Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett01-allmänna-diskussioner
Läst 2327 ggr
StarshineChinchilla
0

Höboll/Höhäck

Jag har under ca 2 år nu haft höbollar till mina chinchillor.  Hade tidigare höhäckar  men tyckte inte dom var bra.

Nu idag när jag jag skulle kolla till chillorna så upptäckte jag att en chinchilla fastnat i höbollen! Den satt ordentligt fast. Fick försiktigt ta ut höbollen med chinchillan i och leta fram en avbitar tång för att klippa sönder höbollen och få ut chinchillan.  Det var tur att chillan var så pass lugn så det gick lätt att klippa. Väl ute kunde jag konstatera att den inte fått några skador. Hoppade glatt in i buren till sin syster och började leka. 

Jag är nu rädd att detta ska hända igen! Tyckte dessa bollar var smarta då chillorna plockar ut de hö dom vill äta och resten stannar kvar i bollen och buren ser ren och fin ut. 

Vad har ni andra erat hö i?

Spjetan
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tråkig upplevelse, men jättebra att sådana historier kommer fram så att alla kan lära sig av det!

Jag har tråkiga erfarenheter av höhäckar och har sytt höpåsar av fleece. Och i en del burar har jag arrangerat med ett åttakantigt tegelrör så att det blir plats mellan burväggen och tegelröret att lägga hö. Då sitter chinchillorna på tegelröret och tar av höet.

StarshineChinchilla
0

Åh smart med höpåse av fleece. Ska nog sy några såna idag då jag kommer ta bort alla höbollar idag! 

Chillan som fastnade är 7 månader.

Rafflan
0

En del har problem med att dem måste tvätta fleece påsen ofta då chinchillorna kissar i dem har jag hört :)

Jag har trälådor och har höt i, funkar jätte bra :)

Spjetan
0

Jag har mina höpåsar hängande i nätet. De har en storlek som inte direkt passar vuxna chinchillor att sitta och kissa i. Chinchillan på bilden är en baby, Hon älskade att krypa in i påsen och sova. 

Att skaka ur höpåsarna och tvätta dem är inte något stort problem för min del. De torkar på några timmar. Antingen har man dubbla uppsättningar eller så lägger man en liten tuss hö på botten av buren tills påsarna är torra och går att använda igen.

Jag har en ögla på mitten. Min första höpåse satte jag två öglor i. Men jag märkt då att någon chinchilla tyckte det var kul att krypa mellan öglorna. Jag tänkte då att den kanske kunde fastna eller liknande, så jag satte bra en ögla på mitten på kommande påsar.

-Aida-
0

Hö bollar har jag hört mycket skräckhistorier om, jag har alltid haft höhäckar till gnagare som äter hö och de har alltid gått bra, men har hört lite skräck historier om de med, jag provade hö påse i fleece till mina men dom kissade i den så fort jag satte in den, så höet blev dåligt, då ville dom inte äta den, då fick dom behålla hö häcken istället.
Jag har sett också att de finns en typ av hö automat eller nåt liknande man sätter på utsidan av buren, så dom får plocka mellan gallret, men de tyckte jag var lite opraktiskt då dom vill gärna sitta och plocka dom godaste stråna.

Spjetan
0

Nackdelarna med höhäck och höboll är så stora och skadorna på chinchillorna blir lätt så allvarliga att de i vissa fall är dödliga.

Så att jämföra det med nerkissad höpåse eller nerkissat hö,  gör valet lätt för min del. Nu har jag personligen inte problem med att någon av mina kissar i höpåsen, men om så skulle vara fallet så skulle jag ändå välja det framför benbrott och andra värre saker som kan vara dödligt för en chinchilla och som riskeras genom användande av höhäck eller höboll.

Men vi är alla individer och gör vad vårt samvete tillåter oss att göra. Jag har haft benbrott och avlivning av chinchilla i samband med höhäck. Det kanske inte är vanligt, men förlusten var hård för mig. Att förlora en chinchilla på det sättet var hemskt. Så mitt samvete kommer inte att ge mig ro om jag skulle välja att gå tillbaka till att använda höhäck igen. Jag tar hellre de små obekväma detaljerna som finns med höpåse och annan form av utfodring av hö.

Rafflan
1

#6 Eller så har man hölåda, gnagvänligt, ingen skaderisk och dem kan sitta i höt och äta men sprider inte ut höt i hela buren ;)

StarshineChinchilla
0

Jag kommer iaf ta bort höbollarna idag. Vill inte riskera att någon mer fastnar.

Tänker på vad som kunde ha hänt om jag inte varit hemma! Nu gick det ju bra med chillan men kunde gått betydligt mkt värre då hon verkligen satt fast.

Spjetan
0

Jag tycker du gör helt rätt att ta bort dem!

Så får du fundera lite på vad du vill ersätta dem med!

Jag tyckte det var jättebra att du delade med dig av dina erfarenheter så att vi andra får veta vad som hände!

Rafflan
0

Bra att du tar bort den och delar med dig av händelsen så andra kan bli varnade :)

StarshineChinchilla
1

Jag har nu under natten suttit och sytt höpåsar av fleece till chillorna. Dom uppskattades faktiskt. =)