Bra sand?
Har ingen chinchilla men kommer att skaffa gerbiler, vilken chinchilla sand är bra att använda till smådjur?
All chinchilla sand som är väldigt finkornig tycker jag funkar bra. Jag har ju dvärghamstrar och de har alltid finast päls när jag använder mig av väligt finkornig chinchilla sand. 🙂
Mvh Anna
fuzzieshamsteruppfödning
Föder upp vintervita dvärgar ^^
Kolla på ett gerbil forum tycker jag. Alla chinchilla sand kan nog funka till gerbiler, men då chinchillor och gerbiler har olika typ av päls så är nog den chinchilla sand som är bäst för chinchillor inte bäst för gerbiler :)
Men alla chinchilla sand funkar till gerbiler som badsand :)
Witte Molen är superbra!:)
Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering
www.kristallens.wix.com/kristallens
Sajtvärd på degus.ifokus
hänger på denna tråden. hittade denna sanden: http://www.zoo.se/chinchillasand-vitapol-badsand-5-kg.html hur är denna jämfört mot witte molen sanden? :)
Vitapol är om jag inte minns fel en kvartsbaserad sand och inte nyttigt alls för människor att andas in de små partiklar som virvlar runt o luften av denna sanden.
Witte Mollen är inte kvartsbaserad utan en mineralsand. Kvaliteten är mycket bättre.
okey. vet att witte molen är bra. men alltid bra att ha andra alternativ i värsta fall. men hur vet man om en sand är kvartsbaserad eller inte?
Ibland står det på förpackningen och annars brukar man se att det glittrar i kvartssand och den är tyngre.
Alternativ till Witte Mollen är Vitakraft Sandy och JR Farms chinchillasand.
okey bra att veta. tack för tipset
Föresten. Hur länge håller sanden om dom inte uträttar sina behov i badet?
sanden håller längre om du silar den, ifall djuret vill göra sina behov i den, en gång i veckan bytte jag ut all sand helt när jag stor städa buren
Jag har köpt jr farm sanden och skall testa när jag får hem mina chinchillor :) finns på zooplus.se 4kg. Påsar! Känns väldigt bra och dammig ! Skillnad på den jag har till mina gerbiler. Kan medela sen hur den är :)