Gallerskakare
Hur förhindrar man chinchillor med denna "symtom" att sitta och förstöra buren, samt hålla alla innan för husets väggar vakna genom hela natten?
Råttorna har massor av rör, pinnar, trästockar och träleksaker. Jag pysslar om dom ca. 2 timmar varje dag + att det brukar få komma ut och springa en runda. Så hoppas, och tror inte att det är där felet ligger.
Men hur förhindrar man detta beteende, är rädd att han skadar sig själv och sina tänder. Vet att vissa tipsar om att smörja citron på gallret, men jag gissar att chinchillans mage är för känslig för detta?
~Some of my best friends, never say a word to me~ 
Jag brukar råda att ta reda på varför den skakar på gallret, de är ett rastlöst beteende, även om dom får springa i tre timmar så betyder det inte att dom inte blir rastlösa i buren, några exempel på anledningar:
- buren kan va tråkig
- inte nog med aktivering
- chillan sitter ensam
- behöver mer motion
- buren är för liten
Även om buren har lagliga mått så kan det bero på hur man inreder, med inredning kan en bur verka större eller mindre.
Att lägga in mycket saker att gnaga på i buren är alltid bra för dom, de ska vara vakna hela natten och vill aktivera sig, nu skriver du att du har en massa prylar i buren för aktivering, sitter dom med prylarna 24/7 kan dom bli tråkiga att leka/gnaga på, något nytt tycker dom alltid är kul, man kan ta ut vissa grejer och sen byta ut efter ett tag så de känns nytt, du kan också montera in en flying saucer i metall, då blir dom av med spring i benen.
Chinchillor tycker jag är jätte svåra att aktivera, dom är så känsliga, så man kan inte ge dom vad som helst, något nytt som dom kan gnaga på ett tag brukar sysselsätta dom, som torkade nypon, olika typer av pinnar, de har nämligen olika smaker, lite längre pinnar som de kan släpa runt på, ett nytt trähus är alltid populärt.
Vad kan man lägga in för små aktiviteter då?
Äppelgrenar har dom alltid massor av, har även tre gjutrör dom kan gnaga på. Hyllorna rör dom inte.
Brukar gömma godis i trä bollarna när dom är hela och under när dom är halva. Toa rullar får dom ibland hänger jag upp dom eller river lite i dom, men dessa gnager de inte heller så mycket på :/
~Some of my best friends, never say a word to me~