Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett01-allmänna-diskussioner
Läst 3191 ggr
Princesseen
2

Vill träffa chinchillor.

Hej. Jag söker nån eller några chinchillor som jag skulle kunna få träffa i Västerås eller i närheten. Står i valet mellan chinchilla och råtta och skulle gärna vilja träffa och prata med någon om chinchillor. Med vänlig hälsning, Agnes

Rafflan
0

du har PM ;)

Backafall
0

Jag hade rekommenderat chillor då råttor luktar illa det gör inte chillor 😀

Princesseen
0

Så råttor luktar?

Rafflan
1

Råttor behöver man städa åt ganska ofta för att dem inte ska börja lukta. Chinchillor är nästan luktfria :)

Princesseen
0

Vet ni några mer skillnader mellan råttor och chinchillor? Gillar hur gosiga råttorna kan bli.

Rafflan
0

Chinchillor blir sällan lika keliga som råttor, chinchillor är sociala men väldigt mycket för att hoppa runt och busa och inte så mycket för att sitta länge i knät och gosa, dock finns det undantag :)

Princesseen
0

Nej det vet jag. Hade två chinchillor för tio år sen och har inte kunnat släppa dom sen dess bara.

Backafall
0

Chinchillor anser jag vara mycket charmigare men har ju dock bara fött upp råttor till foder och inte haft några till sällskap. Sen är chillor Mycket sötare och coolare på alla sätt och vis 😉

Princesseen
0

#8 kan du motivera varför dom år så mycket coolare?

Backafall
1

jadu bra fråga. Tycker bara dom är roligare på alla sätt. har ju som sagt inte haft någon råtta som sällskap och jag vet att råttor blir rysligt tama vilket kanske inte chillor blir riktigt på det viset då dom har mycket mer energin Nackdelen men chillor är ju att dom kräver rätt stor bur och råttor kan du enligt lag hålla i mindre burar. Det kan vara jäkligare att få tag på mat till chillor än råttor. Men jag personligen tycker att det är värt lite extra jobb med chillorna Men smaken är som baken. Frågar du en råttmänniska så säger ju den att du ska ha en råtta och inte en chilla 😉

silversessan
0

Jag bor i centrala Västerås och har tre unga chinchillor.

Jag själv skaffade mina två första i augusti och kan säga att jag är helt fast! De är riktigt intelligenta, alerta och charmiga djur. Oftast tror jag att de har väldigt olika personligheter, alla mina tre är helt olika. Vissa går att gosa lite med, andra inte. Men oavsett så söker alla mina närhet på andra sätt, när jag brukar ha dem ute på golvet så vill de alltid sitta i knät eller på axeln en stund. Så ovsett gos eller inte så är det väääldigt sociala djur! Det går att lära dem en del också, mina kommer oftast när man ropar på dem och jag tycker att de är fascinerande att bara titta på dem (under deras vakna timmar förstås)! Ångrar inte en sekund att jag köpte mina, vill bara ha fler 😃

Jag har träffat många olika råttor men har aldrig haft några själv. Min personliga åsikt utifrån vad jag har sett är att; visst råttor går att gosa med och så, men jag tycker att chinchillor är mer sociala och alerta, mina är i alla fall väldigt sällskapssjuka på många andra sätt. Råttor, har jag upplevt, har inte samma starka personligheter som chinchillor har och är tråkigare tycker jag. Men jag har inte så stor erfarenhet av att äga råttor själv så det är bara min personliga åsikt.

Det är lite krångligare att få tag i saker till en chinchilla, men det finns några bra hemsidor där de har nästan allt. www.gnagarboden.se har massa bra saker och vissa saker går att beställa från uppfödare som står på www.chinchilla.se 👍