Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett01-allmänna-diskussioner
Läst 362 ggr
mmtilda00
0

hjälp!?! bråk

Hej! Jag har nu fyra chinchillor. Två av de bor tillsammans och de andra två bor själva. På grund av att den ena är ny så bor de inte tillsammans. När vi skulle sätta ihop de så började de bråka som vanliga chillor gör. Men efter en stund så blev det mer aggressivt och den ena sökte skydd hos oss. När vi tog upp honom så såg vi att han hade ett sår vid örat som blödde lite. Sen såg vi vid nosen. Då det också blödde lite. Nu ligger det i var sin bur och vilar. Den som bet den andra har bitit andra chinchillor också, därför den bor själv! hur/vad tycker ni vi ska göra?

Spjetan
0

Berätta vad det är för kön och ålder på de två du försökta sätta samman idag. Då är det lättare att försöka ge råd till dig.

mmtilda00
0

Den som blivit biten är 9 år och en hane. Den som bitit är3 år och en hona. Hanen är kastrerad.

Spjetan
0

Nu när de varit i bråk måste du vänta så att såren läker och de lugnar ner sig.

Och så får du prova med hjälp av en annan metod nästa gång. Jag använder mig i stort sett alltid av transportbursmetoden. Och jag låter dem inte bråka alls med varandra. Jag lägger all energi på att distrahera dem så att de glömmer bort att bråka. Varje gång de visar tendens till att bråka eller bråkar knackar jag på buren eller skakar till den lite lätt. Jag går ut en sväng runt huset så att det kommer nya ljud och dofter som ger dem annat att tänka på.

Jag låter dem sedan sitta i transportburen tills det är lugnt mellan dem och de ligger intill varandra. Då provar jag att sätta dem i bur. Hanens bur ska det vara. Och om det tar fart i buren och de börjar bråka eller jaga varandra, så sätter jag tillbaka dem i transportburen igen.

Alla har olika sätt att sätta ihop chinchillor och det kan vara värt att prova olika metoder och se vilket som fungerar bäst.

Och i vissa fall fungerar det tyvärr inte att få de två att bli vänner. Men jag hoppas du lyckas!

mmtilda00
0

Tack så mycket!