Höhäck till chinchillor?
Någon som har höhäck till sina chinchillor? hur funkar det?
Kollade på Denna variant, men känns som den är för bred emellan "gallret" så dem kanske kan fastna med typ huvudet där?
Hittade även Denna spännande variant, dock bör man ju fästa den så chinchillorna inte välter den :)
Eller sån där höhäck i plats som man sätter utanför buren?
Jag har höhäck till mina och tycker att det funkar bra
Mina är i metall och 22x16x6 cm Lagom storlek enligt mig Bra är också att man skruvar fast dem i burväggen Har köpt dem på www.teddytassen.se för 45:- styck
Jag själv använder en skål som jag fyller med hö. Känns säkrare då jag är rädd för att de ska fastna om man använder höhäck.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Jag hade en chinchilla som fastnade i en höhäck med bakbenet och bröt det på ett mycket olyckligt sätt. Jag hade även några ungar som fastnade så att jag fick ta loss dem. Därefter tog jag ut alla mina höhäckar och har sytt höpåsar av fleece istället. Dessa har jag använt i flera år utan missöden. En del av mina bebisar har tyckt om att sova i dem när lite av höet hade ätits upp eller dragits ut av mamma.
Jag vet att många använder höhäckarna och inte råkar ut för olyckor. Men jag fattade beslutet utefter mina erfarenheter.
Jag hade i både sånt där galler, de gick hur bra som helst och i tyg påse, jag upplevde att påsen funkade mindre bra, dom fick för sig att kissa i den hela tiden.
Mina har aldrig kissat i sina påsar. Men jag skulle nog föredra lite kiss framför brutna ben. Mina påsar är i storlek så att endast ungarna sitter i dem. De vuxna sitter på hyllan eller golvet (beroende på påsens placering). Men som sagt det finns oftast inget som enbart har positiva egenskaper eller sidor.
Negativt med påsarna är att man måste ta ut dem och ta bort en del hösmulor och ibland måste man tvätta dem.
I en del av mina burar har jag tegelrör. Då lägger jag hö mellan röret och burens vägg. Chinchillorna sitter då på tegelröret och äter hö. Fungerar också ganska bra. Då ligger inte hö på golvet där de springer runt eller där de kissar.
Om ni kollar höhäckarna jag länkat i #0 så är det INTE någon höhäck av galler jag är ute efter, 1 är av trä, 1 är av trä och plexiglas och den i plast sitter utanför så chinchillan inte kan gnaga på den ;)
Har krukor med hö i nu men dem välter dem och är rädd att dem ska välta dem på tex en unge så dem med ungar är utan hö häck och så bajsar och kissar dem på ju höt så får lägga in nytt hö 2-3 ggr/dag för att den ska vara rent och fräscht, har provat fästa krukorna men funka inge bra det heller :/
Jag använder den första höhäcken du länkade. Funkar super bra, väldigt mångsidig och lätt att fylla på. Har en hemma gjord bur var gallret inte orkar med tyngden, så i stället ställer jag den upp och ner eller på sidan i ett hörn. Väldigt uppskattat av mina små som brukar sitta ovanpå och plocka höstrån :)
~Some of my best friends, never say a word to me~