Chinchilla bits
Hej! Idag skaffade jag 3nya chinchillor (har 2andra) det hade inte blivit bra skötta de hade inte fått sandbad, det hade fått gnagar blandning äpplen o morötter. de såg helt förfärliga ut. Iaf den ena bits. Så fort jag kommer och typ ska ge mat elr något så bits hon och när jag skulle ge leksak så gick hon fram och bet mig. Jo visst det är första dagen, men så var det inte med mina andra 2 (de har inte träffats än) Finns det något jag kan göra för att göra så hon slutar?
Ha tålamod och tvinga dig inte på chinchillan utan låt den komma till dig och vinn hennes förtroende. 😀
Jag vet inte mycket om chinchillorna du har fått hem. Men hon som biter är hona, så mycket fattade jag!
Men de andra? Är de hennes ungar? Andra honor? Eller någon hane också?
Det kan vara något i gruppsammansättningen som förklarar hennes beteende. Berätta gärna mer om dem!
Hon kanske är osäker/rädd och vaktar buren?
Det är andra honor som förmodligen är syskon, hon har iaf levt med dom länge. Det finns inga hanar i närheten av dem. Dom e rätt aggressiva men samtidigt väldigt framme och vill gärna ut på lektid. Det hade endast en leksak. Som de knappt rört. De bor i samma bur som de alltid gjort bara det att jag fräschade upp den och satte i mer leksaker, hänge hängmatta och sånt.
Biter hon så fort du är i buren eller bara när du är nära henne i buren?
När jag kommer nära, hon har aldrig kommit o attakerat mig
Om jag håller mitt finger på stängslet så kan det hända att hon är just där och nafsar till lite
Ta inte på henne i buren och gå inte nära henne i buren utan låt henne vara och låt henne komma till dig utanför buren istället. När hon litar på dig och känner sig säker då kommer du kunna ta på henne i buren :)
Många chinchillor kan nafsa när man sätter in fingret genom gallret då en del ger sina chinchillor godis på det sättet och då kan chinchillan tro att det är godis :)
Det kommer nog att bli bra med tålamod!
Jag brukar prata mycket med mina nya chinchillor med en lugn och sansad röst. Sitta vid buren en stund och prata och prata varje gång jag är nära buren. Och så brukar jag hålla händerna bara precis vid luckan och låta dem komma ´fram och hälsa och lukta om de vill. De är nyfikna djur och efter ett tag brukar de komma.
Jag har en del hanar som är lite som din hona, men bara när de sitter med honor. Precis som att de ska försvara sin hona. Så jag tänkte lite att din hona kanske känner att hon försvarar de två andra lite. Men det är svårt att gissa om man inte ser det själv. Men det kommer nog att bli bra om du ger henne lite tid!
Tack så jätte mycket för alla svaren!!