Hur "rastar" ni era chillor?
Hej!
Är nyfiken på hur ni har era chillor utanför buren? Har ni gjort inhägnad, har ni ett rum där de kan springa fritt, har ni de lösa i hela huset?
Inte chillaägare ännu men mycket intresserad och vill gärna veta hur ni gör rent praktiskt när ni har de utanför sina burar.
Bifoga gärna bilder på vart de får vara ute och "rastas"
Jag har just nu buren i hallen där jag kan stänga till vrdagsrummet och sovrummet som inte är säkrat än, och där katterna brukar få vara när chinchillorna är ute. sen får de springa hur fritt de vill i hallen och köket, jag är självklart med och ser till så att inget händer men de har dörren öppen minst en timme så de kan hoppa in när de själva vill. Blir mycket små bajsar överallt men jag sopar undan när de är klara med rastningen.
Jag har min bur i vardagsrummet så de får vara med hela tiden. De sover medans jag är i skolan och sambon jobbar. Sen när de vaknat till så släpper jag ut dem i köket. Finns inga sladdar eller annat farligt för dem där på golvet så passar perfekt att ha dem där en stund cirka en halvtimme till en timme beroende på hur trötta de blir :) jag har ett stort golvskydd som jag sätter för dörrenhålet med så inte chinchillorna springer bort, de är duktiga hoppare så man får ha de i åtanke när de är ute! Sen älskar de att gnagga på tapeter så släpp inte ut dem i ett rum du är rädd om :)
Okej så chillasäkrat rum verkar att fungera bäst =) Jag har ju för tillfället hamstersärade rum men de hoppar ju inte precis som chillorna gör. Är de å pass mycket gnagiga att de letar upp saker bara för att gnaga på? Hamstrar är ju också gnagare men så länge han har något annat att göra så gnager han aldrig på tapeter, lister eller liknande. Men chillor är "värre" på det sättet eller?
Endel chinchillor gillar att smaka på allt, tapeter, lister, pallar, mattor, osv. Det är olika från chinchilla till chinchilla :)
Mina biter på precis ALLT. Skor, stolar, tapeter, vägglister osv.
Mina smakar knappt på någonting :) Jag brukar släppa dem i soffan eller min säng. :) Eller på mitt golv. :)
Jag som då har "uppfostrat" en del envisa guldhamstrar undrar om det finns något knep med att uppfostra chillor, dvs att visa att de ej får göra vissa saker.
Hamstrar hatar ex att man blåser på dem, så när mina har börjat klättra i gallret har jag blåst på dem, och tillslut har de insett att det inte är värt att klättra i buren för att det är obehagligt att bli blåst på. Annat ex är min hamster jag har nu som ofta förut var osmidig när han skulle ta godis från min hand och råkade ofta bita fel (i mitt finger istället) - efter att ha blåst på honom försiktigt samt sagt NEJ!!! och visat att det ej är okej så tar han nu godiset väldigt försiktigt och försäkrar sig alltid att han verkligen tar i godiset innan han biter till i det =P
#7 Mina chillor tycker det är superkul att utforska dem ställena dem INTE får va på hahaha! 😛 Jag sätter handen framför de så att de förstår att de inte får hoppa ditåt. De försöker om och om igen men ofta slutar dem efter ett tag då de inser att det inte är värt att försöka. 🙂
#8 Men du har så de får springa fritt i hela ditt rum alltså? Har du inget de kan göra sig illa på då alltså och blir det inte extremt hårigt? De ser ut att ha det väldigt roligt i alla fall =P
#9 Ja precis! :) Jag tar ut alla kablar och hållet koll så de inte smakar på saker och håller de ifrån el-utag. Mina hårar inte alls, så hår blir det inte men de bajsar överallt så man får gå och plocka bajspluttar efter dem. ;)
Hahah ja de hetsar upp varandra väldigt mycket och far fram och tillbaka i världens fart. Gädjeskutt hit och dit hahah! 😃