Bita för mycket?
Hejsan
jag och min Sambo har 2 underbara små chinchilla pojkar.
Den ena vid namn Shiro har på senaste tiden börjat bita på precis ALLT! Spelar ingen roll om det är i buren eller utanför. har till och med gått så pass långt att han biter på oss om vi inte är uppmärksamma. Vi kollade hans tänder häromdagen och min sambo säger att framtänderna är kortare än vad de ska vara så det är ju inte att de är för långa.
Har någon av er råkat ut för något liknande?
Är det något vi borde oroa oss för eller är detta ett vanligt beteende då detta är våra första chinchillor
Chinchillor utforskar sin omgivning med munnen genom att bita och smaka på saker, biter dom så de blir skador på saker som att dom gnager får ni säga nej, hjälper de inte putta lite på dom och säg nej, hänvisa till gnag prylar de har tillåtelse att gnaga på.
Att dom biter lite på er är också att utforska, gnager dom däremot så de blir hål får ni säga nej, funkar de inte, putta lite på den och säg nej, biter dom i fingrarna så de gör ont kan ni smeta russin mos på fingret om dom bits så de gör ont, ta bort handen och prova igen, tillslut lär den sig att slicka på fingrar men bita i annat.
I sin bur däremot måste dom få bita och gnaga på allt dom vill eftersom de är deras hus och fristad, dom bestämmer hur de ser ut möblerat och vad dom ska gnaga på, därför är de viktigt att bara ha sånt i buren som de inte tar skada av att gnaga på.