramla ner om man har otur.
Luktar de? Även fast man städar buren regelbundet?
Dem luktar hö och spån, men annars luktar dem ingenting.
Händer det ofta att de bits?
Nej det är ovanligt, endel chinchillor är mer för att "varna" genom att nypa men dem flesta chinchillor nyper inte ens om man inte hanterar dem fel :)
Sista frågan, det här med maten, är det okej att ge dem grönsaker eller frukter i små mängder?
Nej absolut inte! grönsaker/frukt kan orsaka magtarm problem och göra chinchillan allvarligt sjuk, endel har t.o.m dött.
Även godis som bl.a russin, vetegroddar, torkad persilja, m.fl kan ges men i mycket små mängder.
Okej tack så mycket, inga grönsaker och frukt, det ska jag lägga på minnet!