"Lite" små frågor :)
Har några små frågor som jag tror ni kan hjälpa mig med :)
Var kan man köpa hängmattor till ett bra pris?
Vad använder ni som badkar?
Gillar chinchillor om man lägger in fleece filtar i deras kojor?
Vilket hö använder ni?
Hur många cm spån är lagom? ( bur en kommer ha två lådor längst ner, 100x50 cm sammanlagt )
Var kan man köpa stegar, hängbroar m.m. till ett bra pris?
Vad är skillnaden på Kutterspån, STL - strö och Hampas/ lättströ? Vilket använder ni/ vad tycker ni är bäst? För och nackdelar med dom olika bottenmaterialen?
När jag får hem dom, är det smart att låta dom busa av sig i badrummet först eller är det bättre att sätta in dom i buren direkt?
~Some of my best friends, never say a word to me~ 
_Var kan man köpa hängmattor till ett bra pris?
_- Hängmattor kan du köpa hos uppfödare som gör själv.
_Vad använder ni som badkar?
_- En trälåda, ska snart bygga en ny, jag föredrar att bygga egna för då kan jag göra dom ännu större än de man köper, båda får plats om dom skulle vilja vara där samtidigt, en av dom sover där inne också när de blir varmt i rummet.
_Gillar chinchillor om man lägger in fleece filtar i deras kojor?
_- Mina chinchillor älskar fleece filtar, dom blir väldigt olyckliga om jag tar bort de, dom uppskattar mjuka underlag att mysa på.
_Vilket hö använder ni?
_- Mitt hö köper jag av en djurbutik som köper in från en lokal bondgård, så de är alltid färskt hö.
_Hur många cm spån är lagom? ( bur en kommer ha två lådor längst ner, 100x50 cm sammanlagt )
_- Jag fyller på tills de täcker botten helt å hållet, har inga mått på hur mycket.
_Var kan man köpa stegar, hängbroar m.m. till ett bra pris?
_- Ännu har inte jag hittat bra priser på de, billigare om du tar ett par pinnar själv och lite ståltråd och bygger en egen bro, stege m.m. Själv har jag ingen lust att betala över 100 kr för en sån simpel grej.
_Vad är skillnaden på Kutterspån, STL - strö och Hampas/ lättströ? Vilket använder ni/ vad tycker ni är bäst? För och nackdelar med dom olika bottenmaterialen?
_- Jag använder alspån, små träflisor, de tycker jag är de bästa jag provat, helt luktfritt och de dammar ingenting heller eftersom de är träflisor.
Kutterspån tål jag inte, de dammar för mycket och de tycker jag kan lukta en hel del.
Lättströ har jag inte provat men ska tydligen vara bra och är omtyckt för sin uppsugningsförmåga, de dammar inte heller och ska vara mjukare än alspån.
_När jag får hem dom, är det smart att låta dom busa av sig i badrummet först eller är det bättre att sätta in dom i buren direkt?
_- Chinchillor är djur som behöver få sitta i buren och vänja sig vid sin omgivning och dig som ny ägare, alla nya ljud och lukter osv, innan de springer ut på äventyr, annars kan de bli mer stressade än lugna.
_Var kan man köpa hängmattor till ett bra pris?
_- Jag syr dom själv av fleece
_Vad använder ni som badkar?
_- Badkaret av plast som finns på många djuraffärer går bra ifall dina chillor ej tuggar på plasten.
_Gillar chinchillor om man lägger in fleece filtar i deras kojor?
_- Fleece är uppskattat. Jag har gjort hängmattor, kojor och höpåsar av just fleece
_Vilket hö använder ni?
_- Köpt på djuraffären (lokal producerat)
_Hur många cm spån är lagom? ( bur en kommer ha två lådor längst ner, 100x50 cm sammanlagt )
_- Jag använder mig av ca 5-10 cm hampaspån
_Var kan man köpa stegar, hängbroar m.m. till ett bra pris?
_- Zooplus.dk
Vad är skillnaden på Kutterspån, STL - strö och Hampas/ lättströ?
-Tycker hampaspån dammar mindre
_När jag får hem dom, är det smart att låta dom busa av sig i badrummet först eller är det bättre att sätta in dom i buren direkt?
_- Beror ju på hur de är. Är de rädda sätt dom i buren en stund annars ta ut dom i badrummet. Min uppfödare sa att om det är ungar så ska man umgås, hålla på med dom extra mycket trots att de verkar rädda för att få dom tama
#1 och #2
Det är en på 4 år och en unge, tar ca. 15 - 20 min från uppfödaren hem till mig :)
Inga fler som kan tipsa? Ni behöver inte kommentera alla frågor 😇
#5 säljs det fortfarande? Var kan man då köpa de? Såg ut som en smart lösning 😉
Var kan man köpa hängmattor till ett bra pris?
Billigast syr du upp dom själv, annars går det att fråga runt hos uppfödare kan tänka mig pris från 100kr och uppåt st.
**Vad använder ni som badkar? **Samma som Isfolket's Chinchilla, Fäboden sandbad, tycker dom är kanon.
Gillar chinchillor om man lägger in fleece filtar i deras kojor?
Har inte lagt in i kojorna men har hängmattor och det gillar våra chillor =)
Vilket hö använder ni?
Hästhö som köpes av en häst tjej i närheten, höet bör vara grovt och grönt och lukta fräscht, inte damma eller innehålla klöver!
**Hur många cm spån är lagom? ( bur en kommer ha två lådor längst ner, 100x50 cm sammanlagt ) ** Ca 5-7cm kutterspån har vi i burarna, tycker själv att det ska vara mjukt att landa i om man ramlar från en hylla.
Var kan man köpa stegar, hängbroar m.m. till ett bra pris?
Använder inga stegar eller broar i burarna, men grövre äppel grenar är snyggt att inreda med tycker jag!
Vad är skillnaden på Kutterspån, STL - strö och Hampas/ lättströ? Vilket använder ni/ vad tycker ni är bäst? För och nackdelar med dom olika bottenmaterialen?
Har inte använt annat än kutterspån vilket jag tycker är bra och går att köpa i storbal för 79kr/balen. Fördelen med kutterspån är att jag inte behöver oroa mig för att chillorna tuggar i sig nåt onyttigt, sugförmågan är bra och den är mjuk samt billig.
När jag får hem dom, är det smart att låta dom busa av sig i badrummet först eller är det bättre att sätta in dom i buren direkt?
Jag tycker att det är bättre att låta dom få sitta i buren och vänja sig vid den först samt alla nya lukter, röster, ljud och er som nya ägare och så småningom kan ni låta chillorna komma ut och springa i ett chilla säkrat område utan sladdar och möbler mm som man är rädd om.
www.hagbergschinchilla.se
SCAF Utställningskommittémedlem
Det brukar finnas att köpa på våra utställningar, men mitt förslag är att höra av sig till någon av våra reg. Uppfödare, de vet nog :)
Har några små frågor som jag tror ni kan hjälpa mig med :) Var kan man köpa hängmattor till ett bra pris? - Arken burkar ju ha såna som är med iller på dom jan man ha, mina tuggar dock sönder dom fort! Annars är rådet att googla på fleec hängmatta köpes?! Eller kolla med uppfödare! Vad använder ni som badkar? - Använder fäbodens! Kostar ca 150 +frakt http://www.faboden.se Maila å kolla med dom! Gillar chinchillor om man lägger in fleece filtar i deras kojor? - Har inte provat! Är nöjd med hängmatta å hängtunlar Vilket hö använder ni? - Hö från häst bonden! Akta bara så det inte finns klöver i! Hur många cm spån är lagom? ( bur en kommer ha två lådor längst ner, 100x50 cm sammanlagt ) 2-4 cm olika i olika burar Var kan man köpa stegar, hängbroar m.m. till ett bra pris? - är du händig så ta grövre grenar borra hål å trä en tjock ståltråd i så får du en bro ;) Vad är skillnaden på Kutterspån, STL - strö och Hampas/ lättströ? Vilket använder ni/ vad tycker ni är bäst? För och nackdelar med dom olika bottenmaterialen? - Använder kutterstån! Billigt å finns nära. När jag får hem dom, är det smart att låta dom busa av sig i badrummet först eller är det bättre att sätta in dom i buren direkt? - Sätt in dom i buren, låt om vänja sig vid din röst, å dina händer inne i buren! Sen kan du släppa ut dom.
#9 Tack så jätte mycket för alla svar!
Satt just och fundera på vad fäbonden badkar skulle kunna kosta 😃
Tyvärr, dom har slutat att skicka badkar 😕 Några andra ideér?
#11 Noo, vi som hade tänkt beställa ett sånt nästa månad :/
#12 Ja, riktigt tråikgt tyvärr 😕
Isfolketschinchilla. jag lånade din bild på chinchillabadet för att kolla om någon har ett sådant till salu. hoppas det ej gjorde något?
Ni som söker ett sådant plåtbadkar, jag känner mig tämligen säker på att ni kan gå till vilken plåtfirma (heter det plåtfirma?) som helst och ge dem bilden och mått så fixar dem det åt er. =)
Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋