Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett18-köp-och-sälj
Läst 1989 ggr
Dumle92
0

Hö i Gävleborg

Hejsan! Har stora problem med att hitta bra hö, har köpt på många olika djur affärer men inget har varit riktigt bra. De är blommor och klöver i det mesta som köpts och jag fått slänga mycket hö på grund av detta, så har börjat ledsna. Tänkte kolla om någon här känner någon som säljer bra hö i Gävleborg eller kan ge tips på hur jag ska göra :)

VildaVittra
2

Ursäkta en okunnig fråga, men kan Chinchillor inte äta mer än just gräsarter? 

För hö är ju just en blandning av örter samt gräs, ängshö är "värst" på den fronten då den är vildsådd. Så kan tipsa dig i så fall om att grodda havre, korn, råg och vete, som alla fyra är gräsarter. 
http://hallbarlivsstil.ifokus.se/discussions/5299023f8e0e745b4a004636-fodder-grodda-gront-till-kaninerna

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Rafflan
0

Det är inte skadligt för chinchillor att äta ängshö, det viktigaste är att stråna är "tjocka/hårda", för är det mjukt hö sliter det inget på tänderna :)

S*Silverklippan
0

Havre, råg, vete och korn är ju sädesslag. Rekommenderas inte som basfoder till chinchilla.

Gräset man använder till chinchilla i förstahand är timotej. Sedan finns även ängssvingel, rödsvingel, rajgräs, ängsgröe, kärrgröe, sengröe, hundäxing, kamäxing, krypven och ängskavle. 

Sedan kan man ju använda lusern vilket är en ört (en av underartrerna mera känd som alfalfa) man bör dock inte ge chinchilla för mycket då det är en baljväxt precis som klöver och dessa fixerar luftens kväve (gasbildande i tarmarna hos chinchilla).

S*Silverklippan's Chinchilla

Reg. uppfödare SCAF

www.Silverklippan.se

Spjetan
1

#1 Att grodda till chinchillor ska man absolut inte göra.  Chinchillor ska endast äta torr mat. Inget blött grönfoder alls.

VildaVittra
2

#3 De är gräsarter. Ex från wikipedia: 

Familj Gräs Poaceae 

Släkte Korn Hordeum 

Art Korn H. vulgare

#4 Äter de alltså enbart torrt i naturen?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Rafflan
0

#4 chinchillor lever bland klippskrevor i Anderna på 3000 meters höjd, där finns inte inge grönt gräs eller färska frukter eller annat "blöt" :)

VildaVittra
2

#6 Allt gräs är grönt från början, det växer inte upp torrt. Även Anderna har regnsäsonger. 

En bild från deras naturliga habitat: http://image1.masterfile.com/getImage/653-01663350em-Ruins-in-terraced-fields-at-Machu-Picchu--Andes-Mountains--Peru.jpg

Men visst får ni mata dom med vad ni vill, men kom inte och påstå att direkta felaktigheter är sanningar.

Spjetan
0

Chinchillor får diarré och kan dö av blöt mat. Diarré hos en chinchilla kan vara svårt att stoppa och brukar leda till att chinchillan istället får förstoppning som även det är dödligt för chinchillor. Så att prova sig fram med olika sorters mat till en chinchilla kan leda till chinchillans död.

Detta är fakta och jag lovar att det inte  på något sätt är en felaktighet. Jag tycker du ska lyssna och ta åt dig av goda råd när någon med erfarenhet väljer att svara. Och anledningen är för chinchillornas bästa!

Alla goda råd här inne ges v omtanke och för att chinchillorna ska hållas hälsosamma och få ett friskt liv.

Rafflan
0

#7 fast det du försöker länka till är ruiner i Anderna, vilken höjd ligger dem på?

VildaVittra
2

#9 Samma gräsarter, dvs ett grönt gräs när det växer. Och Macchu Picchu ligger på 2400 meters höjd. Här har du en annan ruinstad som ligger på 3400 meters höjd: http://cache.graphicslib.viator.com/graphicslib/thumbs360x240/5243/SITours/private-2-day-tour-of-cusco-and-machu-picchu-in-cusco-131965.jpg

#8 Om du läser om mina inlägg kommer du upptäcka att jag enbart säger emot felaktigheter, som att sädesslag helt plötsligt inte är gräs och att gräset växer ut som torkat hö, vilket båda är felaktigheter. Är det fel att utbilda folk?

Spjetan
0

Det är fel att lura folk att ge sina chinchillor saker som de kan bli sjuka av.

Chinchillor ska äta torra saker. Deras kost ska bestå av hö och pellets!

VildaVittra
2

#11 Suck, vi säger väl att vete är en frukt då och att hö växer på träden på månen där det inte finns vatten alls. Nöjda? 

Ni läser ju som ni vill. 

Sedan är det ju helt omöjligt att torka groddar vet ni, det är ju bara bönder som kan det.

Spjetan
0

För att återgå till ämne!

Jag köper hö från bonde. Vi köper i småbal. Jag brukar säga till att de ska vara till smådjur och att de är väldigt känsliga för mögel. Vi brukar köpa i slutet av sommaren och prova att öppna upp småbalen för att kontrollera den i mitten. Känns det allra minsta fuktig så brukar vi lägga ut det på vår släp för att torka till lite i solen.  Om vi hittar mögel så kastar vi och provar köpa av annan bonde. Vissa år är det extrasvårt att få tag i bra hö. Om du känner någon som har häst, så kan du fråga dem var de köper eller fråga ifall du får köpa en säck eller bal av dem. Men det ska vara vanligt hö och inget ensilage eller annat konstigt.

Dumle92
0

Tack så mycket för tipset Spjetan! :) ska kolla på ridskolan som jag går på de kanske man kan köpa av eller få tips på vart de köper.

Rafflan
0

#12 vete växer inte högt upp i Anderna naturligt? och i det vilda äter inte chinchillor torkat hö heller.
Hö är nåt vi skördar och torkar. Hö naturligt är ju blöt. Dock är hö och rätt sorts pellets det närmaste vi kan komma deras naturliga föda, och för att undvika att folks chinchillor dör plågsamt i förtid är det viktigt att få ut rätt information.

Jag vet en tjej som åkte till djuraffären och köpte "chinchilla pellets", först blev ena chinchillan sjuk, svag och orkade inte röra sig, den avlivades och dem köpte direkt annat pellets men det var för sent, 1 vecka senare hittades den andra chinchillan död i buren. Båda chinchillorna var döda inom 1 månader pga fel foder.

Så känsliga är chinchillor, och har man inte intresse att ta hand om chinchillorna på rätt sätt gör man bäst i att omplacera dem till någon som faktiskt vill ta hand om dem på rätt sätt, så att dem mår bra och får ett långt liv.

VildaVittra
2

#15 Vart har jag skrivit att vete växer i Anderna? Och vilka gräsarter i Anderna hittar du i en svensk halmbal, eller tror du på allvar att det är samma? Tror ni kanske att groddat spannmål har samma näringsvärde som dess frö? Och vart har jag skrivit ens ett enda ord om vad chinchillan ska äta? 

Läs om och läs rätt. Och så länge ni inte har en vetenskaplig länk på att vete, råg, havre eller korn inte är gräs eller att hö växer ut färdigt i naturen, så har ni inget mer att tjafsa om gentemot det jag skrivit.

Jag gav ett tips på att producera sitt eget hö (som sagt, det är inte bara vi bönder som kan torka gräs), ni verkar inte vara intresserade av att kunna finslipa foderstaten vilket ni har all rätt att strunta i, även om vi är många som gör det då vi vill ge våra djur den absolut bästa maten som finns.

S*Silverklippan
0

#16 Det är nog flera som ska läsa om och läsa rätt…jag har inte påstått att sädesslag inte är gräs. Dock är det inte något vi använder som hö-slag. 

Men du har ju bestämt dig för att bara tjaffsa och sjunker väldigt lågt när du skriver som du gör….

S*Silverklippan's Chinchilla

Reg. uppfödare SCAF

www.Silverklippan.se

VildaVittra
2

#17 Och varför sa du då emot det jag skrev om våra odlade gräsarter? Efterkonstruktion kallas det. 😃

Dom som "sjönk" i diskussionen är ni, inte jag, jag skulle aldrig ge mina djur raffinerad mat, orkar man inte göra en naturlig diet till djuret så kan man ju faktiskt hoppa över att köpa det. Pellets är inte nyttigt, det är som att mata sina barn med godis till frukost.

Vagelöschinchilla
0

VildVittra! Vad ger du dina Chillor för någe att äta?? Eftersom du säger att pellets inte är någe bra å pratar om att göra egen mat till dom! Jag vet inte vad du ger men jag kan säga att den pelletsen jag å många med mig ger inte är godis! Sen finns det ju värdelös pellets/ gnagarblandningar! Å det skulle jag kalla livsfarligt godis!

Rafflan
0

#18 jag vet inget djur som kan tillgodose sig på bara hö, vet du nåt?

Eftersom hö förlorar mycket ämnen genom proceduren från gräs till hö så behövs tillskott, hästar behöver mineral/vitaminer beroende på hur höt ser ut + saltsten. Kaniner behöver pellets för vitaminer/mineraler, samma med marsvin och samma med chinchillor.

Så vilken djurart kan leva på enbart hö? eftersom du anser att chinchillor inte behöver pellets…

tlover
0

#20 har inte chinchillor men snubblade in på den här tråden.

Kaniner behöver inte pellets, våra får bara hö, saltsten ibland och såklart grenar för tänderna men inget pellets (jag skulle aldrig ge våra kaniner pellets). Grönsaker (tex morotsskal) får dom också ibland som godis men det behövs inte egentligen med bra hö.

l'm back

Rafflan
0

#21 hö förlorar viktigare vitaminer och mineraler och då känns det konstigt att kaniner kan klara sig utan dessa viktiga vitaminer och mineralaer som finns i naturen men som vi saknar i fångenskap? dock behöver ju inte kaniner som äter gräs på sommaren pellets då, men lagrar dem då vitaminer under året eller hur funkar det?
Salt- och mineralstenar behövs inte till sällskapskaniner!

Med rätt värden på höt behöver man INTE pellets, men det är sjukt svårt att hitta hö med rätt värde. Vet du ens värdet på Ditt hö? stämmer det med tabellen nedan?

http://kanin.ifokus.se/articles/4d713865b9cb46222704fd1c-vad-kaninen-bor-fa-i-sig?4d712496b9cb462141046e6b-1

Näringsbehov, vuxen kanin:

• Energi: 1,1 MJ/4kg kanin/dag
  • Protein: 13-15 %
  • Fett: 1,5-2 %
  • Växttråd: 15-17 %
  • Kalcium: 04,-0,6 %
  • Fosfor: 0,22-0,5 %
  • Natrium: 0,2-0,3 %

lite andra länkar om foder, saltsten och annat.

http://www.vaxjoveterinarpraktik.se/default.asp?page=343
Om kaninen får fri tillgång till ett bra hö, olika bladgrönt och lite kaninpellets tillgodoses vitaminbehovet. Kaniner behöver inte heller en salt- eller mineralsten om de får en balanserad och omväxlande kost. Tillgång till saltsten kan till och med bidra till att kaninen bildar urinsten vilket gör den sjuk.

http://www.kaninfakta.se/kaninmat.php
Kaninens basföda kan bestå utav tillexempel hö som du ger dem ungefär två gånger om dagen. Du kan också ge dem några grenar eller lite knäckebröd som dem kan tugga på. Pellets bör också ges till kaninen för att den ska få i sig tillräckligt med vitaminer, mineraler, protein och fett.

tlover
0

#22 Torkar man höet rätt, förvarar det rätt och det är varierat så är det ytterst lite näring som försvinner. Skulle kaniner inte överleva utan pellets så skulle vi inte haft kaniner idag (tamkaninen fanns innan pelletsen) och två hela raser som båda till största del inte äter pellets (det finns några få undantag bland kaninägare) skulle inte heller finnas.

saltsten ger jag för att dom inte äter pellets där salt finns och dom inte med naturligt urval kan välja saltrika växter eller äta jord. Ger man pellets så bör man inte ge saltsten men nu ger jag ju inte pellets.

Jag vet att kaniner inte behöver pellets så du behöver inte försöka övertyga mig om att ge mina djur snabbmat.

Edit: och nej eftersom vi har så varierat hö med olika örter i osv så har jag inte skickat in det på analys då en del av höet inte säger så mycket om en annan del av höet. Men vi har bra jord (dvs vi använder tex inte konstgödsel), det är till och med lite överskott av näring i den (det ser man på växterna), vi slår det vid ett bra tillfälle för kaniner (inte så tidigt att det är super proteinhaltigt men inte så sent att det blir näringsfattigt utan i lagom tid), vi torkar det i en hässja (dvs det bästa torkningssättet) och förvarar det på höloft (även det det bästa förvaringssättet) och det är varierat med gräs och örter i höet (minst 5 olika slags gräs och flera olika slags örter).  Så jag vet att det är bra hö vi ger till våra kaniner utan att behöva skicka på analys.

l'm back

Spjetan
0

Jag är bara lite nyfiken!

Ger du bara dina kaniner hö? Inga grönsaker eller så?

tlover
0

#24 Lite nån gång då och då och såklart grenar (det ger ju endel näring också) men eftersom vårt hö är så varierat så behövs det inte så mkt grönsaker. Med sämre hö skulle vi ha varit tvungen att ge grönsaker/örter m.m. oftare och man skulle måsta tänka efter mer för att få rätt balans.

l'm back

Spjetan
0

Eftersom man inte får ge chinchillor grönsaker och annat, så blir det därmed viktigare att kunna ge pellets.

Och bristsjukdomar uppstår ganska lätt hos chinchillor. Speciellt brist på kalcium misstänks vara en av orsakerna till tandfel. Och som de flesta redan vet, så är tandfel hos chinchillor dödligt. Brister hos chinchillor ger även epilepsiliknande anfall och inte många förstår att anfallen orsakas av kosten.

Men man ska också vara medveten om att en chinchilla ska äta sitt hö. Man får inte ge så mycket pellets att chinchillan struntar i sitt hö. För om chinchillan slutar äta sitt hö slipas inte kindtänderna på ett korrekt sätt och det kommer att leda till tandfel.

Så balansen mellan hö och pellets är extremt viktig, för chinchillor i alla fall.

tlover
0

#26 Nu kan jag inte chinchillor just men man borde kunna komplettera med kalciumrika örter (torkade, om nu det är viktigt) och såklart örter rika på annat viktigt för chincillor istället för att ge pellets.

Vilka örter osv vet jag däremot inte eftersom det borde bero på blandannat vilket hö man ger och vilket näringsbehov ens chinchilla har.

Pelletsbusken växer inte i det vilda så jag tvivlar att det finns nått djur som behöver pellets men det gör det säkert enklare, men då är ju frågan är enklare samma sak som bättre.

edit: tex torkad brännässla är ju kalciumrik, det är ju naturens multivitamin.

l'm back

Spjetan
2

Det är så här på ren svenska:

Det är svårt nog att få folk att fatta vad de inte får ge sina chinchillor och att de ska ge dem hö och pellets för att hålla dem friska. Om vi istället skulle börja spekulera i hur mycket näring och andra ämnen hö och örter innehåller, skulle det kosta många chinchillor livet. De som tillverkar pellets har utformat dem exakt för att passa chinchillans behov. Det är deras jobb och de är duktiga på det!

Chinchillor ska ha hö och pellets i en bra balans. Punkt!

tlover
0

#28 Deras jobb är att tjäna pengar, man kan inte lita på att dom gör det för djurns bästa.

Som sagt chinchillor behöver inte pellets (det finns som sagt inga pelletsbuskar) men det gör det säkert enklare.

Men har man studerat chinchillorna och matens näringsbehov så kan man komposera ett bra foder till ens chincilla utan pellets. Men det kräver ju kunskap (men det gör det ju att äga djur så…)

l'm back

Spjetan
0

Marginalerna för att det blir fel då när alla chinchillaägare ska komponera eget foder? Hur många chinchillaliv kommer det att kosta? Är det värt att försöka tycker du?

tlover
0

#30 Är man kunnig kan man helt klart göra det, däremot är ju frågan om de flesta chinchilla ägarna är så kunniga.

Är man kunnig så kostar det ju nollchinchilla liv, det för en bra kost tycker jag helt klart är värt det.

l'm back

Spjetan
0

Vet du vad chinchillor har för behov av olika mineraler och vitaminer? Proteiner och annat?

Hur många anser sig vara kunniga utan att vara det? Har du någon gång sett eller upplevt någon som tror sig veta mer än vad de gör? Jag kan säga att väldigt många överskattar sin förmåga och sina kunskaper!

tlover
0

#32 Jag vet inte det men då har jag som jag sagt tidigare inte en chinchilla så jag har inte haft någon anledning att ta reda på det.

l'm back

Spjetan
3

Jag har chinchillor och jag vill att läsarna på detta forum tänker på att ta råd av erfarna chinchillaägare och inte av de råd som ges av personer utan chinchillaerfarenhet!

Pellets av bra kvalitet är det som era chinchillor ska ha i kombination med bra hö. Både pellets och hö är viktigt och de ska äta mycket av sitt hö.

tlover
0

#34 fast enkel logik (och logik har jag) säger ju fortfarande att dom inte behöver pellets.

Att folk inte vill läsa på förändrar ju inte chinchillors fysiologi, eller hur?

Däremot håller jag med om att pellets säkert är enklast, det var ju därför pellets kom till, enkel utfodring utan att djurägaren behöver veta ett dugg.

l'm back

Spjetan
0

Den kanske bästa kunskapen man kan besitta är att låta proffsen göra det som de är bäst på!

tlover
0

#36 som sagt dom som gör pellets gör det för att tjäna pengar, frågan man ska ställa sig är snarare om man vill lägga ens djurs hälsa i sina egna händer eller i nån annans.

l'm back

Rafflan
0

#37 du som är så "kunnig", vet du vad kaniner har för behov av olika mineraler och vitaminer, proteiner och annat?

Hur vet du att du tillgodoser dessa utan att ha en susning om värdet på ditt hö? Som jag skrev går det att ge bara hö, dock krävs det RÄTT hö och ev tillskott på RÄTT grönsaker. Men då du inte ens är intresserad av att kolla hur ditt hö ser ut och vad som fattas tar ju du den enklaste vägen och helt enkelt HOPPAS att höt ska vara rätt.

Du verkar även väldigt navi och opåläst, men en dag blir väl du också kunnig och där med mer mogen. Att få i sig mineraler är viktiga för att kroppen ska fungera! Skelettet ska blir starkt, dem ingår i enzymreaktioner, nervsignaler, vätskereglering och i cellernas ämnesomsättning. Brist på vitaminer och mineraler orsakar stora hälsoproblem. Och brist på sånt kan vara orsaken till plötslig död, eller sjukdom. Det kan även vara orsak till tandproblem och om deras skelett inte är starkt så ökar risken för frakturer. Och då många kaniner (både som får och inte får pellets) kan dö plötsligt, blir sjuk, fastnar och bryter benet och får tandproblem kan man ju börja undra om hur vida dem dog/blev sjuka/blev skadade pga brist i maten?

En kanin DÖR inte inom 1 månad pga brist, men dem kanske dör 2-3 år tidigare än vad dem skulle gjort om dem inte haft brist?

Och kom inte och säg "ja men min kanin är si och så gammal" för min kanin jag hade när jag var liten blev 10 år på mataffärens kaninpellets och äldsta jag har nu är 11½ på bra pellets och äldre kommer hon bli… så att man har en gammal kanin bevisar inget tyvärr. Enbart forskning kan bevisa saker.

Ang chinchilla pellets och tjäna pengar, det finns flera märken som säljer riktigt dåligt chinchillafoder! Det är därför det enbart finns 2-3 sorter chinchillla foder på hela marknaden (av alla ca 150 sorter som finns) som är OKEJ att ge till chinchillor, alla dem andra sorterna är skit!

Vagelöschinchilla
3

Eftersom inte alla vi vanliga Svenssons kan/har denna super egenskapen som du har som kan säga att vi inte ska ge pellets fast du inte äns har Chillor själv så tycker jag bara att du ska vara tyst! Ett råd lyssna inte på nån som tror sig kunna allt fast inte äns har det djurslaget! Fortsätt å köp bra å Pellets å ge ihop med bra hö! Å du/ni! Överbevisa mig gärna med att göra en komplett foderstat till en chilla! Allternativt ta reda på vad du snackar om sen kan du vara Tyst! Gillar inte att du lurar nya chilla människor med falska fakta!

Rafflan
0

#39 någon som säger emot sig själv är knappast speciellt kunnig citat från #27 "Vilka örter osv vet jag däremot inte eftersom det borde bero på blandannat vilket hö man ger och vilket näringsbehov ens chinchilla har" säger personen som själv bara ger hö utan att ha koll på innehållet i sitt hö.

Jag förstår hennes TÄNK, mat så nära den naturliga födan är bäst, men det går nästan aldrig att ge exakt samma föda i fångenskap som i det vilda…

tlover
0

#38 Som sagt jag vet att vårt hö är näringsrikt tack vare vilka växter som växer på våra marker. Det finns fler sätt att veta om växten får i sig sina näringsämnen (vilket påverkar vad växterna innehåller). Det finns som sagt andra sätt att veta att höet innehåller rätt, har du ens läst vad jag skrivit eller förstår du bara inte?

Även forskning är ofta vinklad tyvärr beroende på vem som betalar för den, har ett pelletsföretag betalat för forskningen så vinklas det till fördel av pelletsföretagen.

#39 Eftersom det inte finns pelletsbuskar i naturen har jag redan överbevisat dig, men som jag sagt tidigare är det antagligen inte lätt så jag tvivlar att nybörjare börjar med det.

#40 Det finns faktiskt råd vad man kan ge för att ge en balanserad kost utan att behöva analysera höet, i alla fall för den ras jag har (som inte äter pellets, ja en hel ras). Man kan veta om man tex har bra hö eller inte utan analys, har man då sämre hö måste man vara noggrannare med det man kompletterar med jämfört med om man har bra hö.

Kom ihåg, jag har inte sagt att man inte ska använda pellets om man vill det, jag har sagt att det går för en chincilla att leva helt bra utan pellets, det är skillnad. Valet mellan pellets eller läsa på och kombinera en egen bra foderstat är något för dom som har chinchillor ( eller för mig när det gäller kaniner).

l'm back

Spjetan
0

Detta är helt tokigt! Här sitter en tjej utan chinchillor och ska tala om för erfarna chinchillaägare att hon vet mer än oss!

Du är helt okunnig vad gäller chinchillors foderstat. Sluta nu!

Du kan lura nyblivna chinchillaägare att ta död på sina djur ifall de skulle lyda dina råd!

Rafflan
1

#41 men lilla du, tror du verkligen pellets är ett "ämne" eller? pellets består av örter och annat som man pressar samman och sedan kallar pellets…

tlover
0

#42 #43 Som sagt jag skriver inte att man inte ska använda pellets, jag skriver att chinchillor inte behöver det, det är stor skillnad.

#43 Jag vet, så uppenbarligen skulle man kunna ge dessa örter själv, eller hur?

l'm back

Rafflan
0

#44 du skriver nåt om nåt du inte kan et sk*t om! det är farligt för andra chinchillaägare om dem lyssnar på dig.
Om du nu är så säker på att chinchillor inte behöver pellets, vad behöver dem då? hur mycket % av vad, och det gäller växande individer, vuxna, dräktiga och gamla individer då det skiljer sig emellan dem.

Om du inte kan bevisa att nåt sånt finns kan du väl sluta leka "besserwisser" och tro att du kan allt när du inte kan nåt om chinchillor?

Du bryr dig ju inte ens om att se till att du ger rätt mat till dina egna kaniner utan du "höftar" till det och hoppas det blir rätt…

Vagelöschinchilla
1

Kan administratörerna vara vänlig å stänga denna tråd nu eftersom den har spårat ur helt å hållet från frågan!

tlover
0

#45 räknar du på exakt allt du äter? Jag gissar att du inte gör det, i alla fall inte alltid. Som sagt man kan veta massor om hö utan att ha skickat det på analys, särskilt om man har utbildning inom odling (vilket min man har). Jag förstår däremot behovet av att skicka det på analys om man köper höet eller inte har utbildning.

Exakt vad en chinchilla behöver om man inte ger pellets får nån som kan chinchillor räkna ut, men för att ta en liknelse, man behöver inte veta jordens omkrets, diameter osv för att veta att jorden är rund.

Det är väl snarare att vara en besserwisser att påstå att saker inte är sanna när motsatsen bevisats, gång på gång.

l'm back

Spjetan
0

Jag kan chinchillor! Jag säger att de ska ha pellets OCH hö!

Zuzziquie
2

Denna tråd låses härmed.

Vänliga hälsningar Susanna
Värd på Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor

Inlägget är låst för nya kommentarer