Skaffa chinchillor
Hej!
jag och min pojkvän fundera på att skaffa chinchillor tillsammans. Vi vet att man bör har två chinchillor tillsammans, men vi kom fram till att han vill ha en hane och jag vill ha en hona. Då bli det ju bebisar och det ser vi fram emot.
Men läste att de måste vara minst ett år gamla innan parningen, ska de då vara i varsin bur och träffas och leka ibland ute ur burarna då vi har koll på att de, så att de inte para sig och sedan när vi är redo för att skaffa chinchillor ungar då kan de bor tillsammans.
Eller kommer vuxna chinchillor bråka med varandra till döds?
Vill ha en massa tips på chinchillor! kommer dock inte skaffa det om ett år men är väldigt nyfiken just nu :)
Är det bra eller dåligt?
Kappukeki
http://www.vageloschinchilla.se/87899252 har en hona och en hane som sitter ihop och säljs ihop då dem inte får några ungar, vore perfekt om ni vill ha just en hane och en hona.
Att ta en kull är inget man ska göra "bara för att", det finns risker, tex att honan dör.
En parning kan gå på 1 sekund, så en hona och hane ska inte träffas om man inte är beredd på ungar.
Annars är mitt tips är att skaffa 2 av samma kön.
Vill ni ändå ta en kull så: både honan och hanen ska vara minst 1 år gamla, ha stamtavla, föräldradjuren ska ha rätt kroppsstorlek, vikt och vara av färger som går att kombinera. Man ska kolla med SCAF (Svenska Chinchilla Avels Föreningen) att föräldradjuren är friska. När allt detta är ok sätter man ihop hanen och honan, sedan är det bara att väga honan 1 gång/månad och när man märker att honan är dräktig tar man ut hanen.
Sedan måste ni läsa på om avel, man måste tänka på mycket när man sätter ihop ett par.
Och måste ni läsa på om hur man tar hand om en kull, vad man ska tänka på osv.
+ att skaffar ni 1 hona och 1 hane kan ni inte ha dem ihop hela djurens liv utan ni kommer behöva sära på dem när honan är dräktig och har ungarna så då sitter hanen själv. Så ni måste ha 2 lagliga burar.
Aww de var jätte söta! Jag hade tänkt mig en vit och han har tänkt på en grå så det skulle ha passat perfekt. .. Men vi har inte tänkt att skaffa chinchillor nu än :) tänkte bygga burar först iallafall :) Vi få se hur det bli. Det skulle vara roligt att ta en kull chinchillor ungar sen :) Kan kanske köpa 2 honor och sedan låna en hane och parar?
Kappukeki
Hej jag har en hona på 3,5 år som jag tyvärr inte kan ha kvar. Har en stor bur med tre våningar till henne. Hon är grå, väldigt social och gosig. Vill inte sälja henne på blocket då jag är rädd att hon blir orm mat, så om du är intresserad hör av dig. :)
Aha :) tack ! Men vi är intresserade av att köpa ungar :)
Kappukeki
Ja okej då vet jag :)