Nybörjare - lite frågor
Hejsan! :D
jag och min mamma vill skaffa chinchillor och ville bara ställa några frågor här.
1. hur kissar dom? vill dom kissa på något speciellt ställe eller kissar dom exakt vart som helst? tex, kan dom kissa på en trähylla så mycket att den blir mjuk och förstörd?
2. hur tar man in dom efter att dom har sprungit på golvet tex? är det lätt att ta upp dom eller är det som marsvin, att dom kanske springer iväg och inte vill in? hur tar man upp dom då?
3. måste dom ha spån? verkligen måste? eller är det där dom kissar?
4. hur är förhållandet mellan människa och chinchilla= kan man ligga och gosa med dom eller är dom inte speciellt mycket för det?
kanske kommer på någon fråga sen och ni kan gärna tipsa om saker. förlåt om jag frågade något dumt eller något men jag undrar bara för säkerhetsskull :)
M.V.H Mimmi och dom 5 marsvinen
1. Det är olika var de kissar, men oftast kissar de inte på hyllorna, utan i spånet på burgolvet. Ibland får man byta ut hyllor för att de är kissiga eller uppätna.
2. Man kan med mycket tålamod lära dem kommando. Vissa är svåra att fånga in och andra hoppar in i buren själva efter en stund. De har olika personlighet och är olika tama. Vissa av mina tycker det är roligt att busa och leka tafatt.
3. Det ska finnas spån i burbotten. Det måste dock inte vara kutterspån. Det finns olika material att köpa som man kan ha i burbotten. Många tycker om Alspån, t ex.
4. De flesta chillorna är inte så mycket för att ligga och gosa, men det finns de som tycker om det.
http://www.totoroschinchilla.n.nu/
okej, vet du något om deras klor? ska man klippa dom eller inte?
Klorna ska inte klippas.
http://www.totoroschinchilla.n.nu/
1. hur kissar dom? vill dom kissa på något speciellt ställe eller kissar dom exakt vart som helst? tex, kan dom kissa på en trähylla så mycket att den blir mjuk och
förstörd?
Endel chinchillor kissar på hyllplan, andra inte, men dem flesta kissar inte på hyllplan. Har man
dock hö löst på hyllplanen kissar dem gärna där.
2. hur tar man in dom efter att dom har sprungit på golvet tex? är det lätt att ta upp dom eller är det som marsvin, att dom kanske springer
iväg och inte vill in? hur tar man upp dom då?
Endel är lätta att ta upp, har
jag dock flera lösa ihop kan jag "valla" dem emot buren och så går dem in själva :)
3. måste dom ha spån? verkligen måste? eller är det där dom kissar?
Dem måste ha spån eller liknande, dock måste dem inte ha det i hela botten, man kan ha en toalåda med spån i och sen ha tex fleece i resten av buren, risken finns dock att man måste byta fleecen ofta ifall dem kissar där.
Det går ju även att använda Stallpellets i toalådan om man inte kan/vill ha spån.
4. hur är förhållandet mellan människa och
chinchilla= kan man ligga och gosa med dom eller är dom inte speciellt mycket för det?
Chinchillor är sällan stilla längre stunder och har mycket fart i benen, så man
kan gosa korta stunder men sen vill dem oftast iväg. Om man sitter på golvet med dem så hoppar dem hellre runt än gosar, men håller man dem i famnen så sitter mina i alla fall oftast still så man kan gosa en stund med dem :)
okej, vet du något om deras klor? ska man klippa dom eller inte
?
Klorna ska inte klippas, man behöver inte göra någonting med klorna.
Det finns inga dumma frågor :)
tack så mycket! vi tror att vi ska skaffa chinchilla, faktiskt. måste skaffa en stor bur bara och förbereda allt :)
Vad kul :)
Ja buren brukar vara det som är svårast, det finns en del lagliga att köpa i djuraffären, annars får man bygga själv :)