Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett15-utställning-och-träffar
Läst 1151 ggr
silversessan
0

Tips och tricks inför utställning

Hejhej!

Jag var på min första utställning i Norrköping förra året och hade då inte gjort några speciella förberedelser annat än att ta bort sandbadet innan. Då var deras päls inte direkt i sitt bästa skick så jag tänkte fråga om lite tips och tricks inför utställningen nu i mars.

Något man kan förbereda sig med eller tänka på? Hur många dagar innan ska man ta bort sandbadet? 🙂

Dumle92
0

Hejsan! Jag ska på min första nu i mars faktiskt har inte så mycket erfarenheter, men som jag har fått som tips och hjälp av erfarna chinchilla utställare samt varit på temadag om de så är kamning av en chinchilla ett av de stora sakerna man skall göra inför en utställning. Sedan kan man ha i lite blue cloud i den vanliga sanden, blue cloud tar bort fett ur pälsen. Sedan skulle man ta ur sand har jag för mig nu 3-4 dagar innan utställning kan man ta bort sanden.

Vagelöschinchilla
1

Jag brukar sila sanden varje dag i 2 veckor innan å så tar jag bort sanden på onsdagen innan utställningen!

silversessan
0

Okej, men vad jag förstår så ska man inte försöka sig på att kamma en chinchilla om man inte vet hur man gör och man ska väl ha en speciell kam också? Jag har inte riktigt kläm på hur man gör. Men då vet jag det där med hur många dagar i alla fall.👍

När ska man ha i blue cloud?

Vad menar du med sila? 

Hehe ursäkta mina tokiga frågor 😛

Vagelöschinchilla
1

Hejsan! Jag skulle rekommenderar att någon visar hur man kammar innan du ger dig på det! Blue cloud kan du ha i redan nu! Å går att fylla på lite var efter! Med sila menar jag! Att jag har en stor sil som jag silar bort bajset från sanden! Hoppas du förstår ;)

silversessan
0

Heheh ja okej, sila gör jag varje dag redan hehe. Då får jag försöka hitta någon runt Västerås som kan kamma då och köpa blue cloud! 🙂

Spjetan
0

Om du inte hittar någon som kan hjälpa dig kamma, så kan du be någon visa dig på utställningen. Så kan du ju det till nästa gång!

Vagelöschinchilla
0

Blue cloud finns inte å köpa i butiker! Men du kan maila Cattis hon har nog lite å sälja ;) www.silverklippan.se