ihopsättning av chinchillor
Precis som de låter så försöker jag sätta ihop två chinchillor, men lyckas inget vidare… De har tidigare suttit ihop, men när honan fick ungar. Så började hon bete sig aggressivt mot hanen. Vi flyttade isär dem så honan fick själv med ungarna. Men nu när vi sålt båda bebisarna försöker vi få ihop honan och hanen så är hanen helt livrädd för honan. Så fort hon kommer nära springer han fort där ifrån om de går annars ställer han sig på baktassarna och börjar pipa mot honan om hon kommer för nära. Jag vet inte hur jag ska få ihop dem, de har ju tidigare funkat då bra. Men nu är hanen jätterädd för honan :/
Är hanen kastrerad?
Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋
#1 nej
http://chinchilla.ifokus.se/articles/4d712e53b9cb46221d044637-ihopsattning-av-chinchillor?articles-1
Läs lite där och se om du kan få lite tips.
#2 Kastrera honom då, honan vill inte ha ännu en kull så tätt in på den förra.
Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋
Kastrering innebär en hel del risker och inget man ska kasta sig in i utan att ha tänkt igenom det noga och vägt fördelar mot nackdelar. Och kastreringen gör inte hopsättningen lättare med honan.
#5 Det har du rätt i, men jag och flera andra anser att det är ganska oansvarigt att tvinga på honan en ny dräktighet direkt inpå sin förra. Otroligt påfrestande för henne, så vi tycker bara att hon borde kastrera honom när hon nu planerar att ha dem ihop igen.
Hon kan också vänta lite att sätta ihop dem och på det sättet inte riskera att ta död på hanen eller göra honom handikappad för resterande del av sitt liv. Det är ett beslut som man inte ska förhasta och inte heller känna sig påtvingad av andra!
Om man inte ska avla och envist ska ha hane och hona ihop tycker jag hanen ska kastreras, gör man kastreringen hos en riktigt bra veterinär och sköter eftervården rätt så minskar riskerna för problem :)
Väldigt många berättar om att de förlorat sina hanar under kastreringen eller strax efteråt. Och det är även så att komplikationer som till exempel pungbråck kan komma ganska lång tid efteråt till följd av kastreringen.
Och om lovechinchilla vill avla, så är det upp till henne/honom.
Rådet är i så fall att låta honan vila lite mellan kullarna och se till att hon är i bra form innan hon sätts samman med hanen igen. Vi brukar säga att vikten ska minst ligga på 600 g. Men en del honor kan behöva ligga högre i vikt för att vara i fin form. Det beror helt och hållet på vad honans normalvikt brukar ligga på.
Jag säger som tidigare talare! Dom kanske måste sitta i från varandra ett tag till! Sedan får du introducera dom försiktigt! Gärna så tidigt på morronen då dom är lite trötta! Har du två burar med nät så du kan ställa dom brevid varandra så dom kan titta å hälsa på varandra på lite avstånd! Kanske prova att släppa ut dom lösa till sammans eller prova transport metoden! Tålamod å tid så kommer du säkert lyckas! Jag är inte heller så mycket för kastrering! Har själv fått in en omplacering som fått pungbråck som tyvärr dog av det! Så jag skulle hällre satsa på två burar å skaffa dom sällskap av samma kön om du inte får dom att sitta tillsammans!
Får man fråga vad du har för sötnosar??