Botten på chinchillaburen?
Vad har ni i botten på chinchillaburarna för att skydda trät från att suga upp urin? jag funderar på plexiglas, på våtrumsmatta till badrum, asfaltssboard? hur har ni löst det?
Våtrumsmatta och asfaltssboard känns det som chinchillorna kan bita sönder eller liknande men hittar inte vart man kan beställa plexiglas och få skivorna tillsågade i rätt mått :/
Jag vet inte om det funkar på chinchillor men det funkar på mina kaniner. Jag lägger lite kattsand som suger upp urinet, och sedan vanligt kaninströ över. Hoppas det funkar för dig också!
Jag tror att chinchillan kommer att rulla i kattsanden och förstöra sin päls. Det vanligaste materialet att ha i botten tror jag är spån, kutterspån, alspån eller liknande.
Men inte kattsand.
En del använder sådan strö som är pappersbaserat. Vet inte vad det heter.
Jo jag har ju såklart spån i botten, men vill ha nåt under spånet som gör att trät inte suger upp urin så burarna håller längre :)
Under spånet har vi laminerad skiva som inte suger upp kiss. Den går att såga till i rätt storlek hemma med en sticksåg eller liknande. Så det räcker med spån hos oss! Kattsanden förstör pälsen på chinchillorna.
Jag fick hit en chinchilla som rullat sig i kattsand hos tidigare ägare. Det tog väldigt lång tid innan pälsen blev fin på den!
Vi använder plexiglas i botten och på dessa nästan 3år har det aldrig gått igenom och lär nog inte gå igenom heller =) smidigt tycker jag!
Kattsand rekommenderar jag inte.
www.hagbergschinchilla.se
SCAF Utställningskommittémedlem
I mina gamla burar hade jag plexie och mina nya aluminium plåt. Funkar kanon med båda.
Vi har lagt klinkers på golvet i några av våra burar. Svalt och skönt på sommaren och lätt att rengöra.
http://www.totoroschinchilla.n.nu/
Trodde att chillor precis som typ hamstrar och kaniner gör, har en toa där de kissar och sen att de bajsar lite överallt. Men det kanske de inte har?
#8 Har du chinchillor själv?
Nej, så bli inte nervös om jag skriver knäppa inlägg ^^ Vill skaffa senare någon gång så är inne här och läser trådar osv
#8 vissa chinchillor kissar på speciella ställen, andra kissar lite över allt :)
måste chinchillorna ha spån i burbotten? verkligen måste?
M.V.H Mimmi och dom 5 marsvinen