Är hon dräktig?
Min chinchilla's mage känns annorlunda, förut kände man hennes konstiga revben på ett sätt, men nu så har hon en mage som sticker ut och är ganska "fast/hård" men även mjuk/sladdrig. Hon andas annorlundare, och jag tror att jag såg en spark för någon dag sedan. Hon är väldigt rund om rumpan, vilket hon inte varit tidigare, varje gång jag lägger min hand på hennes mage så blinkar hon. Jag har ränkat ut att om hon nu är dräkig & parade sig den 1a September så får hon bäbisarna idag. Snälla hjälp mig, jag vill så gärna veta om det är små gullegryn på G.
Medarbetare på Twilight, Sydkorea, Tv & Musik. ♥
"You nicknamed my daughter after the loch ness monster?!"
Vill även informera om att hon har gått på någon månad från 568 g - 618 idag. Är hon bara rent ut sagt fet?
Nu såg jag denna tråd, mitt tips låt honan vara ifred!
Stress/oro kan leda till problem så är det honan första kull skulle jag låta henne vara, titta in i buren lite då och då och se om det händer nåt men inte ta på honan och inte öppna buren om du verkligen inte måste!
Det är ovanligt att chinchilla honor föder på dagen, oftast föder dem runt kl 03.oo-08.oo på morgonen typ så ha lite koll idag och sov lugnt inatt så kanske det finns något i buren när du vaknar imorgon :)
Vad vägde hon när hon sattes med hanen?
Det är den totala viktökningen under de senaste 111 dagarna som säger mest.
Jag vet ej, eftersom att hanen egentligen är hennes rumskamrat inte för parning. Jag kan försöka se om jag hittar papperet som jag hade när hon ganska "nyligt" fick honom in i buren.
Men om han inte är för "parning", hur kan hon då vara dräktig?
Varför släpper du ihop en hona och en hane och säger att hanen inte är för parning?
Är ju till 100% säkert att hanen kommer göra honan dräktig om allt står rätt till hos båda..Låter väldigt ogenomtänkt och oansvarigt att ta en kull när man inte har någon koll..
Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.
Det är svårt att säga om hon är dräktig då man helst ska väga dem cirka en gång i veckan för att hålla koll exakt på hur deras vikt ökning är. Jag har en hane här hemma som vägde 551 gram och jag behövde köpa en ny påse hö då vårat andra nästan var slut. Bara genom de så gick han upp till 569 på en vecka då han tyckte de var så gott med de nya höet, sedan så höll han den vikten ett tag och så gick han ner lite i vikt igen och vid nya inköpet av hö igen så ökade han i vikt igen. Han är väldigt kräsen på kvalitén på höet och de gjorde att han ökade hastigt och gick ner lite sakta.