Chinchilla bebisar
Hej idag när jag skulle gå ner och städa buren (hade inte gjort det på lite mindre än en vecka rejäl stor städning) Men när jag kommer ner ser jag min chinchilla hona har fått bebisar och jag vill ju inte direkt störa men jag behöver ju städa buren eftersom jag är rädd att det kanske finns bakterier i buren. Hur tycker ni att jag ska göra?
Sen har jag försökt hitta en massa bra tips och råd om chinchilla bebis skötsel och vad man bör göra men jag hittar ingenting så jag undrar om ni skulle kunna skriva saker som är bra och man bör veta när man har fått chinchilla bebisar.
Om du tar ut honan och ungen till en transportbur eller låda. Så kan du städa buren. Det brukar inte vara några problem. Men tänk på att ungen är liten så en katt-transport fungerar troligtvis inte att sätta dem i. Ungen kan då smita ut. Passa på att väga ungen samtidigt. Och låt sedan dem vara i lugn och ro i den nystädade buren. För honan kan bli lite orolig av manövrarna. Om din hona är en väldigt orolig hona kan du göra en lite hastig städning och bara ta ut det allra smutsigaste, exempelvis i kisshörnan eller där hon födde, med handen och lägga in nytt spån. Och göra en riktig städning imorgon eller så.
Jag brukar sätta en skål med pellets till honan på golvet ifall hon inte redan har pelletsen där. För då kan hon sitta och äta samtidigt som ungen diar.
Se över buren så att inga faror för den lille finns. Till exempel huset. En del honor har dille på att böka runt med huset och den lille kan i så fall klämmas. Kan vara bra i en del fall att ta ut huset. Jag vet inte vad du har för bur. Men en del burar är inte rymningssäkra för ungar. Nät bör inte vara mer än 1-1,5 cm i maskstorlek. Och gallerbur bör inte vara mer än 1-1,2 mm ca mellan gallren.
Väg ungen och anteckna vikten. Väg varje dag. Dagen efter födseln brukar det vara vanligt att den tappar 1-3 g. Men sedan bör den börja gå uppåt i vikt. Annars kan man fundera på att sätta in stödmatning.
Glömde lite saker! Ta ut sandbadet!
Grattis till ungarna! Hur många fick hon?
Okej tack för tipsen honan födde ungen i huset och dom har inte rört sig sen dess men om man tar bort huset så kommer dom inte ha någonstans där de kan gömma sig väll?
Jag har inte hunnit titta så noggrant än men jag tror hon bara fick en unge
Om hon inte bökar runt och försöker flytta huset så kan det nog vara kvar.
Juste en sak till jag har läst att man inte ska flytta hanen från buren och att han ska bo kvar eftersom han hjälper till med bebisarna men honan är aggressiv mot honom ibland lämnar hon huset med ungarna (såg nu att det var två stycken) kvar där i medans hon börjar jaga hanen och försöka bita honom medans hanen är väldigt rädd och så fort man öppnar burdörren är han snabb ut eftersom han inte vill vara kvar oavsett vilken våning han är på och jag är rädd att han ska skada sig antingen av honan eller av att han hoppar ut ur buren från en för hög våning så jag har delat buren nu i två där honan och bebisarna har en del medans hanen har en annan men jag vill ju ändå att hanen ska vänja sig med bebisarna och får hjälpa till. Pappan till bebisarna har hälsat på dom båda genom gallret men jag vill att han ska få hälsa på dom påriktigt och att man inte vaknar mitt i natten utav att honan jagar hanen. Hur ska jag göra?
#6 ta ut hanen på en gång! honan kan ta hand om ungarna själv, om du har hanen kvar kommer han para om honan (risk att han redan gjort det) och då kommer du få en ny kull om 111 dagar.
Hanen och ungarna har inget behov av varandra, att tvinga ihop djuren kan orsak stress som gör att honan eller hanen biter ihjäl ungarna :(
En del honor accepterar att hanen är kvar och andra vill ha ut honom.
Hon verkar inte vilja ha honom kvar, så ta ut honom!
Men en del honor har inget emot att hanen stannar kvar. Han hjälper till att passa ungarna och det ger honan lite mer egentid medan ungarna passas av hanen. Så jag tycker att hanen ibland kan vara bra att ha kvar i buren. Men man måste väga in i vilket skick honan är och ifall hon kan klara en dräktighet till.
Men i ditt fall verkar inte honan vilja ha honom kvar, så du slipper att fatta beslutet! Det har hon redan gjort!