Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett18-köp-och-sälj
Läst 2967 ggr
Sarah
4

Farmchillor

Hej, Sveriges sista chinchillafarm för päls har precis fått stänga. 243 chillor fanns på farmen och söker nu nya hem. Poliser har överlämnat dem till Djurrättsalliansen för omplacering. 

Om ni kan ta emot en chilla eller tre, kontakta dem :)

P4go
3

Vilken tajming på större lägenhet! 
Hit kommer minst en iaf!

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

deedee
1

Hej! 

Ja, många chillor finns i Sthlm (där många står utan jourhem överhuvudtaget) och många är på väg till Gbg nu (ett hundratal som har mycket tillfällig lösning).

Kontakta Djurrättsalliansen på: info@djurrattsalliansen.se om du kan ta en eller flera omplaceringar!

AnnaEllinor
1

Hej, (ny här)

Jag sitter just och väntar på X antal chinchillor som Djurrättsalliansen kommer med. Vi råkar ha rätt mycket plats och kan ta många på kort varsel men hur många det blir vet jag inte förrän dom kommer.
Jag har mycket erfarenhet av alla möjliga djur men har aldrig haft just chinchillor,  hittade er här nu när jag läste på! :)

P4go
0

Jag ska hämta två i Göteborg i nästa vecka då jag ska skaffa en till bur bara. :)
Anna, bor du i Göteborg?

AnnaEllinor
0

Nej jag bor i Töreboda. Jag har fixat plats i en hästbox tillsvidare men det får plats ett gäng där. Sedan ska jag göra iordning innomhus i en gammal hundkennel men nu blev det ju lite akut…

Rafflan
1

#5 häst box när det blir runt 2-5 grader på natten? låter inte bra…

AnnaEllinor
0

#Beror helt på hur stallet är utformat och om det är uppvärmt eller ej. Det har inte heller varit under 15 grader i stallet nattetid ännu denna höst.

LadyStardust
0

Nedläggningen av Enköpingsfarmen har gjort att det är svårt att hitta lagliga chinchillaburar (som ej är hutlöst dyra) både i butik och på andrahandsmarknaden. Har mailat och ringt på säkert tjugo annonser nu och kammat noll. Mina lokala butiker har inga lagliga burar för chinchillor utan bara papegojburar i femtusenkronorsklassen (som dessutom inte ens är lämpliga av andra skäl). Undrar därför om det finns någon medlem här som har en att skänka eller sälja för billig peng. Bor i Hägersten. Kan ev också hämta i Värmland (Karlskoga) eller längs E18 mot Sthlm.

sotlynx
0

Tips: Du kan bygga ihop två kaninburar på höjden! Lämpliga minimått är 120x55x50.  Surra fast ena burgallret ovanpå den andra buren med ståltråd, lägg in brädor/ skivor som golv på den undre gallerdelens tak, montera bort takluckan, och vips, så har du en funktionsduglig och laglig akutbur! Finns gott om den här sortens burar på blocket för en billig peng!

Zuzziquie
0

… eller köpa en garderob och göra om till bur :)

Vänliga hälsningar Susanna
Värd på Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor

LadyStardust
0

Tack sotlynx! Har just två kaninburar så det skulle kunna funka, åtminstone ett tag.

sotlynx
0

Garderobsburar regerar, men tar kanske lite tid att få fatt på och bygga ihop. Kaninburar kan man få ihop på en halvtimme om det skulle bli akut med burplats och om man behöver något tillfälligt.

Cochon
0

Jag är lite nyfiken i detta ärendet, varför ger en pälsfarmare bort sina 243 chinchillor? Personligen hade jag pälsat dem, tycker det låter väldigt skumt och dumt att han bara gav bort dem… Någon som skulle vilja förklara? :)

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

AnnaEllinor
0

Om du läser igen så ser du att polisen omhändertog chinchillorna och Djurrättsalliansen ordnade nya hem till dem.  Farmaren fick djurförbud. Han gav naturligtvis inte bort dem frivilligt. De blev räddade.

Cochon
0

#14 men vad hände, finns det någonstans man kan läsa om det? :) Följde han (eller hon) inte djurskyddsreglerna eller valde han bara att ge upp liksom? Känns som det är något annat än en vanlig nedläggning om det är så att ägaren inte får lov att pälsa dem.

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.

AnnaEllinor
0

Det har rapporterats massor… TV, tidningar….
Många av djuren var i mkt dåligt skick. Farmaren har fått flera tillfällen att rätta till brister och/eller göra sig av med djuren.
Här kan du läsa det övergripande: http://djurrattsalliansen.se/nyheter/sverige/243-chinchillor-raddade

Sen kan du nog söka reda på flertalet artiklar, vet att bla Aftonbladet har tagit upp det.

Cochon
0

#16 Aha, det har det? Det har jag lyckats =P Får leta lite då. =)
(drar mig helst från att läsa djurrättssidors artiklar då det ofta är väldigt vinklade. )

Ok, tycker det är tråkigt med dem pälsfarmarna som inte hänger med i svängarna när reglerna skrivs om. Dem ger ju bara branschen ännu sämre rykte. "/

Rafflan
1

#17 sen är det värt att tillägga att farmaren var i 84 års åldern, tror det är väldigt få i den åldern som orkar ta hand om 243 chinchillor? han borde ju gjort av sig med dem tidigare om han inte orkade ta hand om dem och sköta dem enligt lagen. Men tror inte han misskötte dem för att han var elak, han blev nog helt enkelt för gammal för att klara av det :)

Cochon
2

#18 Där sa du något. Kan mycket väl stämma att han var för gammal för det och att han nog hade hållit på med chinchillor större delen av sitt liv men inte ville inse fakta, att det började bli dags att lägga dem på hyllan. Fast man vet ju aldrig, min mormors bror på 75 har 1200 minkar som han fortfarande lyckas sköta finfint. :P Så 243 chinchillor är ju ingenting i jämförelse. ;) Men sen får han ju hjälp från sin son också så kanske inte jämförelsebart egentligen. 

Men jag håller med dig, om han inte kunde ta hand om dem borde han gjort sig av med dem tidigare. 

Fast utifrån vad jag har läst så ville han som sagt inte fixa till det han hade fått anmärkningar på utan lät det vara vara som det var. Jag fick uppfattningen om att han bara tänkte "Äh, vi kör på detta så länge det går.". Att han dessutom hör till den äldre generationen så kan det mycket väl vara så att han inte hade fått rätt med pensionen heller, vet att många äldre jordbrukare inte har tänkt så mycket över den. Så jag kan mycket väl tänka mig att han inte ville lägga ner för att han behövde den lilla inkomsten så länge det gick. Så tror som du, han gjorde det nog inte för att han är elak utan tror pengar är svaret på frågan faktiskt.

botakt
1

Förstår inte att du #19 kan tycka att pälsfarmar är okej. Det är sjukligt och djurplågeri att hålla på med sånt. Bara för att rika kärringar ska bära döda djur.

AnnaEllinor
0

Jag kan bara titta på mina fyra som kom därifrån och känna en enorm tacksamhet att dom inte slutade som krage på nån jacka. Punkt.

botakt
1

21: håller helt med dig! Jag har 2 underbara killar och mår skit när jag tänker på hur deras liv kunde ha blivit.

Cochon
2

#20 Nja, jag tycker jag är ganska neutral i ämnet. Djuren har det inte sämre än vad djuren i köttproduktionen har det. Dock uttycker jag mig bara om minkfarmer i Sverige och Danmark. För många pälsfarmer utomlands har katastrofal djurhållning och inget jag skulle vilja prata gott om.

botakt
2

#23 det är inte okej med farmer! Aldrig nånsin. Djuren i Sverige har det inte bra heller på fabriker! Chinchillor som var misskötta och honorna fick kull på kull på kull. Och du har en förståelse för att ägaren är gammal?! Helt sjukt.

Cochon
3

#24 Vad syftar du på när du skriver fabriker? Ja, det är ju så vårt samhälle är uppbyggt, allt handlar om pengar. Men självklart kan man se saker från flera synvinklar och jag tycker inte heller att han skulle behållit djuren om han inte kunde ta hand om dem längre, vilket jag nämnde innan. :-) Allt jag vill säga är att det finns flera sidor på historian.

botakt
2

25# så du är för djurplågeri? Det är fabriker. Honorna är istort sett jämt dräktiga och har jämt ungar. Vanvård och trånga burar. Lukten av död hela tiden.

Cochon
3

#26 Nej, absolut inte. Tycker att alla djur har rätt att leva. Jaha, du syftade på farmerna? :-) Tror verkligen inte att det luknar död där inne hela tiden, tycker det låter väldigt orimligt, men jag har aldrig varit på en chinchilla farm så ska egentligen inte uttrycka mig i den frågan. #21 Vad trevligt, hoppas de trivs hos dig. :-) Vet du ifall de har lyckats omplacera alla chinchillorna?

botakt
1

Djuren vet nog vad som väntar

Rafflan
4

#28 dags att läsa på lite? ;)

Djur levet i nuet, det är vetenskapligt bevisat. Dem tänker inte på framtiden, dem djur som föds för slakt eller päls tänker inte att dem kommer dö i framtiden, dem lever här och nu, idag och denna stund :)

Sen kan man pratar hur länge man vill ang att slakta djur för päls och mat, men den diskussionen kommer aldrig leda någonstans :)

botakt
1

#29 jag vet att djur lever i nuet. Men farmer är ett trauma för djuren! Nej, det verkar som att folk i den här tråden tycker det är helt okej att föda upp djur som sen blir misskötta. Helt sjukt tycker jag.

Rafflan
1

#30 i vilket inlägg har någon sagt att dem tycker det är okej att missköta djur?

botakt
0

#31 hon skriver att det är synd om ägaren eftersom han är över 80 år.

Cochon
0

#32 Nej du, jag har inte skrivit att det var synd om ägaren en enda gång. Jag har bara skrivit hur jag tror det ligger till. ;-)

botakt
0

33# isåfall uppfattade jag det som att du menade det. Lämnar detta nu och väntar ivrigt på att 3 till farmchillor ska komma till mig och få ett bättre liv än vad de har haft.

sotlynx
1

Om man ifrågasätter skötseln hos dessa farmchillor finns det hur mycket fotat och filmat material som helst att titta på. Djuren har vanvårdats, utan tvekanl.  Vidriga bilder. :C Många av chillorna sitter i jourhem.  Kontakta Djurrättsalliansen om ni är intresserade av att adoptera!!

Rafflan
5

#35 det finns olika sätt att vansköta chinchillor! Har man tex en dålig chinchillabur så chinchillan lyckas rymma och katten får tag i chinchillan blir det en väldigt plågsam död för djuret :(

botakt
0

#35 finns inga kvar att adoptera från dem.

S*Silverklippan
6

Tror tyvärr att många av de chinchillorna från farmen hamnar i händerna på människor som i sin okunskap vansköter dem med bland annat felfodring och felaktiga burar. Det är sorgligt…..

S*Silverklippan's Chinchilla

Reg. uppfödare SCAF

www.Silverklippan.se

botakt
0

#38 man får svara på mängder av frågor från Djurrättsalliansen. Dom godkänner dem som tar emot. Dom sökte uppfödare och folk med erfarenhet i första hand.

Cochon
1

#38 Tror du har en poäng, många är ju så inkörda i marsvins- och kanintänket att de kör på samma visa med andra gnagare trots att de har ett annat behov. Lite därför jag tyckte det var konstigt att farmaren inte fick lov att "köra klart den sista omgången".

Hagel´s Chinchilla
7

Jag har närmare 20års erfarenhet av chinchillor och gick med i facebookgruppen  för de farmchinchillorna då jag såg att en hel del felinformation spreds där och trots att de utger sej för att vilja ha tips och råd om chinchillor så döm om min förvåning när den straxt därefter gick från offentlig till hemlig och innan jag hann ifrågasätta varför i hela friden man gör gruppen hemlig om man vill lära sej mer om chinchillor så blev jag utkastad. Jag tror vi kommer att se en mycket stor ökning utav inavlade och stamtavlelösa chinchillor på blocket snart och även en ökning utav de problem som vi hittils minskat i chinchillavärlden såsom pälsbitning, bloating, fatty liver disease och tandfel som en följd av denna stora mängd nya oerfarna ägare. När jag hör argument såsom "om du inte delar min åsikt är du för djurplågeri" så kommer jag att tänka på låten "Alla som inte dansar är våldtäktsmän" och får mej att vilja välja bort nötfärsen till förmån för blandfärs så jag kan vara säker på att minst två olika djur dött vid dess tillverkning..

Cochon
2

#41 Urk, sånt är ju enormt tråkigt att höra ju, men inte ett dugg förvånande faktiskt. Så länge folk får en god och positiv respons från djuren så tror de att de gör helt rätt och tycker inte om att andra kommer och påstår annat. Men när sanningen är den att chinchillan far illa av det i det långa loppet.

sotlynx
0

Okej. Fast jag är kvar i gruppen och jag är mycket noggrann med att uppfostra folk vad gäller foder osv. Det finns flera kunniga människor i gruppen som hjälper till. Jag är mer bekymrad över chillorna hos folket som inte är med i gruppen. Mycket svårt att hjälpa till om man inte vet att någon ens existerar.

Rafflan
3

#39 ren och skär lögn, dem nekade duktiga, erfarna och reggade uppfödare från att ta emot chinchillorna när dem sökte hem.

Rafflan
3

#43 vilken grupp syftar du på?

Den största chinchilla gruppen jag vet är Vi som älskar chinchillor, där finns många erfarna och reggade uppfödare.

sotlynx
0

#44: Kanske för att Djurrättsalliansen är EMOT att man föder upp och föder upp och föder upp. Det fullkomligt kryllar av djur som vanvårdas och söker nya hem, som olika organisationer får ta hand om eftersom folk tröttnat. Gissa varför uppfödare nekats? Enkel matematik säger att orsaken är att just uppfödare ser till att det fullkomligt väller ut chillor till försäljning.  Vissa uppfödare jag följer på nätet har ju kullar hela tiden! Förstår själv inte hur man kan hitta hem till alla chillor som föds.  Vem får sopa upp skiten? Jo, alla djurrättsorganisationer, och frivilligarbetare, jourhem mfl. Jag har tre chillor hemma just nu. En skulle avlivas då sonen tröttnat, en hittades i en plastburk i en park och en kommer från farmen. Skulle aldrig drömma om att föda upp fler djur när så många bara kastas som skräp.

Rafflan
3

#46 det är med vanligt med avlivning av friska katter, eller utslängda kaniner, marsvin och sköldpaddor.

Det är även ovanligt med att chinchillor med stamtavla är ett problem, ofta hjälper uppfödaren till och dem är lättare att sälja, dem chinchillor som finns i överflöd är dem som avlas på för att få gulliga ungar och inte har stamtavla (vilket kommer bli ännu fler nu med över 200 oreggade chinchillor ute i folks hem som kommer avlas på hej vilt)

Jag har också tagit emot fler chinchillor, 1 skulle avlivas pga allergi, 2 där ägaren tröttnat, 1 som var akut då ägaren bara ville bli av med den och funderade på avlivning och 2 som ägaren inte kunde ha kvar pga olika omständigheter. Jag har även tagit emot 3 katter, 1 skulle avlivas pga allergi, 1 pga att den var "vildkatt" och 1 pga vanvårdsfall, har även en hund som var grovt vanvårdad och kräver mycket tid och tålamod för att bli hund igen.
Alla gör nog vad dem kan för att hjälpa djuren, dock har jag sattit min gräns nu för för mig är det även viktigt med att djuren ska få ett BRA liv när dem kommer till mig :)

Spjetan
6

#44. SCAF försöker ta sin del av ansvaret och har därför sett till att utbilda omplacerare för att hjälpa till med omplacering åt en del av de djur som behöver nya hem. Vi jobbar på att utbilda fler omplacerare då behovet finns.

Sedan är det ju nog så att de flesta chinchillor som det kryllar av på Blocket inte kommer från SCAF's uppfödare. De flesta som ligger på Blocket för en mycket billig peng eller bortskänkes är chillor utan stamtavla. Vi uppfödare i SCAF har som målsättning att hålla priserna uppe för att motverka denna tråkiga utveckling.

Vi försöker lära folk att ta väl hand om sina chinchillor, ge dem rätt mat, ha bra storlek på sina burar, ha säkra burar m.m.

Men när folk tröttnar efter en månad för att nyhetens behag gått över, vad tusan ska vi göra då? De flesta följer då inte ens våra köpeavtal och kontaktar inte uppfödaren. Ska vi då sluta att föda upp och hänvisa intresserade att köpa papperslösa nästan-gratis chinchillor på Blocket? Misskötta och inavlade? Nej, det finns nog mer än en sida på den här saken!

botakt
0

#44 Vadå lögn? Det sa dom till mig när jag ringde dem! Men jag är väl dum i huvudet som trodde att dom gav ut till uppfödare. Dom ställde en jäklans massa frågor man fick svara på.

sotlynx
0

Jag blev också utfrågad, men jag hade kontakt med en person som vet vem jag är som jag träffat tidigare. I avtalet står det att det är avelsförbud, att redan dräktiga chinchillors blivande ungar skall omplaceras av Djurrättsalliansen, att chinchillan skall skötas korrekt, att ev omplacering, sjukdom eller dödsfall skall meddelas DA, att hembesök av DA kommer att göras osv osv. För mig är ett sådant avtal viktigt och även juridiskt bindande. Tillsammans med avtalet följde infohäftet från SCAF, och jag blev rekommenderad att bli medlem. DA har gjort mycket för att ge chillorna goda förutsättningar i sina nya hem. Gruppen på FB hjälper till att hålla koll på många av nya ägarna. Många, jag också, har även tipsat om den här sidan.

Jag tror inte att det kommer att bli så mycket mer felavel än vad det skulle blivit hos uppfödaren. Han födde ju upp både till päls OCH sålde som keldjur billigt. Förhoppningsvis blir det inte så många fler bebisar än de som redan är på väg. Själv hoppas jag innerligt att min Pheebee inte är dräktig.

S*Silverklippan
7

Vi i SCAF erbjöd att hjälpa till vid omhändertagandet av dessa farmchillor, men tydligen var inte det önskvärt.

Vi som har god och lång erfarenhet av dessa djur hade kunnat bistå med hälsocheck, könsbestämning samt sett till att burkort (stamkort med födelsedata samt föräldrar dessutom annan info så som kullinformation) medföljt rätt chillor. 

Så vill inte dessa organisationer ha hjälp från oss bara för att vi är uppfödare och faktiskt sätter vikt på att ha koll på djurens härstamning så kan man ju undra om dessa anser att BB borde börja med sovsalar för alla bäbisar och sedan när föräldrar ska åka hem tar man bara ett barn vilket som , spelar ju ingen roll om det är deras barn eller ej, huvudsaken är att barnet får det bra…..

Reg. uppfödare SCAF

www.Silverklippan.se

sotlynx
0

Vad jag vet fanns det kunnigt folk på plats, förutom volontärer, och där det fanns följde information med till nya ägarna.

S*Silverklippan
4

Det beror väl på vad man lägger i ordet "kunnig".

Jag kan upplysa om att det bara finns en handfull veterinärer i hela Sverige som är kunniga vad gäller chinchilla. 

Bara för att man har varit chinchillaägare någon gång i livet betyder inte det att man är kunnig.

Reg. uppfödare SCAF

www.Silverklippan.se

S*Silverklippan
4

Du "Sotlynx" du skriver: 

"Skulle aldrig drömma om att föda upp fler djur när så många bara kastas som skräp."

Föder inte du upp kaniner??

Reg. uppfödare SCAF

www.Silverklippan.se

Denna kommentar har tagits bort.
botakt
0

Men hellre att djuren får ett bra hem än att vara kvar på det där vidriga stället!

S*Silverklippan
0

# 56

Vad lägger du i begreppet "bra hem"?

Besökte du farmen?

Reg. uppfödare SCAF

www.Silverklippan.se

botakt
0

#57 jag besökte inte det hemska stället! Såg bilder det räckte.

Cochon
2

#58 Bilder är ofta vinklade och säger ingenting.

P4go
3

Den gruppen är bullshit.. Jag har inte haft chinchilla länge men jag har väldigt lätt att komma ihåg saker jag läst och rättade då folk i gruppen som va helt nya på chinchilla.. Jag är typ avskydd i den gruppen för det…. Förvånad att jag ens är kvar…

sotlynx
0

Nej, jag föder inte upp kaniner planenligt och med vinst eller utställning i huvudintresse. Kullarna jag har i år är efter en kaninhane som någon idiot släppte ut i min trädgård, mig ovetandes såklart.  Jag kanske borde avlivat alla ungarna, men jag kunde inte.  Jag har fött upp hoppkaniner i mkt liten skala, men inte sålt djur hur som helst, utan bara till hoppare i mina trakter som jag träffat regelbundet. Huvudsyftet har alltid varit att få fram bra hoppkaniner till mig själv, från mina egna linjer, inget annat. Har jag inte hittat bra hem, har kaninerna stannat hos mig. Jag har även lagt ner min hamsteruppfödning. ( Jag kanske borde ändra texten på min info ).  Eftersom jag tar emot utkastade katter och kaniner och lägger galet mycket pengar på veterinärvård för att hjälpa, utan att få en spänn i hjälp, och sliter som ett djur med att hitta nya hem, vill jag inte längre bidra. 

Om ni läser vad jag skriver och inte är så jvl snabba att hoppa på, så skriver jag hur DA resonerar när dom letar "lämpliga" jourhem.  Jag är INTE DA, Inte medlem, ingenting! Men jag har kontakter som berättar hur det funkar i organisationen, that´s it. 

Om vi nu ska kastas skit: Det är INTE bara djur utan stamtavla som omplaceras/ säljs på blocket/ kastas ut. Och kom inte och säg att priserna på chillor enbart är för att höja status. Det finns en vinning i det, kom inte och säg annat. Avel kostar pengar, och det är ju alltid trevligt att inte gå back, eller hur?! HYCKLERI!

sotlynx
0

#57 Så, burar som är 50x50x50cm är bra "hem" för chinchillor? Polygamkrage är bra? Svårt att tro att en endaste av chinchillorna har det sämre nu.

AnnaEllinor
1

Den här gruppen är knappast inbjudande för nya chilla-ägare och det gäller denna tråd och nya ägare till farmchillor i synnerhet.

Om ni är så oroliga över dessa farmchillor och deras nya hem så kanske ni bör tänka lite på det.  Svårt att hjälpa någon annars.
Många är nu extremt avtända på att komma in här och be om råd eller diskutera något, särskilt om man råkat öppna sitt hem för en misskött pälsfarmschinchilla.

Och misskötta var dom, stora öppna sår, saknade tassar, skadade öron, flertalet lider av ringorm osv. Fortsätt gärna att försvara det djurplågeriet och skuldbelägg och misstro människor som nu lägger ner hela sin själ i att skapa bra och säker tillvaro och hem för dessa djur.
Ni kommer troligtvis inte få så mycket tillfälle att hjälpa till.

Släpp prestigen.

S*Silverklippan
7

Tror du på fullaste allvar att någon av de svenska registrerade chinchilla uppfödarna tjänar pengar på sin uppfödning? 

Då kan jag upplysa om att det kostar bra mycket mer än vad man får in, så det är inte någon av oss som föder upp chinchillor utifrån att göra pengar på dem.

De flesta av oss föder upp för att spara avkomma till vidare avel eller utställning, inte föda upp för att sälja. Varje avelspar man sätter tillsammans efter noga övervägande och matchande är för att man själv vill ha en avkomma mellan just detta par. För att säkra speciella linjer och ta vara på vissa egenskaper.

Som du säkert vet är chinchillor dräktiga i 111 dagar och deras kullar består vanligtvis av en till tre ungar, mao inget djur som massproducerar ungar. 

Ingen av oss säljer heller iväg våra djur "hur som helst", oftast till andra uppfödare som vi regelbundet träffar på våra utställningar och andra typer av chinchillaträffar.

Angående burstorlek hos farmare, har jag aldrig sagt att det är optimalt. Kragar som justeras allt eftersom chinchillan växer anser jag inte vara något de lider utav. Farmarna tjänar inget på att medvetet missköta sina djur då det är deras levebröd. Mår djuren dåligt har de inga bra pälsar vilket resulterar i inga pengar. De fodrar djuren med rätt foder. Med detta försvarar jag inte de brister som framkommit av jordbruksverket vid kontroller. Det finns dock en punkt som jag kan tycka var obefogat, angående utbildning. Om man anser att en människa som haft detta yrke så extremt många år inte har fullgod kunskap om djuren och dess skötsel vem har det då?

Jag tror att det finns flera av de omplacerade chinchillorna från farmen som sitter och får felaktig föda, vilket i längden leder till diverse problem (gasbildning i tarmarna, näringsbrist, fetlever, njursvikt, malocclusion) och en långdragen plågsam död…..

Reg. uppfödare SCAF

www.Silverklippan.se

sotlynx
0

Du, det finns alldeles för många uppfödare som spottar ur sig bild efter bild på nyfödda chillor, chillor till salu, chillor som omplaceras på ex FB. Varje dag kommer nya, så det där med att alla SCAFs uppfödare är förnuftiga, inte en chans! 

Jag tror jag lämnar den här diskussionen nu. Det handlar inte om något annat än att försvara prestigeavel och att smutskasta folk. Da valde bort att lämna chillor till uppfödare och "kunniga" av en anledning. Fundera på varför! Trodde mer om folk från SCAF, men det här är Sverige när det är som bäst! Det ska tydligen vara monopol på allt! Heja!

Spjetan
6

Vi uppfödare i SCAF har inte burar som är 50x50x50 och vi har inga polygamkragar på våra chinchillor.  Vi gör inte päls av våra chinchillor. Vi är bara vanliga människor som älskar våra djur och gör vårt allra bästa för att ta hand om dem på det sätt som föreskrivs.

Jag har aldrig någonstans i denna tråd eller någon annanstans sagt att jag försvarar eller håller med pälsfarmare. Jag har inga negativa känslor alls till de som tagit hand om farmchinchillorna.

Jag som uppfödare har även sedan en längre tid tillbaka haft omplacering för att försöka ta en del av ansvaret för de chinchillor som söker nya hem. Jag har räddat över 50 chinchillor från dåliga hem och hem de inte kunnat stanna kvar i. Många har varit avlivningshotade. En del har bott i garage utan värme och haft jord i botten av sin bur. Jag har kommit till hem för att hämta 5 omplaceringar och bara fått 3 st levande med mig hem (en var död och jag fick ta hem och begrava den och en lämnades aldrig ut till mig). Några har fått stanna här och en del har jag omplacerat. Det innebär kostnader att ta hand om vanskötta och sjuka chinchillor och jag vill klart och tydligt påpeka att någon vinst gör jag varken på omplaceringar eller uppfödning.

Jag blev ledsen när du skrev "Vem får sopa upp skiten?" och syftade på att ta hand om alla chinchillor som uppfödarna pumpar ut. Jag lägger ner hela min själ i min uppfödning och tar väldigt illa vid mig när du kallar de chinchillor som föds upp som skit och att uppfödarna inte tar ansvar.

Jag hjälper gärna till med råd till alla som tagit emot chinchillor från farmen eller från annat håll. Jag svarar varje dag på frågor och ger råd om allt möjligt. Jag lägger mycket tid på det här och anser inte att jag pumpar ut skit som jag låter organisationer och frivilliga hjälparbetare ta hand om!

Rafflan
4

#66den enda som är otrevlig här är DU!

Om det kommer in en ny okunnig chinchilla ägare och frågar så kommer alla här svara som dem alltid gjort, trevligt och med rätt fakta, oavsett om chinchillan kommer från uppfödare, blocket eller farmen, i våra ögon är alla chinchillors liv lika mycket värda och vi vill att alla ska ha det bra och må bra och leva länge :)

Kan du länka 1 enda fråga med ett otrevligt svar ang farmchinchillorna och skötsel? för vi svarar trevligt, men just i denna tråd är det en diskussion om allt emellan himmel och jord där du smutskastar SCAF, reggade uppfödare och massor med andra kunniga människor.

sotlynx
0

Jag har kritiserat inlägg där beslutet att omhänderta dessa djurifrågasatts, inlägg som ifrågasätter DAs val av nya hem, DAs val av hjälp. När folk från SCAF faktiskt smutskastar mig personligen tappar jag humöret och blir elak. Och jag anser inte att dryga tiotalet uppfödare ska ha monopol på att kunna kalla sig "kunniga" och "erfarna". Att kritisera en organisation som har hjälpt 243 djur till en andra chans utan att vara insatt, tja, då kanske man får svar man inte gillar. Jag har inte angripit någon enskild individ här inne förrän jag blev angripen som PERSON själv. Vad tror ni? Att ni äger forumet?

Rafflan
1

#71 folk ger sin fakta, du ger din, det bollas fram och tillbaka, det är allt jag ser. Sedan tycker folk att DA sköte det hela dåligt, du anser att SCAF och andra är dåliga. Det hela kan bollas i all evighet, men att säga att folk här inte hjälper utsatt chinchillor och inte vill ge rätt information till ägare av farm chinchillor är bara lögn och skitsnack.

Och ja kunskapen finns här inne, inte bland folk som ger sina chinchillor det djuraffären säger är chinchilla foder utan att kolla upp det, eller bla folk som har chinchillor i kaninburar, eller bla folk som ger sina chinchillor råa morötter och bananer.Sen om du tycker kaninbur, fel foder som leder till döden och råa morötter + banan är kunskap om chinchillor får det stå för dig. För hoppsningvis vet du bättre än så? men inte alla som gör det, **därför man måste få informerar rätt till folk så inte chinchillorna tar skada.
**

sotlynx
0

#72 Följande har jag aldrig sagt, lägg inte över en massa skit på mig du inte har belägg för! 

"men att säga att folk här inte hjälper utsatt chinchillor och inte vill ge rätt information till ägare av farm chinchillor"  även "Sen om du tycker kaninbur, fel foder som leder till döden och råa morötter + banan är kunskap om chinchillor"….Vad får dig att tro det? I så fall skulle jag ju inte stötta STÄNGNINGEN av farmen!  Jag skrev ju i början av tråden att jag var en av dom som faktiskt försökte få alla oerfarna att lära sig inne på FB! Snacka om att förvränga något från A till B! 

Använd huvudet! OCH LÄS VAD JAG SKRIVIT!!!

[Dopy]
2

Tycker alla ska ta det lugnt, alla vill väl det bästa för chinchillorna och då kan vi väl hjälpas åt? :)

Hagel´s Chinchilla
2

75# det är inte din sak att avgöra vem som ska stå för vad. Jag tycker du beter dej fruktansvärt illa. Tycker du ska läsa om inlägg 72# för du verkade inte förstå alls vad Rafflan skrev.

Cochon
0

#76 Tycker jag med, har blivit en väldigt otrevlig ton i tråden nu. :-/

Zuzziquie
2

Har läst igenom hela tråden nu. 

Till er alla som är med i den här diskussionen, tänk på tonen. Annars kommer tråden snart låsas alt. tas bort. Diskussioner är inte fel, så länge man kan hålla en god ton mot varandra, trots att det är känsliga ämnen. Känner man inte att man kan hålla en god ton så får man helt enkelt välja att låta bli att skriva eller ta det privat med vederbörande. 

Spejtan & Sotlynx, vill någon av er diskutera vidare kring er chinchilla, gör ni detta PRIVAT och ej i denna tråd. Har tagit bort diskussionen kring detta då det 1. inte hör till tråden, 2. innehöll flertalet otrevliga kommentarer mot varandra, 3. skrivit ut annan användares namn, vilket EJ får göras utan dennes godkännande. 

Mvh Susanna, Sajtvärd

Vänliga hälsningar Susanna
Värd på Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor