Hur ofta?
Hur ofta ska en chinchilla vara ute ur buren?
Jag är nyfiken, har själv bara råttor, och dom ska ju vara ute minst en timma om dagen. ^^
Minst en timme om dagen för chillor också.
Okej, min kompis har sin ute då hon städar buren. (Typ en gång i veckan.)
Gärna 1 timme/dag.
Men har man som mig 7 chinchilla burar så går det inte riktigt att ha alla ute 1 timme/dag. Så mina är ute ca 3-4 ggr/vecka :)
Det var bra poängterat Rafflan.
#2 om din kompis bara har två-tre chillor så borde hon hitta tid att låta dom springa en timme per dag, eller sätta in en flying sauser, en spring platta man monterar upp i buren som dom kan springa på, chillor har väldigt mycket energi, då deras mat är väldigt energi rik, men sådan i plast bör man undvika, då de kan få för sig att gnaga på de, det finns i metall att köpa.
Hon har 1 Chinchilla, som får vara ute i hennes rum ca 1 gång i veckan, han har dock ett springhjul, men ja. :o
springhjul förstör ryggen på dom, chillor böjer ryggen när dom springer och de är ytterst ohälsosamt, då måste de va ett riktigt stort hjul som inte låter detta hända, hjulen som säljs för chillor i butik funkar inte för deras rygg.
Okej, det är ganska litet imo, hans bur är dock 2 meter hög, men det är dock för liten i storlek iaf, tror den är 60*60cm.. D:
Jag är dålig på siffror så någon får rätta mig om jag har fel men har för mig att dom måtten är godkänt för en chilla, kortaste sidan får vara minst 50 cm om jag inte minns helt fel.
Även om buren är stor så kan inredningen få den att se ännu mindre ut än vad den egentligen är om de finns mycket grejer i den, stora hus, hyllplan, bäddar osv.
Chillor bör ha en högre bur men dom bör också ha en yta att kunna röra sig på, inte så kul för dom kanske att snubbla runt på en massa inredning, dom får oftast rusningar och kutar runt i buren snabba som en blixt.
Jag brukar satsa på minst en timme om dagen, men ibland vill ingen utav dom komma ut och då slipper dom såklart. Vissa gånger är de ute en längre stund i sträck eller så blir det flera korta utspridda under dagen, beroende på vad de vill och vad jag har tid för.
Dom ska ju ha 0,5m2 att springa på, alltså 50*100cm så det är 0,14m2 för litet..
Du har rätt 60*60 är för litet för en chinchilla.
Och springhjul är inte bra, hon borde rasta den i alla fall minst var annan dag, och den skulle säkert gilla sällskap också :)
Han är ganska skygg, då hans förra ägare varken kelade med honom och lät katten jaga han vid buren. (Katten utanför och han inne i buren.) Så då han väl är ute är han typ under saker. (Sängen, skrivbordet osv)
Chinchillor är bytesdjur så det är ganska normalt att dem vill vara skyddade och inte gillar öppna ytor, behöver inte ha nåt med dålig bakgrund att göra ;)
Okej, då vet jag. :D
har mina två ute samtidigt varje dag i ca 30 min. mer hinner vi inte då barnen är små och ej har tålamod att vänta längre på mig. :)
Jag har också bara en chinchilla, han får vara ute från att jag kommer hem från skolan tills jag går och lägger mig. Det blir ca. minst 5 timmar per dag.
Min är dock väldigt social och glad för att springa runt, skutta i sängen, kela osv. vilket kanske gör att det är lite roligare att ha honom ute :)
Men som dom ovan säger så borde hon försöka göra honom mindre skygg och släppa ut honom varje dag :)
Oftast varje dag, ibland får dom vara inne när vi är trötta annars är dom ute ca 4-5 timmar om dagen i hela lägenheten :)
Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.