Chinchilla + Hund?
Hur många av er hade hund när ni skaffade chinchilla? Jag är lite sugen på en, men har en väldigt nyfiken hund då jag har ingen aning hur han skulle reagera . :/ risken finns att han råkar skrämma den om jag går på toaletten, och han passar på att gå fram till buren exempelvis.
jag skulle nog säga att de också beror på hur mycket jakt de finns i hunden, har den mycket jakt så kommer de bli svårt att få den att låta bli chillorna, dom triggar jakten genom att springa runt, ju mer jakt som finns i hunden desto svårare blir de.
du får sätta tydliga regler för hunden när de gäller buren och chillorna, hur den ska bete sig när dom är ute och hur nära den får vara buren, jag fick ha ett staket runt min bur när min syrras hund va på besök, fick veta att hon jagat chillor förut och dragit dom i svansen vilket jag tyckte va oacceptabelt, men hon bodde i utlandet förut, dom har lite annorlunda syn på djur, var hon dum mot dom så utvisade jag henne från rummet, jag blev såklart förbannad att hon höll på och dumma sig och skälla, efter de frågade hon alltid om tillåtelse att komma in i mitt rum.
jag vet att jag har läst förut om folk som har chillor och hund samtidigt och de går hur bra som helst, men detta är mycket individuellt, alla hundar kan inte komma överens med gnagare, de är nåt man får lära dom, men har en hund mycket jakt i sig är det mycket svårt att hindra den från att utöva sin naturliga instinkt eller som min systers hund, kommer aldrig komma överens med gnagare bara för att hon fått jaga dom förut, hon ser dom alltid som leksaker.
Särskilt mycket jakt vet hag inte, han är en sheltie och allt nytt ska undersökas enligt honom.
Jag har aldrig upplevt jakt hos shelties, tänkte mer på ifall du hade en hundras som var egentligen tänkt till jakt. 🙂
har din sheltie fått träffa andra gnagare?
hundar och katter brukar kunna lära sig snabbt vilka djur som tillhör familjen, även fast våran katt va till hälften vildkatt och vistades ute hela dagarna i jakt på smådjur så rörde hon inte våra råttor, de va dom som jagade henne istället, samma med kaninerna, hon rörde dom inte fast dom gick i ute hagen på gården.
Jag har en hund med fågel och vall egenskaper i och han har aldrig gjort mina chillor illa.
Nej han har inte träffat så många andra djur. Nu när jag har en gecko, vågar jag inte låta honom vara i samma om jag lämnar lägenheten för jag är rädd att om hunden springer fram och nosar på terrariet blir ödlan rädd. Så som sagt, han är väldigt nyfiken, men kan bli lite till sig ibland.
Åk och träffa chinchillor med hunden hos någon vars chinchillor är vana med hundar? jag har både hund och katt och dem är jätte duktiga med chinchillor, har även vart hundvakt en del och det har också gått bra.
Att hunden nosar på buren är ingen fara om chinchillorna är hundvanan och känner sig trygga i buren, dock finns det en risk att chinchillorna nyper/"nafsar" hunden i nosen :)
#6 tror inte jag skulle lämna buren öppen utan uppsikt ;)
#6 det sa jag inget om? om du syftar på att jag skrev att chinchillorna kan "nafsa" hunden så kan dem göra det genom gallret om hunden nosar på buren :)
Min hund är alltid med mig i chilla rummet! Nu är han ju bara valp så jag litar inte på honom till 100% så har alltid uppsikt när Chillorna är lösa i rummet! Den förra hunden jag hade låg alltid å sov medans Chillorna var ute å hoppade runt å använde honom som hopp hinder ;) Viktigt att lära är att man inte får slå med tassen på buren!
Jag hade redan hund (yorkshireblandning) när jag skaffade chillorna, i början ville hon leka med dom men nu har hon lärt sig att dom måste få komma fram till henne själva och leka fungerar nästintill bara med en av chillorna (har 4 st). Hunden älskar att få vara med chillorna och en av chillorna är ledare över henne så hon accepterar dom bra. Hon brukar alltid få vara med när dom är ute och busar 🙂
Precis när dom kom gränsade jag av henne från buren med kompostgaller så att dom fick titta på varandra på avstånd och så åt henne direkt om hon blev lite för glad eller så 🙂