Fråga om Chinchilla bebisar
Hej, jag har en hona och en hane båda är 3år gamla. Hanen är väldigt energisk och väldigt hoppig och vill synas, medans honan är lite tillbaka dragen och för det mesta vill slappa. Dem är för tillfället i separerade burar just för att honan har varit undernärd.
Vad ska jag tänka på innan jag släpper ihop dem och vad ska jag tänka på inför uppfödning?
Då jag vill behålla ungarna undrar jag när det går bra att separera dem ifrån honan?
samt kan man separera ungarna att några bor hos hanen och några bor hos honan livet ut, då dem har olika burar? 🤪
Finns mycket att tänka på men ska ta det jag kommer på så här lite snabbt och så kan någon annan fylla i om jag missat något i all hast :)
Först ska man tänka på: är båda djuren friska bakåt hos föräldrarna så långt man vet? har honan rätt storlek för att klara en kull? det krävs en del hull för att orka bära och ge di till en eller fler ungar, och är honan liten eller mindre än hanen ökar risken för förlossnings komplikationer.
Har man sparat undan pengar? om det blir akuta förlossningsproblem en natt (chinchillor föder oftast på natten/tidig morgon) kan kostnaden lätt hamna på 5.000-10.000 kr.
Honan och hanen ska säras på innan honan föder, annars parar hanen oftast om honan. Man märker oftast att honan är dräktig genom att hon går upp i vikt, så man behöver en gram våg. Tänk även på att hantera en misstänkt dräktig hona försiktigt så man inte skadar fostret.
Normalt föder chinchillor 1-3 ungar, kan i sällsynta fall bli upp till 5 ungar. Blir det 3 ungar eller fler behöver man ha välling hemma (jag brukar ha KMR Mjölkersättning, för kattungar, från apoteket, hemma) då honan kan behöva hjälp att man stödmatar ungarna.
När ungarna är 10 veckor måste man sära på hanungarna från mamman, annars finns risken att hanungarna blir könmogna och parar om mamman. Så vid 10 veckors ålder kan man sätta hanbebisarna med pappan och honbebisarna med mamman.
I vissa fall kan 2 eller fler hanar i samma bur bråka, risken kan öka om man har honor som brunstar i samma rum. Jag har 3 burarar där jag har 2 hanar ihop i samma rum som honor, avelspar, ungar, osv utan problem, så min erfarenhet är att det oftast går bra, men man bör ha en akutbur hemma ifall dem börjar bråka :)
Jag tycker Rafflan fick med de mesta! Lägger till att en hona är dräktig i cirka 111 dagar, genom att försöka ha koll på när honan blev dräktig så kan man lista ut på ett ungefär när honan kommer börja föda :)
Lägsta rekommenderade vikt för en hona som ska avlas på är 600 g. En del honor bör dock väga mer beroende på hennes storlek.
Tack så jätte mycket för svaren. Jag ska låta henne äta upp sig. köpa lite solrosfrön så att hon får riktigt med hull. Vänta tills i kanske maj så de är säkert att hon har bra med hull så ska jag även köpa mig en gram våg. Så får man sätta ihop dem med varandra i maj och hoppas att hon blir dräkig🙂
Nej, nej, nej. Inga solrosfrön. Bara pellets av bra märke och hö av bra kvalitet. Inga solrosfrön eller annat. Det kommer bara att göra henne sjuk och förkorta hennes liv.
Precis som Spjetan säger:
Inga solrosfrön!
Bara grönt timotejhö av bra kvalité och rent bra pellets.
Jag tänkte inte ge henne bara solros frön och livet ut. Jag fick tips av en djurvårdare att jag skulle ge henne några solrosfrön om dan. Kanske 5 om dan för tills jag får henne i vikt. Jag har haft henne två månader nu och hon har gått upp lite i vikt men hon är fortfarande bara skinn och ben. Hon blev väldigt misskött av förra ägaren :)
Inga solrosfrön alls. Fettet från dem kommer att lägga sig runt hennes inre organ och kan orsaka mycket skada och eventuellt död.
Vad har du för märke på pellets? Det kan vara stor skillnad och effekten av bra pellets kan bli stor i jämförelse med en lite sämre sort.
Det kan även vara idé att mata henne med nytt hö flera gånger per dag. För det är oftast så att chinchillan hoppar dit och äter just när höet är precis inlagt. Du kan på det sättet öka hennes intag av hö och det hjälper henne till en sund viktökning.
Solrosfrön och andra feta saker kan få till stånd en osund viktökning som är mer skadlig än vad den ursprungliga låga vikten från början var.