skillnad på chinchilla och degus?
Hejsan.
Undrar om det är väldigt stor skillnad på degus och chinchilla? verkar som att dom ska ha någorlunda samma kost? chillor ska ha lite större bur har jag läst, dom lever längre och blir större. är det någon större skillnad i temperament? är någon ras gosigare? fyll gärna på med info
Degusar kräver också STOR bur.
Degusar är supersociala. Mina har verkligen tytt sig till mig. De gillar att sova hos mig och vara med mig. Vad jag vet så är chinchillor inte alls så om man inte jobbar superhårt med tamheten. Mina degusar har alltid varit intresserade av mig och tagit kontakt själva så på så sätt har våran kontakt blivit superbra på kort tid.
Medarbetare på bildredigering! :)

Chillor äter inte samma kost som degus. Chillor äter inte grönsaker och frukt tex. De behöver stor bur som dom kan hoppa runt i. Chillor är inte så gosiga utan mest nyfikna och vill hoppa runt. :)
får nog formulera om mig lite märkte jag. vet att degusar ska ha stor bur men vad jag fattar det som så måstechillor ha ännu större? sen ang kosten vet jag iaf att chillor inte får äta frukt eller grönsaker:). låter nästan som att degusar kanske passar mig lite bättre då. men får nog ta och träffa båda raserna innan man bestämmer sig. sen är degusar dagaktiva medans chillor är natt och morgonaktiva?

Chillor gillar att kuta runt på nätterna. Jag har ungar och dom är vakna dygnet runt känns det som :P medans de vuxna försöker sova på dagen :)
okey. bra att veta :)

Buren kräver mycket utrymme. Åt mina honor har jag en 160 bur just nu. Hanarna har 156. Lite autburar just nu då jag tog över dem från en pälsfarm.
okey. ja det tar lite plats. någon som vet nått om denna buren: http://m.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/burar_hagar/chincillaburar/382337

Lite låg höjd men annars okej :)
L 79 x B 52 x H 140 cm.
Det innebär att höjden är tillräcklig enligt lag, men att längden på den längsta sidan inte är tillräcklig för att få en godkänd bottenyta på 0,5 kvadratmeter. Denna buren blir endast 0,41 kvadratmeter.
Ok. Så minsta minsta måttet är 100*100*50 cm?
Ja, enkelt kan man säga så. Men måtten som är längd och bredd är lite flexibla. Minsta sidan måste vara minst 50. Men man kan till exempel ha 60x90 istället. Bara bottenytan blir 0,5 kvadratmeter.
okey då får man ha lite extra koll på de då:). men en annan fråga ang bur. har sett avv vissa bygger i trä själva. men hur funkar det i verkligheten med vätska och gnagandet?
I botten är det bäst att ha material som inte suger åt sig vätska. Vi har laminerad skiva och jag vet att andra har plexi.
Man kan bygga på olika sätt, men vi brukar ta en garderob och bygga om. Då är det plana ytor i burens stomme som inte chinchillorna kommer åt att gnaga på.
Vi bygger dörrar och sätter in fyrkantsnät och ett lås. Och i botten lägger vi laminerad skiva och sätter dit en kant för att inte bottenmaterialet ska flyga ut direkt. Och så sätter vi hyllor av brädor och bygger ett hus på botten. Om det är masonit i bakstycket, byter vi ut det mot annan skiva som är lite tjockare. Plywood eller OSB. Vi hänger in hängmatta och sätter in matskål, sandbad och vattenflaska och så är det en bra bur redo att flytta in i.
Man kan göra på olika sätt, men vi tycker att det fungerar bra.
Degus äter INTE frukt och grönsaker. Det innehåller för mycket socker. Vissa grönsaker kan man ge ibland men mina äter det inte om jag inte erbjuder dem.
De äter hö, torkade örter och grenar och rötter. får inte ha socker i dieten alls.
Medarbetare på bildredigering! :)
det är jag med på att chillor inte får äta grönsaker och frukt. ang sandbad, vad tror ni om denna sanden jämfört mot vitte mollen?http://www.teddytassen.se/webbshop/marsvin/bottenmaterial--toaletter/marsvinstoalett-sand--stro/fin-chinchillasand-25kg-432.html
och hur ofta bör man byta sanden om dom bara tvättar sig där?:)
Den sanden är nog den allra sämsta sanden. Inte bara för chinchillorna utan även för din del. Den är kvartsbaserad och när chinchillorna snurrar runt i den så kommer det att bli massor av små partiklar i luften som du andas in. Dessa kvartspartiklar är cancerframkallande.
Sanden gör inte chinchillans päls ren. Denna sand innehåller massa små vassa korn som sliter sönder chinchillans päls och gör den matt, men fortfarande smutsig. Den kan även framkalla klåda i chinchillans hud och då sandbadar chinchillan ännu mer och problemet blir större med tiden.
Riktig chinchillasand ska vara mineralsand. Den består av små runda korn av poröst material. Den absorberar smuts och är inte så vass och hård att den sliter sönder eller gör chinchillans päls matt. Chinchillans päls blir ren och på så sätt håller chinchillan sig frisk och kry. Ren päls är även förutsättningen för att chinchillan ska klara av att hålla bra kroppstemperatur. Den ska hålla värmen om det är lite kallt och den ska släppa ut överskottsvärme under varmare dagar (till en viss gräns).
Witte Mollen och även Vitakraft Sandy är mineralsand. Jag känner inte till någon annan sort som marknadsförs här i Sverige. Men det kanske finns. Dock är de mesta som saluförs som chinchillasand kvartsbaserad och alltså fel material.
Okey. Jättebra att veta. Då är ju den helt utesluten:). Vet du hur ofta man bör byta sanden?
Svårt att säga. Vi silar sanden och fyller på när det börjar sjunka i sandbadet. Om de inte kissar i sanden kan man ha den ett tag och bara fylla på. Men är man ser att det är bara de grövsta kornen kvar, så tycker jag att det är dags att byta. Och om de kissar för mycket i sanden. Om de bara kissat lite, så tar man bort just där den kissat. Det brukar klumpa till sig lite.
Så det skiftar på olika chinchillor hur ofta man behöver byta sanden.
då är jag med :) tack för alla bra tips
hur är denna sanden föresten: http://www.zoo.se/produkter/smadjur/bottenstro-bomaterial/badsand/specialsand-0-17-mm-rada-sand-badsand-25-kg.html
står ju aldrig nånting om sanden som säljs på nätet vad det innehåller i sanden? har hittat 20 kg witte molen sand för 360 kr. så de va inte så farligt men kan ju vara kul att ha lite olika alternativ ifall ifall.
Här kan du läsa lite mer om sand. http://www.pepitas.n.nu/chinchillasand
Tack så mycket för länken. Den hjälpye väldigt mycket:). Samt att jag fick svar på min fråga