Ålder och mat
Hej::) läser överallt att de lever typ 6-8 max 10 år . Sällsynt att de lever längre. Våran är 12 ochh pigg o gla:) e de verkligen ovanligt?:) sen så mat. Ja vet att de ska ha hö och pellets. Men va kan man ge på sidan om?:) vet att russin ibland går och linfrö :) men vad mer?:)
Det är inte ovanligt att chinchillor blir över 10 år, dock är det som du säger många chinchillor som dör unga, redan vid 6-8 år :(
Om ja inte minns fel innehåller linfrön ett gift naturligt om man inte kokar de.
De är sorgligt att dom faktiskt kan leva upp till 20 år men inte blir mer än 8 år i vissa fall.
Jag gav mina enstaka hela jordnötter med skal på så de fick gnaga, de e fettrikt med jordnötter så de ska man va försiktig med, de står lite överallt att man inte bör ge de.
TS Kul att höra om din pigga 12 -åring :-)
Jag skulle inte rekommendera att ge nötter eller frön överhuvudtaget Alldeles för mycket fett, som deras kroppar inte klarar av att ta hand om
Jag brukar ge mina chinchillor små äppelgrenar att gnaga på Ofarligt och väldigt populärt Nån enstaka gång får de en russinbit (Alltså inte ett helt russin) eller en liten bit torkat äpple
Är du mer ute efter ett komplement så går det att ge dem kraftfoder i små mängder
Torkade nypon är en favorit hos vissa av mina. Nyttigt och gott! Pressat hö i form av kuber eller Wiesencobs är populärt också ibland. Vissa äter dem och andra pillar bara sönder dem. Men det är ju viktigt med aktivering också.
Min hona är 10 år nu och fick ungar för 10 veckor sedan och är hur pigg som helst förutom att hon troligtvis har epilepsi sedan ett halvår tillbaka…Hade en hane som gick bort för ett par år sedan som blev 20år gammal och var pigg fram till ett par veckor innan han gick bort, blev mer och mer trött och sen en morgon hade han bara somnat in :-( otroligt att dom kan bli så gammal med tanke på att smådjur inte brukar leva så länge.
Ska även tilläggas att mina chillor får två russin varje morgon när jag kommer upp….dom sitter och väntar på mig och går efter dom ätit upp sina russin och lägger sig…och dom har inga som helst problem med sina tänder..nötter får dom max en gång i veckan..
#5 Lite OT men det är väll inte superbra att ta ungar efter en som nu troligen har epilepsi då det mycket väl kan vara ärftligt? =O
# 5 Kul att du fick ha din hane i så många år Hoppas din hona inte påverkas allt för mycket av sin epilepsi och får leva många år till
#6 Sött att de sitter och väntar på dig och på sina russin Det gör i och för sig mina med, men på pellets och hö Jag tycker personligen att två russin per dag är väldigt mycket, men dina små verkar ju må bra Och var och en gör ju naturligtvis som dem vill Tänker bara på vad det motsvarar Ungefär om man som människa skulle äta en fotbollsstor godisbit som frukost ;-)
#8 dock för 10-15 år sen rekommenderade man att ge 2 russin/dag till varje chinchilla som godis och det är dessa chinchillor idag som är 12 år gamla och fortfarande mår bra ;)
Sen har jag fortfarande inte sett något forskning som stöder att russin för chinchillor motsvarar godis till oss? det är ju frukt, mycket frukt innehåller socker men ändå är det många djur som lever på nästan enbart frukt och inte har problem av det? :)
Inte menat som kritik men när jag började med chinchillor gav ALLA 2 russin till sina chinchillor varje dag, och nu har jag sett att folk skriver att det inte alls är bra att ge russin, så undrar mest vart denna fakta kommer ifrån, hur man upptäckte det, osv :)
Själv ger jag inte russin, ger pellets, hö, vetegroddar och äppelgrenar :)
För 10-15 år sedan fanns inte en bråkdel av den fakta/kunskap man idag har om chinchillan.
Vid obduktion är det lätt att se storleken på chinchillans magsäck och då kan man förstå hur full den blir utav två russin. Då chinchillan är mätt på russin äter den mindre av hö och pellets.
Russin innehåller mycket socker vilket gör skada på chinchillans tänder som inte är emaljbeklädd som våra är. De är dessutom lite "klibbiga" och det fastnar lätt i tänderna.
Chinchillan tillhör inte ett av de djur som nästan enbart lever utav frukt, utan deras föda i sin naturliga miljö är väldigt torftig, torkat gräs, rötter, bark osv.
Fortfarande är forskning kring chinchillor väldigt begränsad men ny fakta kommer och det är främst från veterinärer och större föreningar i tex USA där publiceras emellanåt nya råd och rön.
Samtidigt så får våran chinchilla 3 russin om dan och 1-2 nypor linfrö. Han är 12 år och pigg o gla:)
#10 så det finns fortfarande ingen publicerad forskning ang att russin ska vara skadligt för chinchillor?
PS: Jag vet att chinchillor naturligt inte
äter frukt, sa bara att man är så himla rädd för fruktsocker jämnt fast det finns djurarter (ej chinchilla) som lever på enbart frukt och mår jätte bra så man kanske inte ska vara så rädd för det :)
#11 kul att höra, det är som #11 säger så extremt lite forskning på chinchillor tyvärr så det är svårt att säga vad som är bra och dåligt för dem utan bevis. Egentligen borde men obducera alla
chinchillor som dör för att få en dötts orsak så man vet varför så många dör unga, men få gör obduktion, och det beror nog på att det är så himla dyrt :/
En hel del chinchillor som dör vet man orsaken till varför de dör. Det är mycket ofta olyckor av olika slag (bland annat katter eller andra rovdjur som kommer åt chinchillan), förlossningskomplikationer och slagsmål med burkamrat. Tandfel är även en ganska vanlig orsak till dödsfall, men då är själva orsaken till tandfelet egentligen det som skulle vara mest intressant att veta orsaken till. Men detta skulle inte framkomma vid obduktion.
Jag själv ger inte russin till mina chinchillor mer än någon gång per år. Främsta anledningen till detta för min del är att jag ser att russin har en positiv effekt vid förstoppning. Denna effekt får man inte om man varje dag ger russin till sina chinchillor.
Som godis ger jag istället äppelkvistar och torkade nypon ibland. Wiesencobs eller hökuber ger jag ibland för aktivering.
Kan stå bara för vad våran äter och får:) och han e så nöjd så:D
#12 Nej det finns ingen vetenskaplig forskning att russin är farligt för chinchillor.
Fakta är taget från vad man hittat angående vindruvor/russin till hund och katt och där finns det vetenskapliga bevis att det är farligt.
Taget från giftinformationscentralen (finns vetenskapligt också men orkar inte leta upp det):
"Kräkningar, diarré, buksmärtor, slöhet kommer som regel inom 6 timmar. Efter 1-3 dygn kan njurskador tillstöta som visar sig till exempel genom att hunden kissar dåligt eller inte alls. Dödsfall har inträffat"
#15 dock är ju russin gift för hund och katt som är köttätare, men ofarligt för oss människor som är allätare.
Så frågan är hur det är för chinchillor som äter torrt, rötter, bark och liknande? giftigt, ohälsosamt eller ofarligt?
Sen kan man ju som #13 ha personlig erfarenhet av att det inte är bra och dela den erfarenheten :)
Men hur är det med diabetes hos chinchilor t.ex? Har ni koll på hur vanligt förekommande det är? Och emaljen på tänderna, vad får sockret för konsekvenser med det i åtanke? Och om vi nu ser till den information från giftcentralen som säger kräkningar, diarré och buksmärtor. Och njurskador låter ju mycket otrevligt! Chinchillor kan ju inte kräkas, vad händer med den då? Och hur vet vi ifall de får buksmärtor. Chinchillor visar ju inte att de har ont. Det kan ju till och med vara så att en hel del av de oförklarade dödsfallen beror på dessa symptom och att ägarna ger för mycket godis eller fel sorts mat. Bara en tanke!
Men jag tycker verkligen inte att man ska gå ut och rekommendera nyblivna chinchillaägare att ge russin till chinchillor. När man har lite erfarenhet, så tycker jag att man kan få bestämma själv.
Men om det framkommer någon typ av motivering till varför russin är bra för chinchillor och att de mår bättre av att få russin, då kan jag tänka mig att omvärdera mina åsikter. Men inte bara för att chinchillor tycker att det är gott!
När vi ändå pratar om skadliga russin i denna tråd vill jag tillägga ett hushåll som får vara anonyma, deras chillor fick russin varje dag, ibland en skål full med russin om deras mat va slut, nu tror ja inte att någon här gör de, men deras magar svarar väldigt dåligt på russin, skulle dom få förstoppning så hjälper de inte, alla dom chillorna dog i förtid.
Våran får runt 3 russin om dan han är 12. Och pigg och glad