Nybörjar frågor!
Hej! I helgen blir vi chinchilla ägare för första gången! Eller ja, vi ska ha dom på prov i ca 1månad innan vi gör ett ägarbyte :) Vi har såklart läst om det mesta men vi har några till frågor: 1) ser chinchillor höjder, eller är de som hamstrar och inte ser höjdskillnader? Tänkte om man kunde ha dom i sängen ibland medans man ligger och läser någon bok eller något. 2) kan de bli toalett tränade? Och hur gör man isåfall? :) 3) har läst att det inte är det bästa att ha höet i en så här höbal eller vad det nu heter, ska man ha höet på botten eller på någon annan hyllplan? 4) vad rekommenderar ni för burmaterial? Är allergisk mot spå och de ska vara i sovrummet. 5) det här med att lyfta upp dom känns lite småläskigt när jag läser om djuren, har kollat videos på youtube men det känns inte direkt snällt att skopa upp chinchillan och trycka den mot bröstet? Tror att det var alla frågor hittills iallafall :) väntar på svar med spänning :D Mvh
En till fråga! Kan man ge maskrosblad eller liknande? Färskt gräs? :)
Kan ge ett tips på toaträning. Mina chinchillor har en låda med papperpellets som de kissar i (bajsar gör de överallt), haft den sedan dagen de kom. I början lade jag i lite av det kissiga spånet där några gånger och var noga med att hålla det torrt i resten av buren, och de fattade grejen snabbt och kissar bara där nu.
Ang. maskrosblad m.m så är det inget chillor ska äta.
Vill också veta :)) Vart bor du om jag får fråga? :)
Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.
#3 Om du menar mig så bor jag i södra Sthlm :)
1. Höjden är olika från individer, min ena chilla kunde hoppa från hur höga höjder som helst utan att bry sig, han fick jag hålla riktig koll på, medans den andra höll sig till höjder han visste att han kunde klara av.
Vill dom vara i sängen så kommer dom hoppa upp dit, vill dom inte vara där då kommer dom hoppa ner.
2. Jag behövde bara en liten del av buren med spån, de fatta direkt att de va toaletten, den lilla gjorde väl inte de men han lärde sig snabbt av den stora, annars gör som #2.
3. Du får prova dig fram vad som fungerar bäst med höet.
4. Jag brukar rekommendera Alspån, de är små träflisor, de gömmer all lukt och dammar inte heller.
5. Du får först och främst träna den till att bli buren, vissa gillar de inte alls, kolla på handträning de fungerar utmärkt.
6. Man ska inte ge dom färskt gräs eller maskros, ska du ge dom något alls vid sidan av så ge dom typ torkade nypon eller torkad persilja, dom ska nämligen hålla sig till sin pellets och hö, de är mycket viktigt, godis ska ge i små mängder annars kan dom fuska med maten och höet är de vitigaste för magen och kindtänderna.
Tack så hemskt mycket Aida :) börjar känna mig mindre nervös nu haha :) Går det att toalett träna dom, de är 1år och 6år gamla, eller spelar åldern ingen roll? :) vågar man ha en sån här plast toalett till dom? Tänkte om de gnager på den så är det ju inte så bra kan jag tänka mig? Kan man ge dom kaninpellets ibland som godis, tänkte eftersom det är (eller ska) vara mestadels torkat Hö och vi har sånt hemma till kaninerna? :)
#6 Du kan toalett träna vilken ålder som helst, utanför buren brukar dom faktiskt vara rättså rena av sig, dom bara pluppar överallt, i buren däremot är de annorlunda med toaträning, de går, men de är ju deras hem så tycker dom att hyllan är perfekt toalett, då kommer dom använda den som toalätt, så de går inte alltid.
Jag skulle inte sätta in något i plast då dom är gnag mästarna själva, lägg bara in sådant dom har tillåtelse att gnaga på, eftersom de är deras hem då bestämmer dom vad dom ska gnaga på.
Annars kan dom få i sig en massa plastflisor som kan ge akuta problem i magen.
Angående kanin pellets har jag faktiskt ingen aning.
Okej men vad ska man ha för något som toalett då? :)
Du kan till exempel bygga en egen liten låda, med låga kanter och plexiglas som botten eller en plåtskiva som botten, du kan göra en plåtlåda med låga kanter, med chinchillor får man utnyttja mycket kreativitet och fantasi. :)
Är de en gallerur räcker de med spån på botten som vanligt, har man en garderob kanske man inte vill att dom ska göra på botten alls, då kan man bara lägga in en plexiglas skiva eller plåt i en av de mindre rummen som är utsett som toalätt.
#Aida, hittade lite information och man ska INTE ge kanin pellets som foder, dock så hittade jag den här sidan som säger att man kan ge Carriers kanin- och marsvinspellets. Vill bara kolla om det är en "godkänd" sida, alltså att det som står stämmer?
Kommer som sagt inte att ge chillorna det här som mat utan som godis, kaninerna äter av det här fodret så det vore ju perfekt om det går :)
Här är länken:
http://www.idaschillor.n.nu/foder
2 till frågor! Hur mycket hö äter två stycken chinchillor ca i månaden? :)
Kan man köpa chinchillasanden som finns i lösvikt i djuraffären?
Du får nog prova dig fram angående pelletsen, eller fråga kunniga uppfödare eller chilla kunnig veterinär om de är okej, jag ser inte varför de skulle vara skadligt dock.
Till mina två räckte de med en stor påse hö per månad, de fanns till och med alltid över i påsen som blev gammalt innan de tog slut, så jag upplevde i alla fall att man kunde braka på med hö. :P
Sand får du också prova dig fram om vad som funkar, du märker om sanden är bra eller inte, ligger den mycket på ytan av pälsen då ska du nog överväga att byta märke innan pälsen blir förstörd, den ska gå in i pälsen ordentligt och rensa bort lösa hårstrån, de bästa märket jag provat är Witte Molen.
Är du känslig mot damm ska du vara försiktig med vissa sand sorter, vissa dammar nåt så otroligt, jag upplevde att Witte Molen var mer allergi vänligt och dammade inte alls lika mycket som andra märken.
1: ja dem ser höjdskillnader men ibland tror dem att dem kan hoppa från högre höjder än vad dem egentligen kan, och har du dem i sängen kommer dem hoppa ner om dem känner för det, och chinchillor är duktiga hoppare så dem kan hoppa upp och ner i sängen utan problem.
2: ja man kan få dem att kissa på samma ställe, vissa har det naturligt, det man kan göra är att ha spån i en toa och sen ha nåt annat i resten av buren och sen när dem lärt sig vart dem ska kissa ha spån i hela buren. Bajsa kommer dem dock göra överallt.
Utanför buren har mina aldrig kissat.
3: på botten tycker jag man ska ha höt, då dem gärna kissar i gammalt hö = förstör hyllplanen, man kan även ha en "hölåda" som man bygger själv av trä eller om man köper en blomkruka som fungerar som hölåda.
4: spån i botten, vet inte om man kan ha nåt annat till chinchillor? fleece äter dem ju upp, toalätt är ganska hårt, torv är dammigt och förstör deras päls. Det är väl om du har spån eller toa lätt i en toalåda och dem och fleece på vissa ställen så dem kan ligga/sitta mjukare.
5: det går att lära dem att själva hoppa upp i handen, eller att man håller dem som en kanin/marsvin.
Man kan inte ge maskrosblad! det är skadligt för deras magar.
Chinchillor kan äta vissa typer av pellets, det bästa som är lätt att få tag på är Bello chinchilla pellets som finns i flera djuraffärer, det finns även Mästers chinchilla pellets men det är bara uppfödare som säljer det. Lottie kanin och marsvins pellets av smaken havre och vete är ok att ge chinchillor, och Carrier kanin och marsvins pellets kan man också ge chinchillor. Men Bello eller Mästers är det folk rekommenderar och många chinchillaägare + uppfödare ger :
Chinchilla sanden går att köpa i lösvikt, om det är bra beror på vilket märke det är, Witte Molen sand är bra till chinchillor, annars får du prova dig fram, blir dem fula i pälsen är det dålig sand.
Jag är lite nyfiken, men ursäkta om jag hoppar in i tråden bara sådär!
Chinchilla complete pellets, någon som vet om det är bra att ge eller bara strunt?
//Ebba
"My thoughts are stars I can't fathom into constellations"
Chinchilla Complete pellets är ingen av de bra sorterna.
Okej, tack så mycket för svaret! :)
//Ebba
"My thoughts are stars I can't fathom into constellations"
#15 varför är Chinchilla Complete dåligt? bara av nyfickenhet :)
Det som gör mig tveksam är att det står att det motverkar hårbollar och att det innehåller 10% färska grönsaker. Jag har aldrig haft chinchillor med problem av hårbollar. Låter som kattmat eller hundmat. Men jag vet inte!
Och så tycker jag att det är skumt att pelletsen ska binda ammoniak till sig. Låter ju otäckt att chinchillan då får det i sig.
Men om man jämför med innehållet i Mästers så skiljer det en del på vitaminer och mineraler.
I alla fall, så till de bra sorterna räknas Mästers, Bello och Oxbow.