Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett: 01-allmänna-diskussioner
Läst 1698 ggr
Roze4235
2

Snälla hjälp..! Måste ha svar.

Hur vet man att en chinchilla är dräktig? Tacksam för snabbt svar, snabbaste svaret/svaren får något som jag köper för Guldmynt & skickar. Kolla även gärna in mitt andra inlägg "Är hon dräktig?".

Medarbetare på Twilight, Sydkorea, Tv & Musik. ♥

"You nicknamed my daughter after the loch ness monster?!"

botakt
1

Väg henne. Det är det säkraste sättet att se. Väg henne under en vecka. Dom är ju dräktiga i 111 dagar.

Roze4235
1

Men hon får ju bäbisarna idag iså fall. Vägde henne för drygt en månad sedan & hon hade gått upp rejält.

botakt
1

Se om hon söker sig undan då. Chillor är hemliga med födseln hon föder kanske inatt eller nått:

Rafflan
2

Väga, vänta 111 dagar och sen är det bara att vänta, en del trivs inte ensamma och även om dem var i ok vikt går dem upp mer när dem får sällskap och lurar en att dem är dräktiga.

Och en del blir parade direkt vid ihopsläppet medans andra blir parad flera månader efter ihopsläppet, visa chinchillor kan sitta ihop i år utan att det blir ungar.

Enda sättet att veta om chinchillan verkligen är dräktig är ultraljud eller röntgen, men då chinchillor är stresskänsliga djur är det INTE rekommenderat att ultraljuda/röntga en misstänkt dräktig hona :)

Det går att känna rörelse framåt slutet av dräktigheten men många tror sig ha känt rörelser utan att det kommit ungar så vet man inte hur det känns är det ingen säker metod och känner man för hårt/på fel sätt kan man skada ungarna, så bäst att bara låta bli det :)

Mitt svar: vänta och se, finns inga sätt att säkert veta om dem är dräktiga förens ungarna är ute :)

Roze4235
1

Vill bara lägga till att hon gått från 586 g för någon månad sedan till 618 g idag.

izzus
0

Min hona Doris gick från att väga 550g den 20131215 till 20140330 756g , hon fick tre ungar den 4/4-14 och dom kom på förmiddagen så jag var med under förlossningen 🙂 Min hona har pendlat i vikt mellan 530g och 582g och hon mår hur bra som helst om ni undrar över viktpendlingen  😉för övrigt ,ungarna vägde 39g , 54g och 47g när dom föddes…

botakt
0

Nått jag reagerade på är att du sa att honan blev parad 1 september. Då är det 1 månad kvar till due date. Så.. om hon föder nu så är det på tok för tidigt..😕

Spjetan
1

Parning 1 september, så blir första möjliga dagen 21 december.

http://www.pepitas.n.nu/beraknande-av-fodelsedatum

S*Silverklippan
3

Ett råd, läste i annan tråd att du inte hade hanen för avel, så se då till att du särar dem innan honan får så hon inte blir omparad direkt. Vad gäller viktökning så brukar man räkna i snitt ca 100-150g för en unge, 200g för två ungar osv. OBS detta är bara ett snitt, det finns honor som lägger på sig 250g och ändå bara får en unge, likaså honor som bara ökar 75g och får två ungar….

Hade kanske varit vettigt om du läst på dig lite mera innan du gett dig in på avel.

S*Silverklippan's Chinchilla

Reg. uppfödare SCAF

www.Silverklippan.se

botakt
0

Håller med #9 Mer erfarenhet hade inte skadat.

Roze4235
0

Det är inte tänkt att jag skall avla, utan jag köpte två omplaceringar som fungerade ihop sedan ville jag bara ha en liten kull som finns lite längre än mina nuvarande underbara kompisar. Jag skall inte ta bort hanen direkt efter att hon fött eftersom att jag skall ha hanen med honan, bara att jag skall kastrera Wille som han då heter efter att Ängel fått sin kull. Råkar det komma en till kull, ja då gör det inget eftersom att jag älskar djur & om jag själv skulle fått välja skulle jag haft alla djuren i hela världen.

botakt
6

#11 seriöst vad håller du på med? Vadå " gör inget om det kommer en till kull"?! Vet inte hur gammal du är men tänk på djuren!

Cochon
3

Kastrera hanen nu med det samma, så hinner han dessutom "få ut" alla hormoner innan hon hinner föda. Om du nu ska bete sig som en barnrumpa med jag älskar djur snacken, kan du väll åtminstone tänka på din hona, hon vill säkert inte ha en kull direkt efter sin första.

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

S*Silverklippan
3

Med tanke på att honan inte har någon speciellt hög utgångsvikt så avråder jag dig starkt från att hon ska tillåtas bli omparad. Om hon ska få bli dräktig direkt och samtidigt dia de ungar hon kommer att få, så sliter den på honan en hel del. 

Sedan skriver du: "Det är inte tänkt att jag skall avla" det är precis det du gör…. Oavsett om du "bara" tar en kull eller två så är det avel.

S*Silverklippan's Chinchilla

Reg. uppfödare SCAF

www.Silverklippan.se