Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett09-hälsa-sjukdomar-veterinärer
Läst 1803 ggr
Dumle92
2014-10-24 00:10
0

Hård mage?

Hejsan! Har en chinchilla som har små pluttar och inte pluttar så mycket, de är lite hårdare än de andra chinchillornas pluttar. Han äter inte så mycket häller som de andra chinchillorna. Då han är omplacerings chinchilla så vet jag inte så mycket om honom, men blir orolig att han inte mår så bra. Något tips på vad man kan göra eller ska jag åka till veterinären?

-Aida-
2014-10-24 11:55
0

När en chinchilla blir dåligt då kan de gå väldigt snabbt och bli akut, om chillan är hård i magen så prova ge ett russin och se om de blir bättre, dricker den vatten som den ska?
Mycket hö är viktigt både för tänder och mage, se om den kan äta normalt och inte böjer huvudet på sidan till exempel.
Motion gör också att magen mår bra.

Dumle92
2014-10-24 14:08
0

Han har något svårt för att äta hö, men han äter höbriketter bättre av någon anledning. Han dricker vatten som han ska och äter pellets, men inte så mycket där häller. Och böjer på huvudet gör han inte, han är pigg för övrigt! Ska testa lite russin och se om de hjälper och släppa ut honom längre. Har kollat efter taggar men känner inget. Så hoppas att motion och russin kan hjälpa!

-Aida-
2014-10-24 15:17
0

har han svårt att äta riktigt hö så kan de va något fel på tänderna, tandproblem är hemskt och går snabbare än man tror, bara att röntga för att kolla om de är fel på tänderna, höbriketter har mycket mindre strån och är lättare att tugga men sämre för deras tänder, de grova hö stråna slipar ner hörntänderna och har riktigt tuggmotstånd, om chillan börjar undvika de eller äter höet med huvudet på snedden skulle jag börja misstänka tandproblem på gång.
Höbriketter kan isåfall upplevas som att de är lättare att tugga på, kanske en tand bara är ojämn och bara behövs slipas till lite av veterinär, de kan också hända.

En mycket sjuk chinchilla kan fortfarande verka pigg och alert som vanligt springer runt och leker fast dom kan ha riktigt stor smärta, de är dom små förändringarna man får se efter i beteendet.

Rafflan
2014-10-24 21:51
0

Prova motion, ut och låt chinchillan springa, man ska även kunna ge paraffin och ev lactulos, men jag vet inte doser eller intervall på det så tills någon med mer kunskap om det kommer in och skriver är det enda råd jag kan ge motion.

Om chinchillan äter dåligt med hö kan det bero på tandproblem, dock får dem inte förstoppning av tandproblem, det är snarare tvärt om, äter dem mindre hö ökar risken att dem blir lösa i magen. Så tror detta är 2 separata problem.

Först se till att chinchillan verkar bajsa som den ska, ut och motionera. Och sedan boka vet tid för att kolla tänderna. Om chinchillan äter mindre är det också logiskt att den bajsar mindre :)

Dumle92
2014-10-24 22:39
1

Okay, jag får kollande veterinären och boka tid, då jag bara haft han i en vecka så har jag svårt att ha koll på hans beteende men magen blev bättre efter motion och russin :)

-Aida-
2014-10-24 22:58
1

Skönt att höra att han blev bättre.😃 Håller tummarna för honom, uppdatera gärna hur de går.👍

Dumle92
2014-10-26 18:01
0

Känner mig riktigt glad! Fick tips av en vän att testa annat hö, så jag letade efter riktigt fint kvalités hö. Nu sitter han och vräcker i sig hö!! Ska fortsätta hålla koll på honom, men känns lovande :)

-Aida-
2014-10-26 20:06
1

#7 Ååh vad skönt! Mina va sjukt kräsna med hö, de skulle va från bonden med grova strån annars va de inte gott.😂

Dumle92
2014-10-26 21:44
1

ja de är helt underbart! hehe roligt att de ska vara såna finsmakare! :) de höet jag brukar ge har varit poppis bland mina andra chinchillor, så denna är den första som är en pryd herre ;) men nu har man fått lära sig något nytt och det ska jag ta lärdom till framtiden! :)