Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett01-allmänna-diskussioner
Läst 467 ggr
Misscat
0

Enschilalage

Jag fick frågan av en kompis om chinchillor kan äta enchhilkage istället för hö. Jag har aldrig hört att dom kan det. Ursäkta stavfel på enchhilkage men ni vet säkert vad jag menar.

Praefatio
1

Ensilage stavas det, uttalas ennsi-lash :)

Leon1973
0

Ensilage

Borde fungera som foder.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Spjetan
2

Nej, chinchillor ska ha hö och inte ensilage

Inkanyezi
0

Du kan repa hö själv i stället för att köpa, men det går inte åt några stora mängder, så chinchillan är ganska billig i drift.

Ensilage är på tok för näringsrikt för chinchilla och för lättuggat.

Leon1973
0

Ok, jag tar tillbaka…

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Misscat
0

Tänkte väl det. Har aldrig hört att chinchillor äter annat än hö och pellets. Billiga är dom också i maten. Tack för tipset om att jag kan repa hö själv.

P4go
0

Hur är det med Hösilage? :)

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

Spjetan
1

De ska ha hö.

Jag förstår inte varför man ska försöka med något som man är osäker på om det är nyttigt för dem eller inte? Chinchillor är djur med känsligt mag/tarm-system och att experimentera med det anser jag inte vara en bra idé.

P4go
1

Därför man frågar :p 

Hur kul är det när man frågar något och sen får ett sånt svar?

Inkanyezi
0

"Hösilage" är en ganska luddig term, men det handlar om hö som balas utan att torkas, och det innehåller ofta svampgift och sporer, och det finns misstankar om sjukdomar som kan föras vidare till boskap som äter av det höet. Det är de stora rullarna med plast om.

Det är visserligen inga tillsatser i rullarna, men de kan innehålla sånt som är mindre hälsosamt, inte bara för möss och chinchillor, utan också för hästar och kor.

Jag antar att det skulle ta några år att göra slut på en sån rulle.

P4go
0

Undrade för att jag har häst som äter hösilage och då hade man ju kunnat ta från stallet. 

Men är det inte bra så gör man det ju självklart inte :)

cinna
1

Ensilage är fermenterat, jäst, hö. En process som startar när man plastar in färskslaget gräs.

Jäsprocessen gör ensilage till direkt olämplig som chillafoder.

Ska man torka hö till själv sina chillor vill det till att man vänder och torkar ordentligt så man är säker på att det inte är det minsta fuktigt när man fodrar det samt att det inte bildats mögel… och det går åt mer än man tror då de ska ha fri tillgång på det. 🙂

Angående åtgång så måste en öppnad bal förbrukas på ca en vecka vid svalt väder annars drar förrutnelseprocessen igång och det blir otjänligt som foder. Som jämförelse kan jag säga att mina 5 Shetlandsponnyer gör av med en 200 kg bal på en vecka… Teoretiskt sett alltså en livstidsåtgång för en chilla 😉