Chinchillor tillsammans?!
Hej! Jag har en chinchilla hane, och jag o min familj har tänkt länge på att skaffa en till chinchilla och ha tillsammans med våran. Då han har bott hos oss i 3år så undrar vi om det är lämpligt att skaffa en till chinchilla o ha tillsammans med honom.(då jag läser väldigt mycket om chinchillor mm)!
Skaffar du hona måste du ha 2 burar för att dem kan inte sitta ihop hela livet. Så då kommer du stå där med 2 ensamma chinchillor, det bästa vore att skaffa en bebis hane som sällskap till din hane :)
Har han varit själv hela tiden? Inte schyst. Jag tror att du behöver läsa på mycket mer innan du planerar att ta en kull på din hane för just nu verkar du inte ens medveten om att det är lag på att chinchillor ska bo minst två och två.
#1 okej, tack för svaret :)
#2 jo, jag har läst på sen innan vi skaffade vårna chinchilla. Men det har tyvärr inte varit det rätta tillfället. Skulle vara trevligare om du hade en schysst attityd också ;)
#2 + att han får jätte mycket kärlek från alla familje medlemmar och mår inte ett dugg dåligt av att vara ensam!
De flesta chinchillor mår dåligt av att bo ensamma! Det kvittar hur mycket kärlek han får av familjemedlemmarna. Han är vaken på nätterna när ni sover och då saknar han säkert en vän.
Om du ska skaffa vän till honom ska du nog skaffa en bebishane 10-14 veckor gammal ungefär. Och så ska du be om hjälp att sätta samman dem eller läsa på hur du ska göra. För det kan vara lite klurigt att få dem att acceptera varandra ibland!
Men jag tycker du ska försöka skaffa en vän åt honom.
Vart står lagen om att de måste vara minst 2 chinchillor? Jag har bara hört att de ska finnas men aldrig sett denna.
http://www.jordbruksverket.se/download/18.37e9ac46144f41921cd16327/1401795414737/2014-017.pdf
På sidan 18 1 §
Där kan man läsa:
"Gnagare, utom guldhamstrar, ska hållas i par, av samma eller motsatt kön, eller i grupp."
Tack så mycket! då vet jag vart man kan referera till om någon skulle fråga en :)
#4 Du har alltså under tre års tid inte funnit det rätta tillfället att börja följa lagen och framförallt; göra din chinchilla en stor tjänst? Det spelar ingen roll vad ni gör, en människa kan inte ersätta umgänget med en artsfrände, inte i detta fall. Det är givetvis väldigt bra att han får mycket kärlek och uppmärksamhet av er, det är kanonbra, men vill du hans bästa så skaffar du honom en kompis. Jag skulle precis som #6 rekommendera dig att skaffa en bebishane. Och skjuta upp alla avelsplaner tills du är ordentligt påläst och helst har träffat andra uppfödare med erfarenhet som kan stötta dig och svara på alla dina frågor.
"Hobbyuppfödare" har inte skrivit något om avel eller att det skulle vara aktuellt att köpa en hona. Så det kan nog vara en missuppfattning eller?
Men om vi försöker hjälpa till med råd och hjälp, så blir detta forum mycket trevligare.
Sällskap bör definitivt provas till chinchillan. Bra om hjälp med detta kan ordns v kunnig person för att få ett lyckat resultat. Var bor du någonstans "Hobbyuppfödare"? Så kan vi se om någon bor i närheten och kan hjälpa till.
#11 det stod förut i #0 att ts tänkte skaffa en hona till honom ;)
#8 först o främst ska alla gnagare inte hålla tillsammans ;) Tyvärr bor det inga här som har någon chinchilla.
Vill också tillägga att det står i lagen, om man inte har mycket tid till sin chinchilla ska man skaffa en kompis. Våran chinchilla mår inte dåligt av att vara själv. Då ja är lite "rädd" att sätta ihop honom med någon annan för jag är rädd att dem ska börja bråka..
#14, var står det i lagen som du säger att man får ha chinchillor ensamma om man ägnar dem mycket tid?
Var snälla och tänk på tonen i tråden. Trådskaparen vill ju nu skaffa sällskap till chillan, vilket är jättebra. Fokusera på det istället. Det har nog framgått vid det här laget i tråden att chinchillor bör ha sällskap och mår bättre av detta. /admin
Lite mer svar till tråden, ang vad som står i lagen så är jag ganska rätt säker på att det enbart står att gnagare skall ha sällskap. (se stycket som spjetan refererade till). Vet du om något annat tillägg får du gärna visa och hänvisa till det stycket.
Och sällskap skulle som sagt antagligen vara uppskattat av din chilla. Och en ung bebishane är det som även jag skulle rekommendera.
Vänliga hälsningar Susanna
Värd på Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor
#16 okej :) tack för svaret.