Chinchilla
Älskar chinchillor men vet inget om de, så.. Hur tar man hand om en chinchilla? Ska man ha en eller två? Bor de i bur? Kan man ha de lösgende? Vad äter de? Hur är beter de sig? Finns det något de inte lämpar sig för? Typ barn? Vad gör man med de? Vill läsa på en massa om chinchillor, men har inga planer på att skaffa nu men kanske om 15 år typ :) Edit: läste lite här nu och kom fram till att en chinchilla inte är ett dugg som har förställde mig och passa nog inte för mig :( gillar djur såsom kaniner, aktiva på dagen, sociala, kan mysa osv. Men jag är helt kär i chinchillans utseende haha, speciellt vita.. :D
Hur tar man hand om en chinchilla?
Ger den mat, vatten och låter den hoppa utanför buren är väl den dagliga skötseln :)
Ska man ha en eller två?
2 av samma kön då dem är sociala djur
Bor de i bur?
Ja, buren ska vara minst 100 cm hög och ha en botten yta på minst 0,5m2
Kan man ha de lösgående?
Nej, man måste ha dem under uppsikt när dem är ute då dem kan bita på saker som kan vara farligt, tex sladdar. Man kan ju ha dem lösgående i ett säkrat rum men då kommer dem förstöra tapeter, lister osv ;)
Vad äter de?
Hö och rent chinchilla pellets
Hur är beter de sig?
svår fråga, dem hoppar och rör sig mycket och är väldigt framåt och nyfickna
Finns det något de lämpar lämpar sig för? Typ barn?
små barn då dem har känsligt skelett, så dem måste hanteras försiktig
Vad gör man med de?
Dem vill ju sällan sitta still och gosa men är väldigt sociala på så vis att dem gärna hoppar runt en när man sitter med laptopen i knät osv, och dem vill gärna klättra på allt och undersöka allt :)
Ang att chinchillor sover på dan, när jag gick i skolan och kom hem kl 17.00 varje dag vaknade mina chinchillor vid 17-18 tiden varje dag :)
Och dem är ju sociala, men inget djur som vill sitta stilla länge och gosa om det är det du är ute efter :)
Okej tack för ditt svar :) Nja, då är nog chillor kanske inget för mig :/